Amming og melkeallergi

Nukis

Forumet er livet
Februarhjertene2017
Marsboerne2017
August 2018
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Julemiraklene 2025
Noen her med babyer med melkeproteinallergi? Som ammer? Hvilke symptomer hadde baby? Hvordan fant dere det ut? Når begynte det? Hva spiser dere?

Begynner å lure på om min gutt "plutselig" har blitt allergisk.. for snart en uke siden startet han med luftplager, og det har ikke gitt seg. Han er full av promp, han har vondt og må ha hjelp til å lette på trykket. Og ikke engang da ser det ut til å bli bedre. Han hylskriker ikke, men er tydelig plaget av luftsmerter. Jeg klarer ikke å finne ut om det er noe jeg spiser.. har i allefall ikke startet med noe nytt den siste uka.

Han gulper mer nå enn før, men ikke enorme mengder. .

Er jo et stort steg dersom jeg skal på melkefri diett.. akkurat nå tørr jeg nesten ikke spise noe, men har lyst på så mye..

Gutten var 4 uker igår... startet for nesten en uke siden..

Ammeveilederen som jeg hadde på besøk sa at melkeproteinallergi vanligvis er mye mer tydelig, med mye skriking og ofte blod i avføringen. Her var luftplagene en kombinasjon av litt stramt tungebånd og overproduksjon.

Er det noen grunn til at du mistenker melkeprotein? Om jeg har forstått riktig er det sjeldent de reagerer på at mor drikker melk før de har fått melk direkte selv. Ei jeg kjenner (nå 6 år gammel) døde nesten etter første prøvesmakeskje med grøt. Veldig alvorlig melkeproteinallergi. Det var først etter det at hun reagerte på om moren drakk melk. Har din fått MME?

Det virker som om min reagerer litt på mitt kosthold i form av at om jeg får luft i magen, så ligger han rett bak. Jeg reagerer på mel/gjær, så må visst holde meg unna det en stund til. Trodde først det var tilfeldig, men «tilfeldigheten» viste seg å være konsekvent.

Viktigste grepet jeg gjorde tror jeg likevel var å sørge for å ta rapepauser i måltidene og sørge for å ikke sovne fra nattamminger, sånn at han alltid får opp rap om natta også.

Om du mistenker melk ville jeg kanskje testet ut laktosefritt først. Å kutte all melk betyr i praksis ingen ferdigmat.

Melkeproteinallergi viser seg vel i to former, den ene gir utslett og barnet får momentant reaksjon, mens den andre gir plager med tarmene, luft og avføring.

Min har aldri gått mme. Va helsesøster som kansje mente det kunne være allergi, men at vi sku se det an før jeg evt la om kosten. Jeg er ellers forsiktig med løk, jordbær, brus osv.

Helsesøster mente også at det er rundt 3-4 ukers alder barnet begynner å få problemer med magen dersom den reagerer på noe eller har kolikk..

Jeg forstår bare ikke hva som plutselig har endret seg den siste uken..

Melkeproteinallergi viser seg vel i to former, den ene gir utslett og barnet får momentant reaksjon, mens den andre gir plager med tarmene, luft og avføring.

Min har aldri gått mme. Va helsesøster som kansje mente det kunne være allergi, men at vi sku se det an før jeg evt la om kosten. Jeg er ellers forsiktig med løk, jordbær, brus osv.

Helsesøster mente også at det er rundt 3-4 ukers alder barnet begynner å få problemer med magen dersom den reagerer på noe eller har kolikk..

Jeg forstår bare ikke hva som plutselig har endret seg den siste uken..
Håper du finner ut av det eller at det forsvinner like mystisk som det kom snart. Også håper jeg det ikke er melkeproteinallergi. Det er blant de mer slitsomme allergiene.

Vi har masse utslett, sånn typisk spedbarnsutslett. Det har alle mine tre hatt uten at det er noen allergi i bildet. Ikke mht matvarer i alle fall. Har en del luftplager her også, hatt det over en tid, men roet seg mer igjen nå. 4 uker i dag. Foreløpig er jeg veldig avslappet og ser an utslettet, om det gir seg innen rimelig tid eller ikke. Helsesøster sa ingenting om det på kontroll i går, forøvrig.

Noen her med babyer med melkeproteinallergi? Som ammer? Hvilke symptomer hadde baby? Hvordan fant dere det ut? Når begynte det? Hva spiser dere?

Begynner å lure på om min gutt "plutselig" har blitt allergisk.. for snart en uke siden startet han med luftplager, og det har ikke gitt seg. Han er full av promp, han har vondt og må ha hjelp til å lette på trykket. Og ikke engang da ser det ut til å bli bedre. Han hylskriker ikke, men er tydelig plaget av luftsmerter. Jeg klarer ikke å finne ut om det er noe jeg spiser.. har i allefall ikke startet med noe nytt den siste uka.

Han gulper mer nå enn før, men ikke enorme mengder. .

Er jo et stort steg dersom jeg skal på melkefri diett.. akkurat nå tørr jeg nesten ikke spise noe, men har lyst på så mye..

Gutten var 4 uker igår... startet for nesten en uke siden..

Hei! Min første reagerte på at jeg spiste drakk melkeprodukter. Om hun var direkte allergisk tror jeg ikke men hun reagerte veldig. Hun slet mye med magen og ble bedre når jeg kuttet ut melk. Jeg kuttet helt melkeprodukter, og så prøvde jeg meg frem om det var noe hun ikke reagerte på. Etterhvert gikk det fint med eks 1 osteskive og nå hun ble eldre kunne jeg spise yoghurt. Hun fikk også laktose fri melk til hun var ca 3-4 år, da det stoppet helt opp hvis hun fikk vanlig melk. Men nå hadde hun svært umodne tarmer så vi jobbet mye med det frem til hun var ca 4 år. Så trappet vi sakte ned og tilslutt var hun helt fin[emoji5] i dag er det ingen problemer[emoji5]

Lykke til, håper det bedrer seg her!

