Amming og cytotec

Iva82

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei! Jeg har en MA og tok cytotec idag. Har ett barn på 14 måneder som jer forsatt ammer. Jeg har spurte på sykehuset igår kveld hvis det går sammen men hun der var ikke noen som bryr seg veldig mye og sa at han er 2 år og kan spise hva som helst. Jeg vet det selv med det var ikke mitt spørsmål. Desverre cytotec funket ikke så jeg skal ha en runde til, minst. Jeg har prøvd å finne på nettet men det er mest om den første pille man får jeg trengte ikke pga foster var død allerede og jeg begynte å blø litt før cytotec. Han dier mest om natta og om kvelden og jeg har ingen problem med det å stoppe men det blir ikke lett. Som om å ha MA er ikke nok :(
Er det noen her som var i samme båt?
 
Last edited:
Jeg mener at jeg leste om ei som skulle gjennom en abort og fikk beskjed om at hun ikke kunne amme når hun tok de medisinene. Det var et tråd her på bv.
 
Hei! Jeg har en MA og tok cytotec idag. Har ett barn på 14 måneder som jer forsatt ammer. Jeg har spurte på sykehuset igår kveld hvis det går sammen men hun der var ikke noen som bryr seg veldig mye og sa at han er 2 år og kan spise hva som helst. Jeg vet det selv med det var ikke mitt spørsmål. Desverre cytotec funket ikke så jeg skal ha en runde til, minst. Jeg har prøvd å finne på nettet men det er mest om den første pille man får jeg trengte ikke pga foster var død allerede og jeg begynte å blø litt før cytotec. Han dier mest om natta og om kvelden og jeg har ingen problem med det å stoppe men det blir ikke lett. Som om å ha MA er ikke nok :(
Er det noen har som var i samme båt?

Jeg tenker du rett og slett skal ringe til gynekologisk avdeling og spørre nå, så får du et helt sikkert svar og vet om det er greit å amme i natt eller ikke :Heartred
 
Jeg tenker du rett og slett skal ringe til gynekologisk avdeling og spørre nå, så får du et helt sikkert svar og vet om det er greit å amme i natt eller ikke :Heartred
Ringte 12 ganger, ingen tar telefonen :arghh: Vi klarte å unngå kvelds amming, pappa gjorde bra jobb men jeg er ganske bekymret hvordan skal vi overleve natta. Dumme aborten!
 
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cytotec-pfizer-547761

Jeg fant i felleskatalogen også, at det helst ikke skal kombineres med amming.. Rart du ikke fikk et ordentlig svar av legen på gyn egentlig.

Felleskatalogen er som regel mye strengere enn det som er nødvendig, så man kan høre på det Relis sier. Om man vil ha et svar spesifikt til sin situasjon (type og mengde medisin og alder på barn) så kan man kontakte tryggmammamedisin.no. Det er også driftet av Relis, men her kan privatpersoner stiller spørsmål. Relis svarer kun helsepersonell og farmasøyter.
 
Halveringstiden på Cytotec er 20-30 minutter. Et preparat er helt ute av kroppen etter 5x halveringstiden ifølge denne linken:

https://www.rustelefonen.no/2016/03/halveringstid-sobril/

https://www.felleskatalogen.no/medisin/cytotec-pfizer-547762

Det vil jo si at du absolutt ikke trenger å vente spesielt lenge før du kan amme igjen. :)
Tusen takk for det! Det var helt krise da han våknet rundt 10:30pm og jeg kunne ikke nå legen så etter mange tårer fra han og meg han har fått grøt. Vi klarte ikke å ro ham ned kl 3 så han har fått pupp da. Nå jeg ammer litt mindre, en gang ettermiddag og en gang på natta. Han er jo 14 månader så han bør ikke ammes hver andre time om natta uansett :rolleyes: Det å miste var nok men å se ham med største tårer jeg har noensinne sett var å dø av :arghh:
 
Last edited:
Back
Topp