Amming og graviditet

Prikk

Flørter med forumet
Har ei jente på 13 måneder som jeg fremdeles ammer, men bare en gang om dagen. Hun er tydelig på hva hun forventer når hun våkner (melk!!), men tipper det handler mye om kos, nærhet og rutiner. Har lest noen steder om at amming kan øke sannsynlighet for abort... (Nei, man skal jo ikke henge seg opp i alt man leser på nettet, men..:rolleyes:) Er det tilfeldigvis noen som har erfaring her, som har fått anbefalt det ene eller andre? Vurderer å høre med fastlegen min, evt helsestasjonen...
 
Har jeg aldri hørt!! Eneste jeg har hørt er at melken kan forandre smak, slik at den du ammer rett og slett ikke vil ha mer melk, når du er gravid igjen. Men det er ikke alltid det er tilfelle heller.
 
Har jeg aldri hørt!! Eneste jeg har hørt er at melken kan forandre smak, slik at den du ammer rett og slett ikke vil ha mer melk, når du er gravid igjen. Men det er ikke alltid det er tilfelle heller.

Ja, det har jeg også hørt. Men har ikke merket forandring på henne.. Begynner å gjøre litt vondt når hun ammer nå, så tror nok det nærmer seg ammeslutt uansett.
 
Det har ikke jeg hørt. Jeg har en gutt på 9 mnd som jeg ammer 2-3 ganger for dagen.har tenkt å amme til han er ca ett år.
 
Har ei jente på 13 måneder som jeg fremdeles ammer, men bare en gang om dagen. Hun er tydelig på hva hun forventer når hun våkner (melk!!), men tipper det handler mye om kos, nærhet og rutiner. Har lest noen steder om at amming kan øke sannsynlighet for abort... (Nei, man skal jo ikke henge seg opp i alt man leser på nettet, men..:rolleyes:) Er det tilfeldigvis noen som har erfaring her, som har fått anbefalt det ene eller andre? Vurderer å høre med fastlegen min, evt helsestasjonen...
Sniker litt jeg;)
Du skal ikke tro alt du leser, for akkurat det der er bare tull! :p man kan helt fint, og trygt, amme gjennom hele svangerskapet. Og etter det fortsette å fullamme babyen på den ene puppen og delamme det større barnet på den andre puppen;)
 
jeg har hørt det har blitt anbefalt til jenter som sliter med at de mister gang på gang, eller at egget såvidt fester seg men slepper igjen (kjemisk). Da er det noen ganger at legen/helsesøster kan foreslå å avslutte amming pga usikkerheten om dette kan ha noen sammenheng, fordi man kan sette igang små sammentrekninger i underlivet under amming (akkurat som når man har etterrier, som jo er i sammenheng med amming etter fødsel)
men da handler det mye om hvor stort ønske er i forhold til å avslutte amming (som jo også er et sterkt ønske å fortsette med ofte)

det er også noen som blir fraråda å amme mot slutten av svangerskapet pga risiko for prematur fødsel, fordi det kan stimulere til små rier.

Dette er det jeg har hørt om det, så ja, noen ganger kan det kanskje ha en sammenheng, men det er veldig sjelden vil jeg tro :)
jeg ble ikke gravid før jeg avslutta amminga helt, og jeg blir fort gravid, så er ganske sikker på en sammenheng der. Hadde en eller to kjemiske også når jeg prøvde mens jeg amma, men avslutta ikke før jeg og baby var klar når han ble 13-14mnd :) men da ble jeg også gravid mnd etter :D ;)

men er jo maaange som har amma gjennom hele svangerskapet, helt vellykka :)
 
Jeg har lest i en av bøkene/brosjyrene jeg har fått på helsestasjonen at man trygt kan amme mens man er gravid, men at det er viktig at man passer på at at ikke går ut over næringen til barnet i magen. Og i ditt tilfelle som ammer bare en gang om dagen kan jeg ikke skjønne at det skulle være ett problem. Men jeg er ikke ekspert, så hvis du er usikker kan det jo være lurt å ta en telefon til helsestasjonen.
 
Back
Topp