Amming og mens

Piiinky

Andre møte med forumet
Eg fullammer og fødte for ca 2 mnd siden. Men har fått mensen tilbake. Er dette normalt ? Begynte og på p pillen for 2 uker siden.
 
Eg fullammer og fødte for ca 2 mnd siden. Men har fått mensen tilbake. Er dette normalt ? Begynte og på p pillen for 2 uker siden.
Er veldig forskjellig når mens kommer tilbake, så det er vell ikke unormalt.. Eg har fått mensen tilbake tidlig etter alle mine fødsler , og har full ammet..
 
M
Er veldig forskjellig når mens kommer tilbake, så det er vell ikke unormalt.. Eg har fått mensen tilbake tidlig etter alle mine fødsler , og har full ammet..

Okei, bare har følt at alle slipper unna mensen når en ammer.
 
Forrige gang fikk jeg mens tilbake etter 7-8 uker. Fullammet da også. Så spent på om det samme skjer nå.
 
Sniker

Da jeg fikk min første fikk jeg mensen tilbake etter 3 måneder. Fullammet og følte jeg ammet konstant døgnet rundt, så noen får den bare tilbake tidlig.
Min nye er 3 mnd nå, foreløpig ikke fått mensen tilbake. Håper den drøyer denne gangen :p
 
Her ser det ut som den er tilbake :shifty: 2 mnd er lille..
 
Eg fullammer og fødte for ca 2 mnd siden. Men har fått mensen tilbake. Er dette normalt ? Begynte og på p pillen for 2 uker siden.

Vet ikke hva som er normalt, men jeg har akkurat hatt første runde etter fødsel, og hun er 7 uker.. Fullammer jeg også og håpet på at den kunne vente litt lenger :shifty:
 
Fikk den tilbake etter 9 mnd både 1 og andre gang. Fullammet kun til 4/6 mnd. Så tydeligvis veldig forskjellig :)
 
Hei :happy: Dessverre så er ikke amming beskyttelse for å bli gravid eller for at mensen kommer sent. Fikk den driten tilbake 6 uler etter fødsel. Slutte å blø i uke 5 og så blææh kol mensen. Utrolig irriterende, men men... Det har vel sine fordeler, som at underlivet blir fortere sterkt igjen pga østrogen.
 
Sniker
Fikk tilbake mens 10,5 mnd etter fødsel :p brukte ikke hormonstyrt prevensjon. så det kan ta litt tid. P-piller påvirker jo også syklusen din slik at den ikke starter opp naturlig men at du heller får den p-pilleblødningen som kan komme når du bruker dem.
 
Last edited:
Litt godt å vite at det ikke bare er meg som har fått den tilbake. Selvom den godt kunne vært vekke en stund til. Å ha mensen smerter er ikke noe eg har savnet.
 
Med første fikk jeg den tilbake etter 5 mnd, fullammet. Ble veldig overrasket, fordi før jeg greide å bli gravid hadde jeg sykluser på opptil 3mnd uten eggløsning (pco). Hadde stabile sykluser fra 10mnd etter fødsel, og ble fort gravid igjen.

Nå er lillemor 2 mnd, fikk p-stav for 2 uker siden. Fullammer. Lurer på om mensen er på vei, murrer i magen og har hatt noen småblødninger (typ. litt rødt i truseinnlegget) siste dagene.
 
Med første fikk jeg den tilbake etter 5 mnd, fullammet. Ble veldig overrasket, fordi før jeg greide å bli gravid hadde jeg sykluser på opptil 3mnd uten eggløsning (pco). Hadde stabile sykluser fra 10mnd etter fødsel, og ble fort gravid igjen.

Nå er lillemor 2 mnd, fikk p-stav for 2 uker siden. Fullammer. Lurer på om mensen er på vei, murrer i magen og har hatt noen småblødninger (typ. litt rødt i truseinnlegget) siste dagene.
Kan jeg spørre om hvor raskt du ble gravid igjen? Prøvde dere aktivt da?

Jordmor sa forresten på 6-ukerskontrollen at det var mulig å ha eggløsninger før man fikk vanlige mens-blødninger også, så viktig å være obs på det om man ønsker å unngå graviditet, iallefall...
 
Jeg fullammer også og har en mistanke om at mensen er tilbake etter 7 uker. Spurte min HS og hun sa at hvis man har lange pauser i ammingen ila et døgn kan mensen komme tilbake selv om man fullammer. Jeg har en pause på 6 timer på kvelden da hun sover fra ca 20 til 02 isj hver kveld. Pumper innimellom da, men prøver å unngå det.
 
Kan jeg spørre om hvor raskt du ble gravid igjen? Prøvde dere aktivt da?

Jordmor sa forresten på 6-ukerskontrollen at det var mulig å ha eggløsninger før man fikk vanlige mens-blødninger også, så viktig å være obs på det om man ønsker å unngå graviditet, iallefall...
Stemmer det jordmor sier. Eggløsning kommer jo alltid før mens.

Vi prøvde ikke aktivt i det hele tatt. Jeg hadde kjøpt inn eggløsningstester for å se om jeg hadde eggløsning siden jeg hadde en del eggløsningsslim (manglet dette da jeg hadde pco, men hadde likevel positive EL tester). Så jeg skulle ha mer oversikt over syklusene og hadde faktisk time til lege for å få p-piller uken etter jeg fant ut jeg var gravid.

Men vi var uforsiktige, jeg hadde en anelse om at jeg hadde eggløsning.

Alt i alt er vi jo kjempe glade for at det skjedde, og veldig gøy å oppleve at kroppen plutselig kunne få stabile sykluser med eggløsning etter så mye slit med å få storesøster ❤️
 
Stemmer det jordmor sier. Eggløsning kommer jo alltid før mens.

Vi prøvde ikke aktivt i det hele tatt. Jeg hadde kjøpt inn eggløsningstester for å se om jeg hadde eggløsning siden jeg hadde en del eggløsningsslim (manglet dette da jeg hadde pco, men hadde likevel positive EL tester). Så jeg skulle ha mer oversikt over syklusene og hadde faktisk time til lege for å få p-piller uken etter jeg fant ut jeg var gravid.

Men vi var uforsiktige, jeg hadde en anelse om at jeg hadde eggløsning.

Alt i alt er vi jo kjempe glade for at det skjedde, og veldig gøy å oppleve at kroppen plutselig kunne få stabile sykluser med eggløsning etter så mye slit med å få storesøster ❤️
Vi måtte ha hjelp i form av hormoner for å få storesøster, men de tre neste kom av seg selv :) Veldig kjekt at kroppen klarer det på egenhånd, så mye lettere om dere planlegger enda en!
 
Nå vet ikke jeg hva slags P-piller du bruker og du har sikkert diskutert med jm/fastlege, men Under amming anbefales ikke bruk av prevensjonsmidler som inneholder østrogen, som østrogen-baserte p-piller, p-plaster og p-ring. Disse kan påvirke melkeproduksjonen og sammensetningen av morsmelken. (Hentet fra nett). Måtte bare slenge det ut , just in case:happy:
 
Back
Topp