amming og nedtrapping

1980

Elsker forumet
Nå ammer jeg ca 5 ganger i døgnet, kl 5-halv 6, og før frokost lunch middag og kvelds. Kunne tenkt meg en amming mindre nå, er det "lov"? Er jo ofte ute på formiddagen og hadde vært greit å kutte der. Men jeg har bare hørt at man skal amme etter måltidene når man skal trappe ned, og ikke så mye mer enn det. Jeg blir hjemme en god stund til så vil nok amme til hun er ett år iallefall. Når er det vanlig at det bare blir morgen og kveld?  [:)]

Det er nok ikke forbudt hvis du tenker det ;p

Jeg ammer ikke, men Oliver får bare mme morgen og kveld, men det er fordi han ikke vil ha på dagtid. Så jeg ser ikke noe problem i at du kutter ut det måltidet på formiddagen :)

ORIGINAL: lillebebis

Jeg ammer ikke, men Oliver får bare mme morgen og kveld, men det er fordi han ikke vil ha på dagtid. Så jeg ser ikke noe problem i at du kutter ut det måltidet på formiddagen :)

Neei jeg tror jo ikke at ammepolitiet kommer og tar meg  Men siden det var så mange problemer i starten men gikk bra til slutt så tenker jeg at da kan jo gjerne "gevinsten" være optimal... hvis dere forstår hva jeg mener.  Jeg var hos HS mandag men glemte helt å spørre om dette. Det skal kanskje være hovednæringskilde til de er ett år er det ikke så?  Men hvor ofte vil det si da, tenker jeg, all grøt og middag og brødskiver utgjør vel mer enn mm uansett?!

ORIGINAL: 1980

Neei jeg tror jo ikke at ammepolitiet kommer og tar meg  Men siden det var så mange problemer i starten men gikk bra til slutt så tenker jeg at da kan jo gjerne "gevinsten" være optimal... hvis dere forstår hva jeg mener.  Jeg var hos HS mandag men glemte helt å spørre om dette. Det skal kanskje være hovednæringskilde til de er ett år er det ikke så?  Men hvor ofte vil det si da, tenker jeg, all grøt og middag og brødskiver utgjør vel mer enn mm uansett?!

Her er dessverre ikke mme hovednæringskilde. Vil ikke ha på dag og ikke på natt, og gidder ikke å vekke han om natta for å tvinge i han mme. Men HS sa at det gikk bra så lenge han fikk morgen og kveld :)

Jeg ammer før vi står opp, etter frokost, når hun skal ha første duppen, etter lunsj, før dupp nr to, etter middag og etter måltid nr 4 de gangene hun får det (får det om hun har spist lite fast føde før på dagen) også ammer jeg når hun legger seg for natten og flere ganger om natta [8D] Men jeg ammer mye da. Har slitt med å få i henne fast føde, så derfor ammer jeg etter måltidene. Så driver å trapper ned nå. Og hun spiser ikke så veldig mye MM på dagtid de gangene hun får. Bare litt for å slukke tørsten og for kosen sin del. Ellers får hun vann til måltidene.

Kan godt tenke meg å amme mye mindre, bare når hun skal sove f.eks. Men tar det litt og litt, vil ikke droppe alt på en gang. Vil heller amme på dagen enn på natta liksom [8D]Tror ikke det er noen fasit på når det er vanlig, spørs hva mor og barn vil og hva behovet er. Du kan jo starte med å amme etter måltidene. Også kanskje kutte ut en og en?

Neei jeg tror jo ikke at ammepolitiet kommer og tar meg[:D]  Men siden det var så mange problemer i starten men gikk bra til slutt så tenker jeg at da kan jo gjerne "gevinsten" være optimal... hvis dere forstår hva jeg mener.  Jeg var hos HS mandag men glemte helt å spørre om dette. Det skal kanskje være hovednæringskilde til de er ett år er det ikke så?  Men hvor ofte vil det si da, tenker jeg, all grøt og middag og brødskiver utgjør vel mer enn mm uansett?!

Nei, fram til 6 mnd, fra da skal fast føde gradvis overta som hovednæringskilde..  Høres ut som du gjør en super ammejobb, så om du og snuppa er enige, så er det nok bare å kutte ned[;)][;)] (i hvertfall du[:D])

ORIGINAL: AneFrank

Neei jeg tror jo ikke at ammepolitiet kommer og tar meg[:D]  Men siden det var så mange problemer i starten men gikk bra til slutt så tenker jeg at da kan jo gjerne "gevinsten" være optimal... hvis dere forstår hva jeg mener.  Jeg var hos HS mandag men glemte helt å spørre om dette. Det skal kanskje være hovednæringskilde til de er ett år er det ikke så?  Men hvor ofte vil det si da, tenker jeg, all grøt og middag og brødskiver utgjør vel mer enn mm uansett?!

