Amming offentlig

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Jeg leser så mye og hører så mye om diskriminering og skikkelig utskjelling av mødre som ammer offentlig. Jeg er veldig for at vi skal kunne amme når og hvor som helst etter babyens behov, men kjenner jeg blir litt skremt av alt jeg hører.
Er redd for at om det skjer en gang med meg så kommer det til å ødelegge for amming videre, at jeg ikke tør å gjøre det igjen offentlig.
Noen som har opplevd noe form for trakassering? Noen tanker om dette?

Ammet nettopp i over ett år, og det ble på alle mulige forskjellige plasser. Prøvde å være diskret, og vise hensyn i offentlighet. Hadde et tynt skjerf i stellevesken, så ikke noen skulle bli støtt av ammingen. Fikk bare hyggelige blikk, og ingen stygge kommentarer. Jeg mener ikke at vi skal gjemme oss, og babyen går alltid først. Men mener det er mulig å vise hensyn til de som plages veldig av nakne pupper ;)

Nå er det noen år siden sist jeg ammet. Men jeg er så enig med Wonderella. Sist ammet jeg når jeg måtte. Og kunne jeg ikke gå på et ammerom så gjorde jeg det så diskré som mulig. Jeg dekket meg til slik at ingen følte ubehag. Og de fleste kunne vel ikke se at jeg ammet. Av og til må man jo gi barnet mat der man er, men at vi da viser hensyn til offentligheten, og gjør det på en diskré måte. Det må jo være vinn vinn. Jeg er ikke for at man slenger ut puppen åpenlyst ved enhver anledning, og nesten blotter alt vi har for å gi babyen mat. Men jeg er absolutt for amming i offentligheten på en fin måte som ikke skal plages av noen rundt oss.

Jeg kommer til å amme der jeg er, om det er behov for det. Jeg kommer nok til å være så diskret som mulig. Dersom noen har noe å si på det, driter jeg egentlig i.. :p provoserer meg med slike holdninger. Greit, man trenger ikke flashe alt som er, men ser virkelig ikke problemet. Er det samme som om man skal diskriminere de som har flaskebarn som spør om varmt vann...

Det finnes så mange fine ammetopper også nå, så man trenger ikke å sitte og brette ut puppene på stas ;) Folk reagerer ulikt. Hadde et tilfelle på jobb der en kollega nylig hadde fått barn og kom i matpausen og spiste med oss og hun ammet da barnet. Jeg reagerer ikke på slikt, men det ble for mye for en av de yngste gutta på jobb (han var vel 21 da). Han forlot rommet med maten med seg... Jeg tok det opp med han etterpå siden han jobbet på min avdelingen og jeg hadde ansvar for han da. Han sa da at han følte seg støtt, og klarte ikke å få svelget maten siden han synes det ble for privat siden vi kjenner henne så godt. Han sa at han ville likestilt det med om en av menna på jobb hadde tisset i vasken på personalrommet ;) :p Åhoi. Jeg var da 26 år og tenkte at den samtalen sikkert var like grei å avslutte. Vi kom ikke til bunns i problemene hans med amming. Men, det jeg vil mene å si er at om man ammer på kafé så er det mulig å ta en fille foran, ha et sjal eller bruke en ammetopp. Andre betaler for å spise der også, og om noen blir så støtt og urolig som denne unge mannen ble, så er jo ikke det greit heller.

Sniker litt fra juli.

Syns ikke du skal la redselen for at noen kan kanskje muligens en gang si noe ødelegge. Du bør tenke at det er helt vanlig og bedre med fornøyd baby som får mat enn en lei baby som er sulten :-)

Som mange sier så er det fullt mulig å amme uten å vise altfor mye. Trenger ikke nødvendigvis å investere i massevis av ammetopper heller. Det veldig mange gjør er å bruke to lag, en lang singlett under som trekkes ned og en løs genser/topp oppå som trekkes opp. På den måten slipper du å sitte med verken bar mage eller bar på toppen av brystet :-) gjorde myyye det med mi, funket kjempe. De fleste la knapt merke til at en ammet.

