Amming og sår brystvorte..

Luckie

Elsker forumet
Har fått en sprekk/sår på ene brystvorta... han suger mulig litt feil på den puppen.. kjent en stund men aldri blitt ordentlig sår.. greia er at nå blør det når jeg ammer han, så han får i seg rødrosa melk... :shifty:

Smører med purelan... og håper det gror snart... men.. bør kanskje pumpe den puppen inntil videre? Ganske ekkelt at han gulper lyserødt :wtf: Råd?
 
Slik jeg har forstått det, så gjør du riktig med å smøre med purelan slik at du holder det fuktig. Da gror det innenfra. Hvis man lufttørker så gror det skorpe på, og den blir gjerne dratt av hver gang det ammes.
Hvis du føler for å pumpe for å avlaste, så gjør det. Men det skal ikke være noe problem i at baby får i seg litt blod :)
Dette er slik jeg har forstått det er best å gjøre. Kan hende andre har andre erfaringer :)
 
For all del, ikke lufttørk. Det er det verste du kan gjøre.
Purelan, og multimam kompresser. Disse kan være på puppen i 2t om gangen tror jeg, men les på pakken, det lindrer veldig. Også Purelan når du ikke har på kompress. Du kan gjerne pumpe feks et par av ammingene ila et døgn for denne puppen, men riktig sugetak er det viktigste og går fint om babyen får i seg litt blod.
God bedring, vondt med sår pupp.
 
For all del, ikke lufttørk. Det er det verste du kan gjøre.
Purelan, og multimam kompresser. Disse kan være på puppen i 2t om gangen tror jeg, men les på pakken, det lindrer veldig. Også Purelan når du ikke har på kompress. Du kan gjerne pumpe feks et par av ammingene ila et døgn for denne puppen, men riktig sugetak er det viktigste og går fint om babyen får i seg litt blod.
God bedring, vondt med sår pupp.

Har dei gått vekk frå lufttørk?:nailbiting:
 
Ammet sist 2012 eg;)
Er ikke godt å holde kontroll på anbefalinger som ikke lengre har med en selv å gjøre :p ammet selv 4mnd med frøkna i 2016 og 13mnd med minsten fra han kom i desember 2017 :) men igjen, anbefalinger kan forandre seg fra år til år :p
 
Slik jeg har forstått det, så gjør du riktig med å smøre med purelan slik at du holder det fuktig. Da gror det innenfra. Hvis man lufttørker så gror det skorpe på, og den blir gjerne dratt av hver gang det ammes.
Hvis du føler for å pumpe for å avlaste, så gjør det. Men det skal ikke være noe problem i at baby får i seg litt blod :)
Dette er slik jeg har forstått det er best å gjøre. Kan hende andre har andre erfaringer :)
Signerer denne! Du kan fint amme, men noen ganger kan baby kaste opp litt hvis det får i deg mye blod. Det er heller ikke farlig.
 
Er ikke godt å holde kontroll på anbefalinger som ikke lengre har med en selv å gjøre :p ammet selv 4mnd med frøkna i 2016 og 13mnd med minsten fra han kom i desember 2017 :) men igjen, anbefalinger kan forandre seg fra år til år :p

Ja men såre brystvorter er vel likt. Dei skal lufttørke fortsatt?
 
Eg brukte og purelan men skulle lufte dei også fikk eg beskjed om. Det var steike vondt når eldste tok tak i brystet
 
Ja men såre brystvorter er vel likt. Dei skal lufttørke fortsatt?
Mener på at hvis det "bare" er sårhet, så er lufttørking bra. Men hvis det er åpent sår, så bør det holdes fuktig :) men kan hende jeg tar feil, så håper evnt noen retter på meg da :p
 
Mener på at hvis det "bare" er sårhet, så er lufttørking bra. Men hvis det er åpent sår, så bør det holdes fuktig :) men kan hende jeg tar feil, så håper evnt noen retter på meg da :p
Eg brukte og purelan men skulle lufte dei også fikk eg beskjed om. Det var steike vondt når eldste tok tak i brystet
Ifølge det jeg har lest så skal brystvorter lufttørkes, men er det åpne sår må man behandle annerledes. Gjerne med purelan, eller multiman.
 
Mener på at hvis det "bare" er sårhet, så er lufttørking bra. Men hvis det er åpent sår, så bør det holdes fuktig :) men kan hende jeg tar feil, så håper evnt noen retter på meg da :p

Eg snakket om sårhet når eg skreiv lufttørking.
 
Hadde ei jente som brukte litt tid på å få til sugeteknikken på så hadde et par ganger med oitt blødende sår på brystvortene før det ga seg, Anbefaler virkelig multi mam kompresser, hadde de på meg et par timer og derretter smurte med purelan når jeg fjernet kompressene. Var veldig overrasket over hvor fort det grodde da:)
 
Back
Topp