Amming og alkohol...

Kissaa

Glad i forumet
Hei,

spør dere der ute igjen jeg...

Hvilke erfaringer har dere med amming og alkohol? Jeg har kjøpt en brystpumpe (som gikk i stykker første gang jeg prøvde den), men har skjønt at det er litt tidlig med flaske for min lille. Kan jeg ta ett parr glass vin og amme??? Det er ikke slik at jeg vil drikke mye, men bare kose meg litt- med min mann[:D].

Hørte med helsesøster og hun sa at like mye alkohol som jeg har i blodet går over i morsmelken... Men hva er grensen da???

Har dere erfaringer???

Klem Kissaa
 
Er alkoholfri vin uaktuellt?
Jeg spør fordi jeg ikke er noe glad i vin selv..

Om det går rett over i morsmelka burde det vel gå an å drikke vin UTEN alkohol, for at ungen skal slippe å bli berusa - de er jo så følsomme de små..
 
Hei,

nei vin uten alkohol smaker saft, bare litt vond saft[:'(]. Men enig med deg, det er ikke aktuelt å drikke hvis det går utover barnet mitt! Men jeg vet det er noen som drikker litt i ammeperioden, uten at det "merkes" på barnet. Veldig usikker her altså. Pumping er vel tingen...!?!

Men takk for forslaget...
 
Heisann, har holdt meg helt unna alkohol selv nå siden jeg ammer + at jeg får ikke helt til å pumpe meg.[>:]
Men jeg har lest at 1 glass vin inneholder 0.3-0.4 promille. Det tar 2-3 timer før alkoholen er utav blodet, siden det blir nedbrytt ca. 0.15 promille pr. time! [;)]
 
Ok, da går det jo ann å time det...[;)].
 
Hei
Jeg begynte å drikke små mengder alkohol (et lite glass i løpet av kvelden) når dattera mi ble så stor at hun sov 4-5 timer i trekk - så fikk hun minst mulig i seg. Melka inneholder samme promille som blodet ditt, så det er ganske små mengder de får i seg hvis man holder seg til et glass en sjelden gang i blandt. En annen ting er, at jeg har hørt mange si at barnet ikke liker smaken på melka hvis de har drukket! MEn det har jeg ikke opplevd selv. Det med pumping er mest aktuelt hvis du får brystspreng eller for å vedlikeholde melkeproduksjonen; Melka inneholder uansett samme promille som blodet, så hvis du venter lenge nok med å amme, slipper du å pumpe ut.
Alt i alt er mitt råd: Se an hvor lenge barnet ditt sover, og start forsiktig med små mengder. Uansett synes jeg det er en god regel at man ikke drikker for mye alkohol når man har ansvaret for små barn, siden man aldri vet når de våkner eller hvilke behov de har - det er et veldig stort ansvar!!! Men jeg forstod også at det bare var små mengder du tenkte på uansett. Lykke til, og kos deg med mannen din - med eller uten vin! :-)
 
Hei!
Ang det helsesøstra sa om"at like mye alkohol som man har i blodet går over i morsmelken... " Etter det jeg har funnet ut så vil det si at om du har en promille på 0,5, så vil morsmelken inneholde 0,5 promille, altså 0,05%. Det er da 240 ganger mer alkohol i en vin med 12%, enn i morsmelka.
Men hvor mye eller lite, eller om det i det hele tatt kan være skadelig for en baby, vet jeg ikke.
 
Godt poeng!
 
-velger å svare på meg selv her, så ingen føler seg støtt..[8D]

Jeg kan ikke forstå i det heletatt at det er så viktig med denne alkoholen..
Jeg er selv ikke glad i hverken øl eller vin, rett å slett pga. "den gamle" smaken som alkoholen gir..
..Men mannen min liker et godt glass vin. Han har IKKE problemer med å drikke alkoholfri vin om det er et alternativ, for det finnes like gode alkoholfrie, sier han[&:]

Er det bare meg som er rar, eller stemmer det jeg tror at det ikke bare er smaken, men også det alkoholen gjør som gir dere så veldig lyst på alkohol?
Går det ikke an å bare la være hvis en er i tvil om hvordan det påvirker ungene sine?[8|]

Er det litt TABU å være avholdsmenneske også, eller? [&:]
Jeg bare lurer jeg [8|]
 
Jeg tror jeg ville holdt meg unna... Tenk på den lille baby-kroppen som da får i seg alkoholen! Kanskje den rett og slett blir beruset??? Hvis det er så viktig, så er jeg enig med enten timing, eller pumping. Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på noe annet. Men det er jo opp til enhver å velge! [:)]
 
Hei Fiorelina.

Jeg er helt enig med deg i at hvis det skader barnet, så bør man holde seg unna! Og det er ikke det at jeg vil på fylla eller ikke klarer å ta meg en fest uten å drikke, for det har jeg gjort nå i 10 mnd. Det er heller det å nyte et glass vin eller to, og ta livet med ro (det rimte[;)]). Jeg har enda ikke smakt en god (rød)vin uten alkohol, desverre, men tar gjerne i mot forslag. Og det er sikkert litt sant i det du sier om at det er alkoholen vi savner, for den er jo tross alt i vinen...

Jeg vil også si at for meg og min omgangskrets er det absolutt ikke tabu å være avholds. Kjenner noen, ikke mange riktignok, men 3-4 stykker som velger å holde seg borte fra alkoholen, og det respekterer jeg fult ut!

Klemmer...
 
