Amming og erstatning

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Vi måtte begynne med litt erstatning da vi kom hjem etter fødselen for hun hadde for stort vekttap (11,7%) vi ga hun med kopp de første 2 dagene men det ble helt umulig så vi måtte gi hun flaske (jm sa det ikke skulle ha effekt på ammingen siden hun hadde då god kontroll på den) når hun ble 2. Uker mente HS at eg kunne kutte ut erstatningen, men eg har ikke bok melk til hun ennå, nå er hun 3 uker og får fortsatt litt erstatning.
Er det noen som har opplevd likt, hvordan fikk du opp produksjonen og erstatningen vekk?

Vi begynte også med erstatning på sykehuset. Jeg fikk melk sent og mini gikk fort ned i vekt. Ga kopp et par dager, men han hadde fin ammeteknikk så derfor gikk vi over til flaske. Beste trikset tror jeg er å alltid amme før flaske, der har jeg gjort hele veien. I tillegg ammet jeg lenge hver andre time (altså starter ny amming hver andre time). I starten hadde jeg også klokka på om natta (da hver tredje), men det var når det var viktig å få mini opp i vekt. Etter det ammet vi på natta når han våknet. Nattamming er også viktig, lettere å øke produksjonen da visstnok. Jeg kuttet flaske på natta (må jo se an mengde og hva man orker selvfølgelig, litt mindre flaske i en periode kan jo også funke). Nå er mini 11 uker, han får noen ml flaske etter siste amming før natta, men det er mer for å få han til å sove lenger enn fordi han trenger den :)

Kan jo legge til at det var ganske tøft mens det stod på, alltid usikker på om jeg hadde nok (er jeg delvis fremdeles) og tolket alltid all misnøye fra han om at han var sulten. Men så lenge det kun er en periode går det jo fint :)

Vi måtte begynne med litt erstatning da vi kom hjem etter fødselen for hun hadde for stort vekttap (11,7%) vi ga hun med kopp de første 2 dagene men det ble helt umulig så vi måtte gi hun flaske (jm sa det ikke skulle ha effekt på ammingen siden hun hadde då god kontroll på den) når hun ble 2. Uker mente HS at eg kunne kutte ut erstatningen, men eg har ikke bok melk til hun ennå, nå er hun 3 uker og får fortsatt litt erstatning.
Er det noen som har opplevd likt, hvordan fikk du opp produksjonen og erstatningen vekk?
Du må kutte ut flaska.
Og forberede deg på noen dager i sofaen/senga. Drikk ammete, havregrøt skal visst være topp, drikk masse vann. Har du netflix eller lignende? Så må du bare legge til og legge til. Du kan sende Mail til ammehjelpen om du ønsker det også.

Om jeg var deg ville jeg ha pumpet intensivt i ett døgn samtidig som du ammer først. Det er slitsomt, men det er verdt det. I tillegg ville jeg ikke gitt på kopp ettersom babyen da blor vandt med å ikke trenge å jobbe for melken. Evt ville jeg brukt medela calma flaske som er tilnærmet ett bryst med tanke på utdrivingen av melk.
Prøv å slapp av, sov når du kan, drikk nok med væske, spis havregrøt og ikke stress. Stress frigir hormoner som jobber mot melkeproduksjonen.

Hei :-)
Jeg hadde samme problem, og vi fortsatte å gi erstatning etter amming før leggetid i noen uker faktisk. Vet ikke hvorfor det tok såpass langtid å få opp melkeproduksjonen min, kanskje fordi jeg ikke vekket ham for å amme (han sov ganske lenge om natten, samt over 3 timer midt på dagen. I tillegg fikk jeg bare pumpet max 2x daglig, etter amming såklart. Følte vel ikke at melken kom ordentlig før ved 6-ukers alder. Du kan sikkert få det til fortere ved mer intensiv pumping, men jeg følte virkelig at jeg ikke kunne pumpe mer, for han lå jo konstant ved brystet!
Lillegutt er imidlertid ofte litt urolig ved brystet på kveldstid fremdeles, så det kan være lett å la seg lure til å tro at man har for lite melk, men det er jo ganske normalt, har jeg forstått. Så lenge babyen legger fint på seg, er det en fin indikator på at du har fått nok melk. Vet at en del gir flaske på kvelden likevel, for kostens skyld og at ikke babyen skal være så utrolig, men hvor 'riktig' det er å gjøre det kan ikke jeg svare på. Jeg sluttet ihvertfall, og han legger på seg godt over gjennomsnittlig hver uke.
Obs - ulempen ved å slutte med flaske oppdaget jeg igår, skulle prøve med litt nan før julebord neste uke, men nei, ikke tale om at han ville ha flasken, virket nesten som han hadde glemt åssen det skulle gjøres (det var null problem før, tok den ivrig på første forsøk). Det er jo litt praktisk å kunne ha barnevakt iblant! :-)

Back
Topp