Amming og koronavaksine..

Mammatil4barn

Blir kjent med forumet
Hei!
Hva tenker dere andre ammende mødre om å ta koronavaksinen? Jeg sitter her med nyfødt datter på en uke og er usikker på hva som er det riktig å gjøre.
Jeg ser at who og fhi skriver at ammende kan ta vaksinen på lik linje med alle andre..
Er likevel redd at melka mi skal bli skadelig for baby:(selv om jeg ser de skriver at det er usannsynlig.
Er samtidig redd for å la vær å ta den.. Siden å ta den kan gi antistoffer i melka som kan beskytte baby.
What to do?

Jeg har tatt den selv om jeg ammer, men nå er mitt barn 2 år, så forstår at du er usikker når ditt barn er nyfødt. Ville selv vært usikker da. Jeg har tenkt at de eventuelle antistoffene er gull verd for min når hun nå starter i barnehage og skal omgås flere mennesker:)

Norge anbefaler blant annet at ammende tar vaksinen fordi den gir antistoffer over i melka som vil beskytte baby mot korona ja :)
Samtidig ser jeg her og andre steder at flere melder om midlertidig nedgang i produksjonen etter vaksinen, derfor ville jeg personlig ha ventet til ammingen var veletablert :)
Fullammer min på 4 mnd og kommer til å ta vaksinen så fort jeg får tilbud nå!

Min er var nesten 5 mnd på første dose. Jeg valgte å ta den. Vaksinen har jo gått igjennom mitt immunsystem før den kommer i melka i form av antistoffer, så tenker det bare er positivt om hun skulle bli utsatt for smitte - Gud forby :)

Min baby er sju måneder og jeg skal ta vaksinen snart. Deler din bekymring, men har kommet til at jeg tror sykdommen er farligere enn vaksinen. Vil gjerne beskytte både babyen og meg. Hadde jeg hatt nyfødt baby, tror jeg kanskje at jeg hadde utsatt vaksinen til babyen var noen måneder.

Her var mini tre måneder da jeg tok vaksina. Øm i armen etterpå, men merket ellers ingenting på hverken melkeproduksjon eller mini

Jeg kommer til å ta min så fort jeg får mulighet etter fødsel.
Det jeg "frykter" mest er at jeg skal bli dårlig (kvalm/utilpass) og trenge hjelp med baby. Hvis babyen får antistoffer gjennom melken min, og dermed er bedre beskyttet, er det derimot en stor bonus.

Tusen takk for svar, dere. Jeg hører gjerne fra så mange som mulig som har tatt vaksinen/skal ta. Jeg kjenner ingen andre som er gravid /har baby, så det ble til at jeg føler meg litt alene om detteher. Skal også ha en time hos fastlegen og høre om alder på baby er relevant eller om det bare er til å kjøre på:)

Tusen takk for svar, dere. Jeg hører gjerne fra så mange som mulig som har tatt vaksinen/skal ta. Jeg kjenner ingen andre som er gravid /har baby, så det ble til at jeg føler meg litt alene om detteher. Skal også ha en time hos fastlegen og høre om alder på baby er relevant eller om det bare er til å kjøre på:)
Synes det høres lurt ut å ta en prat med fastlege, så blir du kanskje tryggere i valget.
Jeg har tatt første dose, men min baby var da fem mnd. Merket ingenting mtp ammingen etterpå.
Den første nyhetssaken jeg leste etter å ha tatt vaksinen var en sak om et par i Danmark hvor det ble nevnt at ammende der ikke får vaksine. Så ikke rart man blir både usikker og forvirret! :banghead:

Back
Topp