amming og flaske

Miiaah90

Andre møte med forumet
hei, har en gutt på 6 uker. som fra starten av har fått MME og pupp, nå den siste uken har han begynt å vri seg veldig og blir veldig urolig når han blir lagt til, og de siste dagen har han begynt å ikke vil ta og skriker som bare det. og idag når jeg skal legge han til blånekter han å ta.Vil gjerne fortsette med å amme det lille som er, men om det fortsetter i den retningen vet jeg ikke hvordan det blir. Har du noen tips på hva man kan gjøre? eller hvorfor han holder på sånn.
Håper på svar.

-Mia
 
Hei Mia :)
Det er vanskelig å si noe om årsak så lenge jeg ikke har enda mer informasjon, vil du sende meg en pm så kan jeg formidle kontakt med en ammehjelper som kan følge dere opp? Det er mulig å reversere dette men hva som vil hjelpe avhenger av hva som er årsaken til at han vegrer seg for brystet og årsaken til at du har lite melk :)

Uansett årsak så vil det være gunstig om han tilbys brystet veldig hyppig og når han enten sover eller er veldig søvning, da aksepterer de brystet lettere enn om de er våkne og veldig sultne. Jeg vil anbefale masse hud mot hud kontakt med brystene tilgjengelig for ham. Forsøk å ta det helt rolig noen dager og bare kos dere masse sammen. La ham ligge midt på brystet ditt, da vil hans nyfødtinstinkter stimuleres og da kan det være han begynner å søke etter brystet og tar tak. Les om tilbakelent amming her- det tror jeg er lurt å forsøke. Ellers vil jeg anbefale bæresjal med brystet fritt inni sjalet slik at han har det tilgjengelig hele tiden.

Det vil og være en fordel å stimulere produksjonen med pumpe, det kan være det at det er lite melk som gjør at han ikke vil die, da kan bare det å få opp produksjonen gjøre at han vil die. Når du skal øke produksjoen med pumpe vil jeg anbefale at du leier en kraftig brystpumpe av sykehuskvalitet, det får du leid på enkelte apotek og noen nettbutikker, søk på medela symphony så får du opp nettbutikker som leier den ut. En liten elektrisk dobbeltpumpe vil være et alternativ men en sånn vil stimulere mye dårligere enn en stor pumpe så når du skal gå inn for å pumpe så er det lurt å ha det beste utstyret for å få maksimal effekt av innsatsen. Det er viktig at begge bryst pumpes samtidig fordi du da vil få høyest mulig nivå av ammehormoner, og du sparer tid. Det er viktig å pumpe så ofte at du holder brystene tommest mulig- for da vil du få høyest mulig nivå av ammehormoner hyppigst mulig. Pump så ofte du klarer, jeg anbefaler å legge inn noen perioder med "Powerpumping" iløpet av dagene du skal pumpe deg opp i produksjon, dvs at du pumper i 5-10 min, bare til den første utdrivningen er over, og så tar du pause. Hell melken i en samleflaske i kjøleskapet, pumpeutstyret kan brukes flere ganger og kan være i romtemperatur i 4-6 timer så du trenger ikke å vaske det for hver pumping. Ellers så finnes det helsekostprodukter som kan gi mer melk, søk på "motherlove mer melk kapsler" så får du opp noen treff på det. Akupunktur er det og mange som har god erfaring med for å øke produksjonen, det kan iallefall ikke skade å prøve.

Håper jeg hører fra deg på pm :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp