Amming og flaske

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg trenger å høre andres synspunkter, og kanskje dere har noen tips og råd?

Saken er at jeg har fullammet sønnen min i de første fire månedene. Da han ble fire måneder begynte jeg med grøt på grunn av vekten, og siden litt før det har det vært et strev å amme. Han suger en liten stund før han skyver seg unna, vender seg bort fordi alt annet er interessant. Nå er han blitt sju måneder og er fortsatt slik. Det er en kamp å få han til å konsentrere seg, og jeg har prøvd å gå med han, amme i stillhet på et mørkt rom og å holde en leke over ansiktet hans som han kan holde på med mens han spiser. Det sistnevnte funker i en liten stund før han blir lei selv om jeg varierer lekene i løpet av måltidet.
Nå er jeg mildt sagt lei og vurderer å pumpe og gi på flaske. På seks månederskontrollen hadde han gått greit opp i vekt, men ikke så mye som han burde, og dette tror jeg er på grunn av ammetullet for han får mest i seg formelk. Nå har jeg gått fra to til tre faste måltider per dag. Helsesøster sa han burde være oppe i tre faste måltider når han er åtte måneder, så begynte like så greit nå.

Så her er det jeg tenker:
Jeg vil amme på natt, da spiser han normalt, og jeg kan amme han i senga om morgenen. Ca kl 8 får han grøt, flaske kl 11, middag kl 12, flaske kl 16 og grøt kl 17-1730. Så amming på senga før legging.

Hva tenker dere om dette?

Har noen erfaringer rundt det å kombinere flaske og amming?

Beklager, dette ble langt, men jeg håper noen kan svare. :)

Last edited:
Mulig jeg har misforstått men amming og flaske trenger da ikke være noe prob. Er jo mange som delammer fra første dag, og da er det jo flaske og amming det går i. Her gir vi både flaske og jeg ammer, som regel flaske med mm ( pumper), men også mme hvis det er barnevakt etc. Du tenker å amme+flaske+grøt og jeg tenker at det er flott du i det hele tatt orker å amme etter det styret det har gitt deg. Det å kombinere de tre burde ikke være noe prob i det hele tatt:)

Mulig jeg har misforstått men amming og flaske trenger da ikke være noe prob. Er jo mange som delammer fra første dag, og da er det jo flaske og amming det går i. Her gir vi både flaske og jeg ammer, som regel flaske med mm ( pumper), men også mme hvis det er barnevakt etc. Du tenker å amme+flaske+grøt og jeg tenker at det er flott du i det hele tatt orker å amme etter det styret det har gitt deg. Det å kombinere de tre burde ikke være noe prob i det hele tatt:)

Godt å høre!

Min første måtte jeg gi mme fra seks uker fordi vesla tullet bare fra hun var to uker, men det var mye verre. Hun sugde et par ganger, vred seg vekk, skrek, kastet seg mot puppen igjen, sugde, osv... Det var et mareritt, men jeg holdt ut til hun var seks måneder og da var det såvidt hun fikk i seg en dråpe. Føler ikke at det kan sammenlignes med nå. :P

Til tross for alt dette elsker jeg å amme og håper at det går bra å kombinere. :)

Jeg er egentlig ikke særlig glad i å amme, men skulle virkelig ønske jeg var det. Det gjør vel og at jeg vet at jeg hadde sluttet om jeg hadde hatt noe problemer. Men her går det knirkefritt, og vet jo fordelene ved det så er ikke noe spørsmål liksom. Men vi har brukt flaske med mm fra første uken rett og slett for at pappa'n skulle få lov til å være litt matfat også samt at jeg absolutt ikke har noe i mot å ikke amme. Ble anbefalt å vente med flaske i minst 2u på sykehuset men ettersom ammingen gikk så knirkefritt tok vi sjansen og begynte tidligere.

En annen fordel er jo at det er lettere å komme seg ut av huset når ungen tar flaske, og må ærlig innrømme at det har vært gull verdt noen ganger!:)

Jeg har en lat liten gutt som blir fly forbanna når melka ikke kommer raskt nok- eller han sovner på puppen og våkner når jeg kobler han av. Da vil han ha mer og så sovner igjen. Løsningen har vært å pumpe og alltid ha litt ekstra mm eller mme i kjøleskapet. Så ammer jeg til han tuller og så får han flaske. Siden han har god vekt foreslo ammehjelpen at vi kan prøve å sette hardt mot hardt. Tuller han får han ikke mer. Vi er ikke helt der kjenner jeg. Og synes dessuten at å bytte bryst hvor det er mer melk kan fungere og så pumpe begge når han er ferdig. Da får han jo i seg det feteste også. Flaskebarn drikker gjerne litt ekstra og legger godt på seg:) lykke til!

Kan det være at du rett og slett ikke har nok melk eller at det går for tregt? Min sønn var akkurat sånn som du beskriver. Så vi måtte bare slutte... For det var ikke så mye melk å gi heller.

Med min datter nå så ammer jeg bare hjemme i den vanlige ammestolen. Alt annet fungerer ikke, hun er for opptatt av omgivelsene. Så jeg gir erstatning på flaske i tillegg til at jeg ammer. Hun blir også mer mett av mme ;)

Vet ikke om jeg svarte på dine spm her. Lykke til!

Det skal alltid være melk før du gir fastmåltid. Det skal være sånn til de er 12 mnd dette er i følge helsedirektoratet. Legger ved denne linken så kan du lese mer om det https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/anbefalinger-for-spedbarnsernering
Dette var da litt bastant? Det står i retningslinjene (som er anbefalinger, ikke regler) at "Morsmelk gis først i måltidet for å opprettholde melkeproduksjonen fram til det tidspunkt man ønsker å trappe ned på ammingen."

Jeg har delammet hele veien, og de siste månedene har barnet (etter råd fra helsepersonell) fått fast føde først så han skal være sulten og få i seg en viss mengde fast føde. Det er bare til frokost han får pupp først.

Melk (inkludert MME for de det gjelder) skal helst være basisen i kostholdet deres helt til de er ett år, men om man fordeler melka slik at man gir litt i starten av hvert måltid eller at man har egne måltider med melk slik HI tenker, er da ikke så nøye.

Man får tilpasse litt underveis etter hva som passer en selv og barnet best. Det viktigste er at de får i seg nok og riktig næring i løpet av en dag.

Back
Topp