Amming og kosthold.

Bkno3327472

Blir kjent med forumet
Hei på dere!

Jeg ammer min 6 uker gamle datter fullt, men gir henne erstattning noen kvelder. Enkelte dager har hun grønn bæsj og griner masse på kvelden/natten. Holder meg borte fra den maten jeg ikke burde spise (typ løk, jordbær og kål) derfor undres jeg hva som kan gi utslag for den grønne bæsjen.

Hvor lang tid tar det før maten jeg spiser gir utslag hos barnet?
Kan det være kaffe eller brus? (Drikker maks 2 kopper dagen)
Kan noen noe smarte triks mot vondt i magen når de er så små?

Takker og bukker for alle svar <3

Det er så mye forskjellig så små babyer kan få vondt i magen av, jeg husker jeg måtte holde meg unna alt av rå grønnsaker og være forsiktig med sukker, spesielt sjokolade og lakris merket jeg hun reagerte på, da fikk hun også veldig grønn bæsj når jeg hadde spist det. Ellers er det noen babyer som reagere på melkeprodukt, så du må bare prøve deg frem, gjerne skrive ned hva du spiser hver dag og se hvordan babyen reagere på melken din :)

Jeg brukte forresten å sykle med beina hennes og massere magen hennes når hun fikk mye luft i magen, av og til hjalp det ellers ble det mye byssing og trøst når hun hadde vondt!

Det er så mye forskjellig så små babyer kan få vondt i magen av, jeg husker jeg måtte holde meg unna alt av rå grønnsaker og være forsiktig med sukker, spesielt sjokolade og lakris merket jeg hun reagerte på, da fikk hun også veldig grønn bæsj når jeg hadde spist det. Ellers er det noen babyer som reagere på melkeprodukt, så du må bare prøve deg frem, gjerne skrive ned hva du spiser hver dag og se hvordan babyen reagere på melken din :)

Hun hadde grønn bæsj for ca en time siden, er det da noe jeg har spist i dag eller i går?

Mest sannsynlig er det erstatningen.

Mat er nesten umulig å finne ut av slik - det kan gå alt fra 2 timer til 2 døgn før du ser noe reaksjon. Og noen matvarer er i kroppen lenge. Feks hvis barnet reagerer på melkeprodukter så må man være helt melkefri i 2-3 uker før man ser endring.

Mini her fikk grønn bæsj av mme. Fikk det kanskje 1-3 ggr/uken så var lett og spore til at det var det. Fikk ikke noe vondt i magen av mme, men husker perioder med magevondt men det i seg selv trenger ikke være pga noe spesielt - helt normalt med magevondt når de er så små siden tarmsystemet ikke er ferdigutviklet. Men om grønn bæsj og magevondt kommer samtidig er det nok mme som er grunnen. Kan prøve annet merke, kanskje?

Det er nok mme :) jenta mi får ihverfall det av mme... Hun dår en flaske hver kveld, da er det som regel grønnaltig på morgenen...

Hun hadde som sagt grønn bæsj i går kveld/natt (her eier vi ikke døgnrytme for tiden...) da hadde hu akkurat fått en flaske mme, men dagen før hadde vi ikke gitt henne det. Da kan det ikke være det?

Jeg har kjøpt maltextrakt. Noen som vet hvor mye jeg skal ha oppi?

Mini her fikk grønn bæsj av mme. Fikk det kanskje 1-3 ggr/uken så var lett og spore til at det var det. Fikk ikke noe vondt i magen av mme, men husker perioder med magevondt men det i seg selv trenger ikke være pga noe spesielt - helt normalt med magevondt når de er så små siden tarmsystemet ikke er ferdigutviklet. Men om grønn bæsj og magevondt kommer samtidig er det nok mme som er grunnen. Kan prøve annet merke, kanskje?

Vi byttet nettopp fra nan til hipp :-)

Hun hadde som sagt grønn bæsj i går kveld/natt (her eier vi ikke døgnrytme for tiden...) da hadde hu akkurat fått en flaske mme, men dagen før hadde vi ikke gitt henne det. Da kan det ikke være det?

Om hun viser tegn til smerter så kan det være lurt å bytte mme, vi bytta fra nan til hipp og så bedring ;) om du vil gi malt kan du blande en halv tskje i flasken ;)

Taco kan være litt tøft for magen til de som er så små ja både kryddret og salaten. Så der har du nok svaret!

Skulle hørt på mora mi!! Hun sa jeg ikke burde spise taco mtp ammingen :-D nå prøver jeg meg litt frem med både kaffi, brus og mme i dag for å se om det gir utslag

Skulle hørt på mora mi!! Hun sa jeg ikke burde spise taco mtp ammingen :-D nå prøver jeg meg litt frem med både kaffi, brus og mme i dag for å se om det gir utslag
Jeg har drokke 1-2kopper kaffe nesten hver dag siden lille ble født, og det tror jeg aldri hun har reagert på noe særlig, men drikker du 2 kopper kaffe så må du ihvertfall styre unna brus og annen drikke med koffein!

Hei på dere!

Jeg ammer min 6 uker gamle datter fullt, men gir henne erstattning noen kvelder. Enkelte dager har hun grønn bæsj og griner masse på kvelden/natten. Holder meg borte fra den maten jeg ikke burde spise (typ løk, jordbær og kål) derfor undres jeg hva som kan gi utslag for den grønne bæsjen.

Hvor lang tid tar det før maten jeg spiser gir utslag hos barnet?
Kan det være kaffe eller brus? (Drikker maks 2 kopper dagen)
Kan noen noe smarte triks mot vondt i magen når de er så små?

Takker og bukker for alle svar <3

De fleste babyer har vondt i magen i begynnelsen, og det går over av seg selv.
Det beste du gjør er å spise normalt (du trenger ikke unngå noen matvarer eller drikke, annet enn å begrense koffein-inntaket), bære henne i sele/sjal, rape henne godt etter hvert måltid, og massere magen hennes/sykle med beina.
Hvis du ikke egentlig trenger å bruke erstatning, bør du la være. :)

Her kan du lese litt nyttig info:
http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Amming/Hva-kan-du-spise-nar-du-ammer/

Vi hadde samme problem her. Prøvde å kutte ut mye forskjellig mat, men i ettertid ser jeg at det mest sannsynlig ikke var noe som jeg spiste. Hos oss hjalp minifom og manuell terapeut. Anger på at jeg ikke brukte det tidligere. Men det er ikke sikkert det er samme problem hos dere da, vi hadde mye uro hver kveld. Lykke til! :-)

Ja det kan være det. Det er i kroppen ganske lenge som sagt og inntak og når avføringen og smerter kommer er veldig varierende.

Back
Topp