Mistenker at lille her har det. Mye luft plager, bæsjer og tisser masse, men går lite opp i vekt, nyser mye og har de siste dagene hatt flere tilfeller av sprutgulp.

Tungebåndet er sjekket og var ikke stramt, men melka mi kommer raskt og har mye formelk. Prøver å amme kun ett bryst og gir han flere pauser for å prøve å rape etter råd fra barnepleier, men føler ikke at det har hjulpet så mye.

Skal kontrollere vekten på helsestasjonen til uka og da skal jeg ta opp melkeallergi mistanken. Tenker det ikke skader med melkefridiett noen uker for å finne ut om det gir bedring.

Sniker. Her hadde vi mye elveblestlignende utslett, mørkegrønn skummende avføring og slimete blod. Kuttet melkeprodukter og hun ble MYE bedre, selv om det selvfølgelig kan være tilfeldig også.. Legen sa jeg kunne prøve å introdusere melk i kostholdet om noen uker og se hvordan det går.

Mistenker at lille her har det. Mye luft plager, bæsjer og tisser masse, men går lite opp i vekt, nyser mye og har de siste dagene hatt flere tilfeller av sprutgulp.

Tungebåndet er sjekket og var ikke stramt, men melka mi kommer raskt og har mye formelk. Prøver å amme kun ett bryst og gir han flere pauser for å prøve å rape etter råd fra barnepleier, men føler ikke at det har hjulpet så mye.

Skal kontrollere vekten på helsestasjonen til uka og da skal jeg ta opp melkeallergi mistanken. Tenker det ikke skader med melkefridiett noen uker for å finne ut om det gir bedring.

Har nysing og melkeallergi en sammenheng? Min nyser masse, helsesøster sa det var helt normalt, og at det var en måte å gå ut ting fra nesa på.

Har nysing og melkeallergi en sammenheng? Min nyser masse, helsesøster sa det var helt normalt, og at det var en måte å gå ut ting fra nesa på.

Det er sikkert normalt og sett alene ingen betydning, men nysing hos små barn kan også være en allergisk reaksjon, og når det opptrer sammen med flere andre symptomer tenker jeg at det kan ha en sammenheng.

Min nyser masse. Små barn har en refleks som gjør at de nyser når de går fra mørke til skarpt lys også. Hvis solen treffer dem for eksempel. Utrolig festlig når man kjører Bergen-Voss hvor det er over 40 tunneler [emoji23][emoji23].

Min nyser masse. Små barn har en refleks som gjør at de nyser når de går fra mørke til skarpt lys også. Hvis solen treffer dem for eksempel. Utrolig festlig når man kjører Bergen-Voss hvor det er over 40 tunneler [emoji23][emoji23].

Det høres fryktelig søtt ut egentlig :hilarious:

Hei! Min første reagerte på at jeg spiste drakk melkeprodukter. Om hun var direkte allergisk tror jeg ikke men hun reagerte veldig. Hun slet mye med magen og ble bedre når jeg kuttet ut melk. Jeg kuttet helt melkeprodukter, og så prøvde jeg meg frem om det var noe hun ikke reagerte på. Etterhvert gikk det fint med eks 1 osteskive og nå hun ble eldre kunne jeg spise yoghurt. Hun fikk også laktose fri melk til hun var ca 3-4 år, da det stoppet helt opp hvis hun fikk vanlig melk. Men nå hadde hun svært umodne tarmer så vi jobbet mye med det frem til hun var ca 4 år. Så trappet vi sakte ned og tilslutt var hun helt fin[emoji5] i dag er det ingen problemer[emoji5]

Lykke til, håper det bedrer seg her!
Takk for svar :)

Han har hatt slimete avføring den siste uka også, som sakte men sikkert har gått fra gul farge, til neongul, til idag militærgrønn. Kom en full ladning idag. Hva betyr slimete avføring? Med kombinasjon av gul/grønn farge?

Han har hatt slimete avføring den siste uka også, som sakte men sikkert har gått fra gul farge, til neongul, til idag militærgrønn. Kom en full ladning idag. Hva betyr slimete avføring? Med kombinasjon av gul/grønn farge?

Fra ammehjelpen:

Avføringen kan også være grønn i perioder, uten at det betyr at noe er galt.

Vedvarer derimot denne avføringen kan årsakene være:

• Overproduksjon
  • Overfølsomhet for noe mor spiser (eks. melkeproteinintoleranse)
  • Overgang til fast føde
  • Tarmvirus
Erfaring har vist at følgende tilstander også kan gi grønn avføring:

• Forkjølelse
  • Tannfrembrudd

Fra ammehjelpen:

Avføringen kan også være grønn i perioder, uten at det betyr at noe er galt.

Vedvarer derimot denne avføringen kan årsakene være:

• Overproduksjon
  • Overfølsomhet for noe mor spiser (eks. melkeproteinintoleranse)
  • Overgang til fast føde
  • Tarmvirus
Erfaring har vist at følgende tilstander også kan gi grønn avføring:

• Forkjølelse
  • Tannfrembrudd

Jerntilskudd gir også grønn avføring [emoji6]

Bajsen var litt mindre grønn idag, skal følge med..

Back
Topp