Amming nyfødt

DiaSusa

Forelsket i forumet
Hei :) Jeg har ei 10 dager gammel jente som jeg fullammer og har noen spørsmål i forbindelse med dette :)

1. Hun vil ha mat ca hver 2-3.time. Jeg rullerer slik at hun får annethvert bryst hver gang. Hun suger effektivt i 10-20min (ligger ved brystet lenger, men det er med litt kaving og kos). Melka går fra å være "lettmelk"-konsistens, til" fløte" underveis i ammingen. Er dette riktig eller bør hun tilbys begge bryst hver gang?

2. Hun hadde mild gulsott, så fikk beskjed fra barsel å vekke henne om natten den første uka for å amme, etter det skulle hun være selvregulert. I natt var første natta jeg ikke vekket. Hun fikk siste amming 23.30 og våknet av seg selv ca 05.30. Er ikke dette lenge for en så liten å være uten mat, eller er jeg bare heldig med at hun sover så godt? Bør jeg vekke likevel (selvom barsel sa jeg ikke behøver etter ei uke)? Uten dette ene måltidene i 03-tiden spiser hun godt 8-10 ganger i døgnet.

3. Hvor ofte bytter dere bleier når de er så små? Jeg bytter i forbindelse med amming, men innimellom hender det jo at hun bæsjer under ammingen i ny bleie.. Bør jeg bytte med en gang (da blir hun lysvåken), eller skal jeg vente til neste amming?

1. Jeg pleier å bytte bryst når det andre kjennes "tomt" og babyen kaver og blir sur. Ikke før. Det er jo den "ettermelken" som er fet og god for den lille :)
2. Om babyen spiser godt og legger på seg slik den skal, er det ingen grunn for å vekke babyen om natta :) La den sove, blir den sulten våkner den av seg selv stort sett :)
3. Jeg skifter bleie til hver amming og ellers om det kommer avføring. Mi sovner av seg selv, selv om hun blir lys våken etter bleieskift :)

1.
Her blir det ofte annenhvert måltid. Hun spiser seg mett på en pupp, så da tilbyr jeg den andre ved neste måltid.

2.
Så lenge hun legger på seg godt er det ingen grunn for vekking. Min har sovet alt fra 3-6 timer fra starten, og siste nettene nå har hun vært oppi 7 timer.

3.
Jeg bytter gjerne ved amming, men bæsjebleier ellers. Om hun er trøtt nok så sover hun nesten gjennom skiftet. Ellers kan det være jeg noen ganger legger henne til igjen og ammer i søvn.

1. I alle fall ikke bytte før det er tømt. Fløten er det viktigste :-) Mange babyer trenger begge brystene for å bli mett, her ammes det fremdeles kun fra ett til hvert måltid, hun er 7 mnd.

2. Nyt det! Så lenge hun legger godt på seg klarer hun seg fint, og både du og babyen har godt av søvnen.

3. Vi byttet før hver amming (ca hver andre-tredje time) og hvis hun bæsjet. Ammet litt til etterpå for å roe henne igjen :-)

1. Det er viktig at hun får tømme det ene brystet helt,
så får hun i seg den gode fløtemelka. Er hun mer sulten etterpå, kan hun fint få litt av den andre også.

2. Der ville jeg sett ann hvor mye hun spiser på dagtid.
Får hun godt i seg resten av dagen, tåler hun å sove litt.
Stikk gjerne innom helsestasjonen å vei henne om et par dager for å se hvordan hun legger på seg.

Dagslys hjelper mot det gule.
Legg henne i lyset fra vinduet når hun sover på dagtid.
Følg med det hvite i øynene hennes også. Det skal bli gradvis mindre og mindre gulskjær. Tok vel litt over ei uke før det såg helt hvitt ut hos oss.

3. Jeg bytter bleie før hver amming. Og ellers hvis jeg kjenner at den begynner å bli full.
Hvis hun bæsjer mye mens hun spiser, kan det være greit å ta en pause mot slutten av ammingen og skifte da. Så får hun sovne ved puppen etterpå :-)

1. Byttet når det ble tomt. Ved neste amming begynner jeg på den siden som ble tatt sist forrige gang.

2. Jeg ammet hver 2-3 time døgnet rundt de 2 første ukene pga lav vekt, men etter nådd normalvekt regulerte hun selv, så ville bare latt henne sove :)

3. Byttet hver 3 time enda. Nå er hun 1 år. Skiftet selvfølgelig oftere om hun bæsjet. Vi skiftet i senga på natta slik at hun ikke skulle bli lys våken :)

1. Helt normalt og man kan fint bare amme ett bryst. Det er viktig at hun tømmer det ene brystet og får i seg den fete melken istedenfor å bytte. Hvis hun holder i 2-3 timer så har du nok til at hun spiser seg mett på bare ett bryst :)

2. Så lenge hun legger på seg greit gjør det ingenting at hun hopper over et måltid på natten og sover dobbelt så lenge :) så deilig da:)

3. Mine barn ble aldri såre, så om de bæsjet i søvne så lot jeg det være til de våknet. Slet begge med å sovne og å sove lenge så vekket aldri når de først sov. Blir ungen sår så må du bytte med en gang.
Eldste sovnet ved puppen så der vekket jeg han med bleieskift etter en pupp og så la jeg han til på andre puppen så sovnet han der etterpå. Du kan jo se om det funker?

Min hadde også mild gulsot, og da sa de at vi måtte passe på at hun hadde gode og våte bleier i løpet av døgnet. Det er visst viktig at de drikker nok ved gulsot.

Back
Topp