Legger ved bilde fra Google som viser eksempel.
44635018872e915f0d5c8a39e9cf5496

Jeg er kanskje litt rar sånn, men hvis noen sier noe på amming i offentligheten så gjør jeg alt for å trasse. Kommer nok til å dekke meg litt til, men hadde noen kommet å kommentert hadde jeg heller dekket meg mindre til. :p babyen må ha mat og vi skal ikke sperre oss inne eller gjemme oss bort av den grunn. :)

Jeg kommer til å amme der jeg er, om det er behov for det. Jeg kommer nok til å være så diskret som mulig. Dersom noen har noe å si på det, driter jeg egentlig i.. :p provoserer meg med slike holdninger. Greit, man trenger ikke flashe alt som er, men ser virkelig ikke problemet. Er det samme som om man skal diskriminere de som har flaskebarn som spør om varmt vann...

Helt enig!

Jeg er kanskje litt rar sånn, men hvis noen sier noe på amming i offentligheten så gjør jeg alt for å trasse. Kommer nok til å dekke meg litt til, men hadde noen kommet å kommentert hadde jeg heller dekket meg mindre til. :p babyen må ha mat og vi skal ikke sperre oss inne eller gjemme oss bort av den grunn. :)

Enig i dette også :p

Har ingen planer om å kjøpe dyre amme topper, kle på meg ekstra, eller flashe brystvortene mine. Kommer til å være diskré og vise minst mulig og bruke de klærne jeg har valgt den dagen, og med det jeg har med meg normalt i stellevesken vær dag. Synes det er på tide at folk slutter og være så forbaskede pripne at de ikke tåler at en baby får pupp/mat uten og gjøre det til noe støtende/ekkelt/sexuelt. Skal vi gå, og hjemme oss bort totalt av redsel for kommentarer så vil sånne folk aldri endre innstilling. Ikke pokker om jeg blakker meg på overpriste ammeklær, for å gjøre andre folk fornøyde!
Jeg har ammet 4 barn, og aldri kjøpt annet enn ammebh pga pris.
På det lengste har jeg ammet i 2 år og 6 dager, og alltid hvor det passer meg/barna og gi mat! :p

Har ingen planer om å kjøpe dyre amme topper, kle på meg ekstra, eller flashe brystvortene mine. Kommer til å være diskré og vise minst mulig og bruke de klærne jeg har valgt den dagen, og med det jeg har med meg normalt i stellevesken vær dag. Synes det er på tide at folk slutter og være så forbaskede pripne at de ikke tåler at en baby får pupp/mat uten og gjøre det til noe støtende/ekkelt/sexuelt. Skal vi gå, og hjemme oss bort totalt av redsel for kommentarer så vil sånne folk aldri endre innstilling. Ikke pokker om jeg blakker meg på overpriste ammeklær, for å gjøre andre folk fornøyde!
Jeg har ammet 4 barn, og aldri kjøpt annet enn ammebh pga pris.
På det lengste har jeg ammet i 2 år og 6 dager, og alltid hvor det passer meg/barna og gi mat! :p

Godt sagt, og helt enig! :-)

Takk for alle svar:-)
Jeg skal tenke på det og gjøre det diskret og prøve å ikke bli skremt av alt som man hører. Er jo viktig at babyen får mat når h'n er sulten, og er vel en av fordelene med amming at det er lett tilgjengelig:-)

Men sitter likevel litt med frykten for å bli skjelt ut av en fremmed... Men vil ikke la de vinne og vil nok uansett amme om babyen min er sulten, selv om vi er på ett kjøpesenter eller hvor det skulle vere:-)

Jeg unngikk å amme offentlig mest mulig med første, men måtte jeg så måtte jeg! Da var jeg diskre (satt meg gjerne i et hjørne eller med ryggen mot folk) å her var det ingen som såg noe pupp.. om noen skulle ha sagt noe, så skal dei jaggu med få et svar tilbake! Greit nok at jeg ikke liker å amme offentlig, men ungen må ha mat. Å amme er noe av det mest naturlige som finnes, så lenge man gjør det diskre å ikke flasher alt ser jeg ikke problemet, å dei som ser seksuelt på det er bare syke..

Unnskyld for utblåsingen, men blir bare så provosert av all den ammedebatten :p

Jeg har ammet alle mine tre i over et år og alltid ammet hvor som helst. Dekker meg til med skjerf/ jakke ved behov for å ikke støte noen. Aldri fått en eneste negativ kommentar.

Synes amming bør skje i det diskré viss mulighet, eks en benk inntil veggen, ikke benken midt i gange på kjøpesenteret. Samt bruke et tynt skjerf/sjal å skjerme barn og bryst. Et barn trenger mat når barnet trenger mat, og ammin er naturlig men synes ikke om de som skal vise frem både bryst og barn mest mulig. Bær være en intim greie mellom mor og barn :)

Back
Topp