Amming og flaske

Bruker937nai

Første møte med forumet
Hei. er det no som ikke ammer i det heletatt og gir bare morsmelsk erstadning? Hva gjorde det att dere ikke kunne Amme?

Gutten min ble født en månes tidlig men alt gikke bra heldighvis. Men på barselavdelingen så ga de som jobbet der flaske til han og siden da ville han ikke ha mitt bryst. Men er glad att han vokster med morsmelkerstatningen:)
 
hei :) min lille frøken er nå er 4 og en halv måned nå. hun ble født en og en halv uke for tidlig, og på min barselavd var det stort ammehysteri. så de la ho til puppen hver 3 time, og ho sutta en time om gangen som gjorde at jeg ble veldig sår. pluss at ettersom ho var så liten 47cm og 2300gr, ble det feil sugeteknikk uansett hvor mye de prøvde å hjelpe meg. det ble til slutt så vondt og sårt at når jeg kom hjem kjøpte jeg meg en elektrisk pumpe og pumpa ut melk og ga ho på flaske i stedet. det hjalp veldig. det var veldig sårt at vi ikke fikk til amminga men sånn gikk det da til. ho fikk morsmelk da i hvert fall tenkte jeg.

da ho ble 2 1/2 mnd var det derimot slutt på melk i puppen og så fikk jeg mensen tilbake samtidig, så der fikk jeg svar på hvorfor. noen masa på meg og sa "du må bare pumpe mer hvis du merker at det blir mindre" men det hjalp ikke så når jeg fikk mensen ble jeg letta for da kunne jeg jo ikke noe for det liksom..

så nå får ho nan. jeg personlig er veldig glad for at pumpestyret er slutt. det var greit da det stod på men det er mye lettere med mme. jeg får brått mye mer tid til å gjøre andre ting. skulle selvfølgelig ønske at jeg fikk til amminga men ho var ikke interessert i pupp når flaska var så enkel å ta :)
 
Jeg har ei jente på snart 5 år  som har klart seg helt utmerket på morsmelkerstatning. Jeg fikk aldri melk etter fødselen .
Det blir flotte barn selv om man ikke ammer. Gjør så godt du kan, det er det eneste man kan forlange , lykke til , uansett hva det blir til , til slutt!!!
 
Jeg syns der var dårlig gjort at barselavdelingen ga han flaske og jeg ikke fikk veiledning. Men er glad han vokser bra:) når er han snart 3 måner på fredag:)
 
Hei! Har hatt et lignende problem. Jenta mi ble født 4,5 uker før termin (2795 gram 47 cm). På barsel begynte de med en gang å gi tillegg hver 3. time da hun var "prematur" og ikke kunne vente med å få  i seg næring til jeg hadde begynt produsere nok melk. Hun hadde dessuten ikke god nok sugerefleks og var for slapp til å få i seg mat fra brystet. Barnepleierne koppmatet henne med mme/mm, og jeg pumpet meg hver 2.-3.time på sykehuset.... i tillegg til å øve på amming. Vi reiste hjem etter 2 uker på barsel, da hun hadde begynt å legge på seg. Øvde fortsatt på ammingen hjemme, men hun fikk i seg lite fra brystet, så dagene bestod i å først prøve amme litt, så gi utpumpet mm eller mme  på flaske, avhengig av hvor mye melk jeg klarte pumpe... Jeg strevde fælt og lenge, men klarte aldri å få til bare ammming. Jeg var langt nede psykisk pga ammeproblemet, deprimert og følte meg mislykket.. Holdt på å pumpe til jeg gradvis mistet melk.. og all melka forsvant da hun var 6 mnd. (Hun brukte meg som kosepupp, da.. til hun hadde puppenekt ved 4-5 mnd alder..) Selv om det var trist å miste melken (jeg prøvde også å pumpe ekstra, men melka økte ikke, noe jeg  har hørt er umulig å få til ved bare pumping), var jeg og lettet over at pumpestyret var over. Jeg følte jeg ikke gjorde annet, og ikke kom meg ut pga at jeg var avhengig av å pumpe  meg regelmessig. Så derfor har det her blitt flaskemating med mme. 

Blir forresten lettet over å lese at det er flere som sliter. Tror det er mange som føler seg mislykket pga ammeproblemer med dagens ammepress. -og skammer seg over å mate barnet sitt med flaske. Og det er så leit... Jeg håper bare ikke ammemødre uvitende ser ned på oss, men heller tenker at det er en grunn til det vi gjør. 

Og en annen ting. Jenta mi, som har fått mesteparten mme, har vært minst syk av alle barselbarna på hennes gruppe, som alle har fått kun mm!!!! 


Lykke til videre! 
 
jentungen min fikk også tillegg på sykehuset i form av mme, og ho fikk det i kopp som hun måtte "drikke" av og det var jo ikke akkurat noen enkel oppgave, var jo mer melk nedover ungen enn inni munnen hennes.. 

uansett så er jeg glad det er fler enn meg som har slitt med pumping og styr for å  få i ungen mm. man blir jo rett og slett utlsitt, men angrer ikke på at jeg pumpa meg og at ho fikk den lille melka jeg hadde. jeg kjenner jo jenter som ikke har fått til verken amming eller pumping og har bare gitt mme, og de har nok også hatt det tøft psykisk med det ammepresset som er i dag.
 
Gutten min som nå er 4 uker gammel fikk og kom 5 uker før termin fikk mat i sonde gjennom nesa (donor melk), så han lærte seg fint å die, bruker ammeskjold da.
 
Back
Topp