Amming nr.1 vs nr.2(3,4..)

Softis

Forumet er livet
Himmelbarn
Desemberskatter 2016
Sommerfuglene
Juligull2021
For dere med flere barn, funket ammingen likt for dere hver gang? :)

Nr 1 var grusomt. Babyen hadde feil sugetak som resulterte i åpne sår på brystene som aldri ble bedre, gjentatte brystbetennelse og itillegg fikk hun påvist allergi mot melkeprotein når hun var 10 uker.

Nr 2 var som en drøm å få til ammingen med. Aldri ett eneste problem. Aldri sår, nok med melk, ingen brystbetennelse og det var virkelig en fryd og amme.

Vi prøver på nr 3 nå og jeg er veldig spent på hvordan ammingen kommer til å gå da. Har hatt ett brystløft etter nr 2, da vi egentlig trodde vi var ferdige med barn. Hvis noen har noen erfaring så vil jeg veldig gjerne høre ☺️

Med første var jeg totalt uforberedt på melkesprengen og hvor vondt det gjorde. Men man venner seg til det. baby ville ikke ta puppen etter fødselen slik at da hun endelig fikk det til ble det ikke oppdaget at hun hadde feil sugetak, så jeg fikk store sår. Hadde heldigvis veldig god hjelp av helsesøster så jeg fikk det bedre etterhvert men det var altså så mye styr. Noe som gjorde at jeg gruet meg til neste gang. :) men med den erfaringen var jeg i alle fall forberedt ;p Så det gikk veldig bra med ammingen på neste! Selv om jeg var like sprengt og hadde masse melk denne gangen også :)

Nei.

Eldste kom 3 uker før termin og var sugesvak, samt neddopet av medisiner jeg fikk. I tillegg gapet han aldri, så var et helvete å legge til. Han sovnet hele tiden på puppen som resulterte i dårlig melkeproduksjon i flere måneder. Han nektet å die ved et "tomt" bryst, så måtte pumpe opp produksjonen.

Yngste gapet og sugde sterkt. Måtte ikke jobbe like mye med å holde produksjonen oppe, men hun var litt lik broren som ikke likte å die ved et "tomt" bryst. Men jeg var sår i 6 måneder, og ingen fant ut hvorfor. Hun hadde godt og effektivt sugetak og lå riktig og ikke kort tungebånd.

Nei, heldigvis ikkje;)
Førstemann hadde infeksjon og gulsott, og sovna berre han såg ein pupp. Måtte tvangsfôres sovande i fleire veker før han våkna til litt;) Fikk han over på fullamming da han var tre mnd, fullpumpa fram til da.
Andremann var veldig klar for pupp, og var rasande første natta på sjukehuset fordi han ikkje fikk ut noko;) Fullamma uten problem i det heile tatt:D

Nei. Eldste var en glupsk baby som tok tak med en gang, og spiste det han trengte. Jeg fikk en del problemer, men han hadde det helt flott. Nummer to derimot greide ikke å ta brystet på flere måneder, var vanskelig å vekke, og det var mye styr med å få i henne melk i starten. Veldig glad jeg fikk den "lette" ammingen første gang, tror jeg hadde gitt opp om jeg hadde fått alt styret med nummer to uten noe god ammeerfaring fra før. Med tredje har alt gått enda bedre enn første gang egentlig. :)

Veldig ulikt..

Nr 1: tok ikke brystet etter fødsel, seks brystbetennelser pga åpne sår, måtte bruke ammeskjold i 4 mnd.

Nr 2: ingen problemer... :)

Nr 3: åpne kjøttsår mest sannsynlig pga stramt tungebånd på lille..prøvd soppkur, antibiotika og diverse..utrolig vondt, han er 7 uker nå og ammingen har ikke vært vondere enn nå..

Nr 1: Tok bryst fra første stund. Sår i begynnelsen. Mye melk. Fikk etterhvert påvist melkeproteinallergi. Ammet 3,5 år.

Nr 2: Ammet eldste når han kom, fikk derfor masse melk fra første øyeblikk. Hadde en del brystbetennelser, sopp i 2 mnd og raynaud på ene bryst. Ammer fortsatt, mye mindre problemer. Mye melk

Ammer nå i mitt 2 svangerskap og har foreløpig mindre problemer nå enn sist. Håper på tandemamming denne gangen også :)

Når jeg leser historiene deres så blir jeg spent på hvordan det blir. Ammingen med nr1 fungerte perfekt fra start til slutt.
Krysser alt jeg har for at det blir slik igjen! :)

Amming med nr 1 gikk veldig fint. Ble litt sår første uka, men det gikk fort over. Er i gang med amming med nr 2 nå og det går strålende. Null sårhet.

Back
Topp