Amming og fast føde

CarinaKay

Forelsket i forumet
Hvordan går det med deres små og mat? :)

Hvor mye ammer du/gir mme per dag?

Frøkna her i hus har blitt veldig glad i "vanlig" mat. Jeg ammer kun en pupp morgen og en pupp kveld. Resten av dagen får hun grøt (to ganger daglig), brødskive, middag og frukt/smoothie/yoghurt.

På skiva er det leverpostei som er favoritten, og til middag elsker hun blant annet fiskeboller og kjøttkaker i brun saus. Vi veksler mellom hjemmelaget middag og ferdigglass, kommer an på hva vi har til middag selv.

Har barna deres noen favoritter?
 
Ammer 3-4ganger dagen (kommer ann på arbeidstiden) og en gang på natten. Han får grøt til frokost og kvelds og hjemmelaget havresmoothie til lunsj. Han er ikke fan av middag eller brødskive, men vi øver stadig på å bli litt mer matglad ;)
 
Her ammes det flere ganger om natten. Tidlig morgen. Før hun skal sove på dagtid (2ggr) og ellers hvis hun vil ha. Men når vi er utenfor soverommet og ammer så er det ikke lenge hun har tid til å drikke.

Hun spiser som regel grøt til frokost, av og til skive. Skive eller bananlapper til lunch, samt frukt. Samme som vi spiser til middag eller så lager jeg dampede grønnsaker og fisk/kjøtt til henne. Vil ikke ha mos eller middagsglass fra butikken. Grøt til kvelds.
 
Er veldig overrasket selv, men ammer faktisk ganske mye enda til tross for at jeg er tilbake som fulltidsstudent. På morgen, ettermiddag, kveld og to-tre ganger ila natten. I helgene kommer pupp før dupp en og to i tillegg. Men hun er blitt veldig glad i mat også :) Fullkornsgrøt med yoghurt og banan er favorittgrøten, og er veldig glad i å få spise mat selv. Så vi har begynt å skjære kjøtt, fisk og grønnsaker osv i små biter slik at hun spiser middagen sin selv. Ellers går det i en del vann når jeg ikke er tilgjengelig :p
 
Mi er ikke så glad i mat, men veldig glad i pupp. Vi ammer noen ganger på natta og ca hver tredje time på dagen. Hun spiser ca ett måltid/middagsglass om dagen. Nekter hjemmelaget. Tilbyr mat ofte, håper hun snart blir mer glad i fast føde :)
 
Er veldig overrasket selv, men ammer faktisk ganske mye enda til tross for at jeg er tilbake som fulltidsstudent. På morgen, ettermiddag, kveld og to-tre ganger ila natten. I helgene kommer pupp før dupp en og to i tillegg. Men hun er blitt veldig glad i mat også :) Fullkornsgrøt med yoghurt og banan er favorittgrøten, og er veldig glad i å få spise mat selv. Så vi har begynt å skjære kjøtt, fisk og grønnsaker osv i små biter slik at hun spiser middagen sin selv. Ellers går det i en del vann når jeg ikke er tilgjengelig :p

det er favorittgrøten her i hus også :)
 
Har til må ammet gjerne hver tredje time fra 20-06. Så får hun en flaske mme kl.12. Får brødskive/grøt morgen/kveld og middag.
 
For et par uker siden nektet han pupp, så her er det slutt på ammingen. Han elsker mat! Spiser 4 faste måltider, samt at han skal ha 7-8 dl mme i løpet av døgnet - ifølge helsesøster. Sjelden han drikker så mye, drikker jo vann også. Men tilbyr mme til grøt og -brødmåltider samt flaske på kvelden og på morgenen.
 
Ammer fortsatt natt og dag ettersom hun vil.

Hun spiser ca ei halv skive til frokost
En porsjon grøt til lunsj
Alt mellom 1/5 til en porsjon middag avhengig av hvilken smak det er. (amming og evt fruktmos ettet en stund om hun spiser lite)
Og en liten porsjon grøt til kveldsmat er innført.
 
Her er det flaske(150 ml) til frokost, noen ganger også en porsjon grøt hvis han ikke drikker noe særlig.
1/2 skive til lunsj og ca 90 ml mme.
Tilbyr 210 ml mme kl 13/14, varierer om han drikker eller ei.
Til middag spiser han 1 middagsglass og en fruktmos.
Til kvelds får han en porsjon grøt. Tilbyr innimellom en flaske etter grøt, hvis han virker mer sulten, noe han sjelden drikker..
 
Back
Topp