Nei, fram til 6 mnd, fra da skal fast føde gradvis overta som hovednæringskilde..  Høres ut som du gjør en super ammejobb, så om du og snuppa er enige, så er det nok bare å kutte ned[;)][;)] (i hvertfall du[:D])

her tar du feil AneFrank.
Fram til 6mns skal mm (helst) være eneste næringskilde, men mm bør være hovednæring fram til barnet er ett år, deretter kan man trappe ned, og det er anbefalt fra verdens helseorganisasjon at man ammer morgen/kveld eller når det måtte passe frem til barnet er minst 2år[:)]

Når barna er så store som nå så suger de ofte mer effektivt enn for noen mnd siden så de får ofte mer i seg per mm måltid enn da de ble fullammet derfor trenger de ofte ikke mm like ofte, men om man gir såpass mye fast føde at barnet spiser mindre mm så kan det være smart å gi litt mindre fast og prøve å få gitt litt mer mm, hvis man ønsker å følge WHO da[8D]

Men det er jo selvsagt mor som bestemmer så om du vil amme mindre så er det vel bare å gjøre[8D]

Det er nok likevel veldig normalt å "måtte" amme ca 5 ganger i døgnet på denne alderen, vet at mange fortsatt ammer oftere også[:)]

du kan helt sikkert gjøre det hvis du vil det :) Her i huset drar jeg frem puppen titt og ofte gjennom hele dagen, men det er fordi jeg selv VIL holde på det, er jo så himla enkelt[:)][8D]

Jeg amma frem til snuppa var nesten 9 mnd (mista melka pga spysyken [:'(]) På slutten fikk hun kun 2-3 måltider i døgnet. Da jeg slutta å amma og gikk over til MME, ble jeg overraska over hvor mye hun drakk, har tydelig fått ut MYE fra puppene. Så selvom det virker lite å amme bare morgen og kveld, får hun nok i seg ganske mye likevel. 

ORIGINAL: carinasverden

ORIGINAL: AneFrank

her tar du feil AneFrank.
Fram til 6mns skal mm (helst) være eneste næringskilde, men mm bør være hovednæring fram til barnet er ett år, deretter kan man trappe ned, og det er anbefalt fra verdens helseorganisasjon at man ammer morgen/kveld eller når det måtte passe frem til barnet er minst 2år[:)]

Når barna er så store som nå så suger de ofte mer effektivt enn for noen mnd siden så de får ofte mer i seg per mm måltid enn da de ble fullammet derfor trenger de ofte ikke mm like ofte, men om man gir såpass mye fast føde at barnet spiser mindre mm så kan det være smart å gi litt mindre fast og prøve å få gitt litt mer mm, hvis man ønsker å følge WHO da[8D]

Men det er jo selvsagt mor som bestemmer så om du vil amme mindre så er det vel bare å gjøre[8D]

Det er nok likevel veldig normalt å "måtte" amme ca 5 ganger i døgnet på denne alderen, vet at mange fortsatt ammer oftere også[:)]

Mente  ikke at de IKKE skulle ha MM utover 6 mnd, mente at de etter det tregner andre næringskilder i tillegg. Der er fra helsedirektoratets brosjyre :

"Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring, dvs.
fullammes, frem til seks måneders alder. Fra seks måneders alder bør barnet få annen mat
i tillegg til morsmelken for å dekke behovet for energi og næringsstoffer. Hvis du og barnet
trives med ammingen, kan du gjerne amme utover det første leveåret. Morsmelken er
verdifull for barnet også etter at det har fylt ett år."

Her i huset ammes det mange gang om dagen, og blir å fortsette slik, men han trenger energi og næringsstoffer fra fast føde nå MM er ikke lenger tilstrekkelig som hovednæringskilde[:)]. Men melka er selvfølgelig veldig viktig enda.. Spørsmålet var vel ikke om å kutte ut melk?

Jeg har amma 6-9 ganger i døgnet lenge jeg nå da (jepp, han er en sulten fyr [:)]), men trapper nå ned. Begynner i full jobb på mandag og småtten tar ikke flaske, og er generelt ikke gira på melk så sant den ikke kommer rett fra puppen. Derfor prøver jeg nå å la være å amme han om dagen slik at det skal gå greit når jeg begynner i jobb, og ammer kun morgen og kveld. Får se om vi tar nattavvenningen samtidig eller hva som fungerer best.

ORIGINAL: Lussa88

du kan helt sikkert gjøre det hvis du vil det :) Her i huset drar jeg frem puppen titt og ofte gjennom hele dagen, men det er fordi jeg selv VIL holde på det, er jo så himla enkelt[:)][8D]

samme her, og fordi Angelica helst bare vil ha masse pupp og ikke så mye annet.

Back
Topp