amming og mat

Cosmo

Glad i forumet
Lurte på om en av dere datagenier [8|] kunne lage en link om hva vi bør unngå av mat når vi ammer? Jeg har jo ikke født enda, men noen av oss har. Kan jo være litt kjekt å vite, så slipper vi unødig hyling [:D]

PS. Mange bebiser reagerer på nøtter, gjelder det også mandler? Tenker på kransekake og succeskake og anna digg *slurp* kjipt å måtte holde seg unna det i jula [:(]

--------------------------------------------------------------
Takk [:)] Samler rådene deres her:
* løk
* jordbær
* tropiske/sitrus frukter (appelsin juice)
* kål
* erter
* druer
* kullsyre
* sjokolade
* melk
* nøtter

løk, kål, erter, sitrus, druer, kullsyre, sjokolade, melk, jordbær, nøtter.... noen trenger ikke bry seg om det... men noen, sånne som Leah, tåler ingenting.. begynner å komme seg nå da:)

ORIGINAL: Krokodillemor

Man trenger ikke å unngå noe av dette med mindre babyen reagerer på det.

Det man skal unngå uansett er følgende:
- stor ferskvannsfisk
- fiskelever
- innmat fra krabbeskall
- eksotisk fisk som hai, fersk tunfisk, sverdfisk
- hvalkjøtt
- selkjøtt
- måseegg

Dette er på grunn av miljøgifter. I følge bladet Bam kan en spise bittelitt av f.eks. ferskvannsfisk, men man skal ikke spise en hel middag. Måseegg skal en ikke spise i det hele tatt. (En voksen person som ikke er gravid skal ikke spise mer enn ett måseegg i året på grunn av høy konsentrasjon av miljøgifter)

Nei jeg vet det [:)] men forrige mann reagerte på så mye. Orker ikke at lille tulla skal få like vondt i magen som sin bror. Vil heller være føre var [:)] En ting er at jeg må gå å bære på en hylende unge i timevis, men det er ikke noe bra for babyen.

Back
Topp