Jeg tok min første fest etter 3 uker.Da hadde jeg pumpet ett ekstra måltid hver dag i en uke,slik at sønnen min hadde 7 måltider.Det jeg ikke var forbredt på var brystspreng og lekkasje.Jeg våknet flere ganger på natten av at melkespruten sto og sengetøyet var helt vått!![:D] Jeg måtte stå opp for og pumpe,så funka plutslig ikke pumpa,slik at mannen min måtte suge og spytte ut melk for meg![:D] Når jeg tenker tilbake var det veldig mye styr for og ta seg en fest,men jeg hadde behov for det.[:)] Men det er jo stor forskjell på en fest og noen glass vin.[;)] Jeg spurte på helsestasjonen og de sa at det var mindre promille i melka en i blodet! Trøst deg med at det blir lettere etterhvert som babyen blir større. Pumping er vel det beste,men jeg tviler på om det tar noe skade med ett glass vin,rett etter amming...KOS DEG.[;)]
 
Fatter det bare ikke, jeg.. at folk kan være så "avhengige" av alkohol at de ikke klarer å ta seg en fest uten noe alkohol..

Men det er kansje bare i min "naive verden" at det går an å ha det like gøy uten alkohol i drikka[8D]

Jaja, jenter.. Ha det gøy! -Alkohol eller ikke[;)]
 
Hei!

Egentlig litt enig med deg her, Fiorelina. Det er vel ikke nødvendig å på død å liv drikke alkohol når en ammer??? Skjønner utrolig godt at folk har behov for å kose seg litt, men det er ikke mange mnd av ditt liv at barnet ditt får næring fra deg...
Må bare spørre; dere som drikker vin mens dere ammer (om enn bare det ene glasset), tok dere dere et par glass under svangerskapet også??

Synes nesten det blir like ille som å røyke jeg.... Jeg slutta å røyke da jeg ble gravid og skal ikke ta meg et trekk engang før jeg er ferdig med å amme Lucas. Som sagt; det er ikke mange mnd av ditt liv det dreier seg om!!!
 
Jeg vil anbefale ammende mammaer til å vente med å drikke til barnet ikke trenger nattmåltidet lenger. Da har kroppen lenger tid til å få ut alkoholen av melka.. Jeg drakk ingenting før jeg slutta å amme, prøvde med 1 flaske rusbrus nyttårsaften, men synes ikke det smakte.. Og da amma jeg bare morgen og kveld, for da var sønnen min over året. Men jeg er ikke glad i hverken øl eller vin. [;)]

Søstra mi derimot er veldig glad i vin og div, hun grudde seg faktisk til hun ble gravid fordi hun da ikke kunne drikke. Men når hun først var gravid og amma gikk det jo så greit..
Hun begynte å ta seg et glass vin på kvelden etter dattera hennes ikke trengte nattmåltid lenger. (Ikke hver kveld da, men i helga [:)])
Jeg er av den oppfatning at det er en så liten del av livet ditt du må greie deg uten alkohol, at det greier de fleste.. [;)]
 
Jeg har to barn, og har ikke ammet noen av dem så for meg har det aldri vært noe problem. Hvis du har lyst til å kose deg med et glass vin til maten sammen med mannen din syntest jeg du skal det. Pass bare på at barnet ditt er godt og mett før du tar deg et glass. Kan jo ikke skade og pumpe noe så du har i tilfellet. La det iallfall gå 4-5 timer før du ammer barnet igjen. Hvis barnet ikke vil drikke av flaske enda, kan du jo gi melka i en kopp. Tar jo lenger tid med måltidet da, men du må jo bare se hva du velger.
 
Egentlig litt enig med deg her, Fiorelina. Det er vel ikke nødvendig å på død å liv drikke alkohol når en ammer??? Skjønner utrolig godt at folk har behov for å kose seg litt, men det er ikke mange mnd av ditt liv at barnet ditt får næring fra deg...
Må bare spørre; dere som drikker vin mens dere ammer (om enn bare det ene glasset), tok dere dere et par glass under svangerskapet også??


Nei, jeg drakk ingenting i svangerskapet, og var på mange fester/vorspiel uten alkohol.
 
Hvis jeg absolutt ville drikke i ammeperioden, så ville jeg ha pumpet opp et lager først.
Nå er gjengen vår veldig lite alkoholdrikkende, vi tar oss gjerne en fest men det er ingen som blir overstadig beruset. Mens jeg har gått gravid nå, har det vært ekstremt masse "festlige" anledninger,men jeg har da ikke hatt noe problem med å være sjåfør for samboeren.. Har også vært på steder der for min del "idiotiske" mennesker har prøvd å forsvare at det ikke hadde gjort noe om jeg hadde tatt meg et glass eller to.. Ikke noe gjør meg mer forbannet!! Jeg liker et glass vin eller tre jeg, men alt til sin tid.. Drikker heller aldri når jeg har med meg eldstemann på 9, synes at det skal være en edru voksen person tilstede og siden jeg er mora så er det tryggest for han.
 
Jeg var også på mange fester og vorspiel da jeg gikk gravid, men drakk aldri. Synes det var bare dumt, mye lettere å være edru så man kan kjøre hjem selv når man blir sliten.
Det vanskeligste for meg var å holde meg unna røyken. Men det klarte jeg!!!! [:D] Har ikke røkt siden 6. desember, den dagen vi fant ut at jeg var gravid!!! *litt stolt* [:D][:D]
 
Kolibri83- det med røyken har du god grunn til å være stolt av.. Det er mange som ikke klarer å slutte..
 
Back
Topp