amming og medisiner

ringa

Blir kjent med forumet
Da jeg var ferdig på 6 ukers kontroll følte jeg meg som et spørsmålstegn.
Legen mente jeg kunne ta Zyrtec mens jeg ammet ( allergimedisin) Det har jeg lært at mann ikke skal ta fordi det går over i melken....
Han mente også at jeg kunne ta p piller med østrogen istedenfor Cerazette som er østrogenfri.
Da jeg sa, jammen det går jo over i melken så svarte han med at det var kun de på helsestasjonen som var hysteriske og at det gikk bra.
Jeg sliter også med gallesteins anfall  flere ganger i uka, å avogtil så kommer anfallene når lillemor vil ha mat. Det vil si at jeg ikke klarer å amme henne fordi jeg har fryktelig vondt. Så jeg spurte om jeg kunne få Paralgin Forte som jeg kunne ta når annfallene er på det verste, kjenner stor forskjell på om det kommer et lite eller stort anfall.
Men nei det var skadelig for babyen, merkelig at de da gir det på barsel da?
Ble skikkelig usikker å lurer virkelig på om han der burde være lege...

Så nå lurer jeg på er det noen som har erfaring/ kunnskaper om medisiner og amming?
Vil jo ikke ta noe som kan skade babyen min...
 
Vet ikke om det er så farlig for babyen om du tar p-piller... men det pleier å gjøre så en mister melka.... så er jo litt mot sin mening det ihvertfall. Zyrtec er nok ikke "farlig" det heller. Men kan man velge en mer velutprøvd er det nok greit. Zyrtec er rimelig ufarlig sånn egentlig. Må man, så er det mange som bruker mye sterkere medisiner enn det som gravid og ammende.. men kan man la være så er jo det best :).
 
enkelt svar!!
spør ekspertene på Tryggmammamedisin.no! 
 
Nå turte ikke jeg og ta noen form for medisiner eller p-piller mens jeg ammet, men hvis det går utover din egen helse at du ikke tar medisiner bør du nok vurdere å snakke med en ordentlig lege som kan det han driver med! Du skal jo ikke ha det vondt fordi du må amme. Da går det bare ut over dere begge...

:)
 
Back
Topp