Amming og "nei" mat?!

Muumi mama

Betatt av forumet
Hjelp! Førstegangsfødende med en gutt på 4 dager.

De to/tre første dagene var det jo "tjæra" eller sånn seigt. Normalt.

Kveld nr 3 var det gul/brunt å virket normalt. Men idag har det vært grønt. Sånn most salat grønt!

Er det normalt? Jordmor sa det kunne være irritabel tarm. Men er det noe jeg har spist? Isåfall noe erfaring om hva de kan reagere på?

Takk for hjelp! :)

Nei, det er IKKE noe du har spist, grønt er helt normalt. :) Fargen går vanligvis fra tjære-svart, til brunt, via grønt og så oftest til gult. Noen har mye grønn bæsj hele veien. Hvis vekten er normal og babyen fornøyd trenger du ikke tenke på det senere heller. Hos andre store babyer kan det være irritasjon eller lite mat også, men det skal du ikke tenke på etter 4 dager.

Regner med det er fargen på bæsjen du prater om?

På begge mine har jeg erfart at grønn (skummende/boblende) bæsj har hatt sammenheng med at de har hatt vondt i magen og da gjerne i forbindelse med noe jeg har spist.

Er jo så mye de små kan reagere på, så er vanskelig å si.
Løk (rå, stekt, tilsatt i krydder eller ferdigposer), erter, salat, mais, brus, kaffe, meieriprodukter, sjokolade osv

Er mye de kan reagere på. Eldste mi reagerte på løk når ho var lita. Ho reagerte såpass på det at jeg kunne ikke bruke ferdig poser med saus, supper osv hvis det inneholdt løk.

Lillebror er nå 4 månder og jeg spiser omentrent hva jeg vil, er litt forsiktig med rå løk ennå. Spiser ikke så store mengder med det.
Det som ga lillebror magevondt og mye luft, var hvis jeg drakk brus. så i en periode måtte jeg holde meg helt unna brus, før jeg gradvis begynte å prøve meg med ett halvt glass en gang i blandt. så øket jeg etterhvert sakte og forsiktig. Nå reagerer han ikke på det.

Kan være for mye formelk som gjør bæsjen grønn, at baby ikke får så mye av den fete melken til slutt :)

Back
Topp