amming og kosthold

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Er det noen som vet hvilket kaloriinntakinivå man bør ligge på for å holde melkeproduksjonen oppe?

Min anbefaling er å spise det kroppen din forteller deg den trenger. Jeg ble automatisk mer sulten og ikke minst tørst av å amme, så mitt inntak gikk opp. Kunsten var vel heller å begrense seg litt etter at ammingen var over :)

Leste et sted at ammende bør få i seg minst 1800 kalorier pr dag for at det ikke skal gå utover melkeproduksjon og kvaliteten på melka. Men husker ikke hvor jeg leste det dessverre.

Har en Grethe Roede bok fra 2003, der strår det at gravide OG ammende skal ligge rundt 1800 kcal pr dag (og selfølgelig variert og sunn kostholdt :-)

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, så jeg svarer på litt av hvert. :P 

Hvis du lurer på hvor mye ekstra du må spise når du ammer, så krever amming ca 500 kcal ekstra i forhold til normalbehovet ditt. Det er ekstremt forskjell på hva forskjellige babyer tar av melk, så det er ikke nøyaktig. 

Hvis du lurer fordi du har lyst ned i vekt, så kan du sikkert gå ut fra 1800 kcal som de andre nevner, og spise veldig variert og sunt. Det viktige da er at du passer på å ikke gå ned for mye. Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 1 kg i måneden når man ammer, fordi miljøgifter fra fettet du mister går over i melken.

Hvis du sliter med å få i deg nok mat, og er redd for at det skal gi for lite melk til babyen, så er det så individuelt at det ikke går an å svare på. Jeg merket at jeg fikk mindre melk da jeg hadde bmi under 18, men hadde fremdeles nok til babyen.

Kleo79 skrev:
Min anbefaling er å spise det kroppen din forteller deg den trenger. Jeg ble automatisk mer sulten og ikke minst tørst av å amme, så mitt inntak gikk opp. Kunsten var vel heller å begrense seg litt etter at ammingen var over :)

Hahahahaha, og der dreit eg på draget!!!! Tynn som ei flis under amminga... But not anymore...

Back
Topp