Amming og 5:2 dietten

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg vurderer å begynne på 5:2 dietten etter fødselen, hvor jeg spiser vanlig i ukedagene og 500 kcal per dag lørdag og søndag. Har lest at dette ikke anbefales da melka kan miste næring av det, derfor vurderer jeg å pumpe mest mulig melk tirsdag-fredag og ha i reserve til helga sånn at babyen kan få næringsrik melk de dagene jeg faster, pluss mandag for sikkerhets skyld. Har noen av dere erfaring med dette? Kan man risikere å miste melka helt eller delvis av dietten? Bør jeg pumpe i helgene også, selv om melka ikke er like næringsrik da bare for å holde produksjonen i gang? Mange spørsmål men jeg vil helst være sikker før jeg setter i gang med noe slikt. På forhånd takk for svar :)

Snakk med lege og helsesøster når du skal gjøre så store omveltninger i kosthold! Husk at alle tungmetaller og fettløselige giftstoffer du har i kroppen din vil løses opp og bli gitt ut i melka når du går ned i vekt. Så er det opp til deg om du vil at babyen skal drikke melk med så mange giftstoffer.

Kanskje det er da bedre å vente til barnet er over 6 mnd og kan få litt annen mat i tillegg? Vil jo absolutt ikke gi giftstoffer! Det tenkte jeg faktisk ikke på, tenkte mest på næringsinnhold i melka... Takk for svar, må nok spørre legen ja.

Man skal ikke gå på diett eller noen type detox o.l. så lenge man ammer eller går gravid nettopp pga giftstoffer, som nevnt :-)

Bedre å spise sunt og litt mindre tenker jeg da enn så lenge :-)

Nei det ville jeg ikke gjort.

Ville heller passet på hva jeg spiste, og spise sunt og variert.

Slanke seg kan man gjøre senere når man ikke ammer

Personlig hadde jeg ventet med noen form for diett til etter ammeslutt. ;)

Snakk med helsesøster/lege. :)

Amming er jo slankende i seg selv, da du forbrenner mye når du ammer. Jeg ville anbefale å spise normalt og sunt når du ammer, og gå lange trilleturer:)
Men først og fremst ta vare på deg selv, man har lov å ta det litt kuli i månedene etter fødsel.

Back
Topp