Har så såre brystvorter som delvis "sprekker opp" og blør litt (lille er 6 dager i dag). Pumper for å unngå at de blir helt ille, men vil jo egentlig amme.. Noen som har tips? evt erfaring med slik silikontupp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har så såre brystvorter som delvis "sprekker opp" og blør litt (lille er 6 dager i dag). Pumper for å unngå at de blir helt ille, men vil jo egentlig amme.. Noen som har tips? evt erfaring med slik silikontupp?
Ammeskjold hjelper, multimamkompresser fra apoteket er kjempegode ( klipper en i to og har på hver nipple inni ammebhen. Har på 1 time ca og tar vare på. Kan gjenbrukes innenfor 24 timer og deretter kastes. )
Medela hydrogel pads er også veldig gode, men veldig dyre! Jeg klipper hver i 4 deler og vips så har man to par av en pads.
Hold ut! Og husk ammeteknikk. Ikke la babyen henge i puppen. Hold den godt inntil brystet ( men la babyen ha frihet til å bevege hodet likevel) og mage mot mage.
Min baby er snart 14 dager og nå begynner sårheten å gi seg. Litt ømt fortsatt, men ingen åpne blødende sår lenger.
Jeg vet fra sist at det tok en ca 14-21 dager, så gikk ammingen som en lek.
Husk også å passe GODT på brystene! Bruk ammeinnlegg , gjerne av ull eller bambus ( bytt og vask hver dag). Pass på håndhygienen når du tar på brystene. Ikke am der hvor det er kaldt. Ikke stå lenge over fryseren hvis du skal ta noe ut.
Masser brystene hvis det dukker opp kuler. Forsøk å få tømt hvert bryst og sørg for å amme fra annet hvert bryst hvis babyen ikke tømmer begge.
( alt råd for å unngå brystbetennelse og tilstoppede melkeganger).
Det blir bedre. Ikke gi opp.
Lykke til.
Mine begynte å sprekke når lille var ca like fersk som din, da skal man ikke la de lufttørke også smurte jeg på purelan etter hver amming i over 1 uke så var de bra igjen
Jeg bruker skjold pga dårlig sugetak/sugerefleks til den lille, ble noe helt annet til oss begge. Jeg ble mindre sår og han slappet mer avbrukte også skjold på førstemann og de har reddet amming begge ganger
Tusen takk for utfyllende svar begge to! ❤ Jeg gir ikke opp! Ammet dere videre når brystene blødde?![]()
Tusen takk for utfyllende svar begge to! ❤ Jeg gir ikke opp! Ammet dere videre når brystene blødde?![]()