Amming - når gi opp

Bringebærpudding

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julikulene 2020
Vet ikke så mange har født enda, men flere har kanskje erfaringer allikevel?

fødte en liten gutt på 2875 for en uke siden som det første døgnet måtte mates hver andre time med kopp pga lavt blodsukker og han tok ikke puppen. Døgn to får vi fortsatt ikke han på puppen, pluss at vi må gi han mme på flaske for å ha oversikt på hvor mye han spiser. Ble sendt hjem uten å ha fått til amming, ingen spesiell plan på hvor mye mat han skal ha, og fått beskjed om å mate hver 3 time døgne rundt for å sikre vektoppgang. Han drikker MYE mme, har fått til å amme med skjold, men føler ikke hab blir mett, og får ut en god del melk ved pumping.

det med ammingen tar liv av meg. Jeg gråter hver dag fordi vi ikke får til, og jeg ikke vet hva som er best den ene eller andre veien, og ingen kan gi meg svaret. Skal på ammepoliklinikk på torsdag.

noen med erfaring, samme problemstilling eller som bare har valgt å mate med mme og flaske? Er så redd for å gi opp for tidlig, men vil jo kose meg med babyen i denne tiden, ikke sitte fortvilet og lei meg.
 
Amming er tøff! det tar tid å etablere gode rutiner. Hvis hann allerede får flaske synes han det kanskje er lettere en brystet. Han blir trøtt og sliten av å måtte jobbe på brystet.
Positivitet og trua på seg selv og amming er viktig, nok mat og drikke på mamma er viktig, hvile og søvn også. Jeg brukte skjold med første da han ikke fikk tak ellers, fikk flaske på siden grunnet vekt, refluks og oppkast.
Han bør ligge så mye på puppen som det går an, pas på han ikke er for varm og kile han gjerne under føttene og hold han våken ved brystet.
Det er ikke feil å bruke flaske og mme eller pumpe melk og bruke i kombi med mme
Bra du skal på ammepoliklinikk! men viktigst av alt er en mett og glad baby som vokser som den skal
 
Først og fremst; vil du amme, så legg bort flaska!! Den bare ødelegger. Og har han fått mat hver time i starten er det ikke rart han ikke tok puppen, han har jo ikke fått muligheten til å bli sulten. Her mates de ikke hver time selv om BS er lavt. Fødte selv en på under 2,5 kg for to år siden, som naturlig nok hadde lavt BS, hadde tretimersstell på han, ALLTID med amming først, så ettermatet vi med kopp/fingermating.

at du er sendt hjem på den måten der uten en plan ift amming syns jeg er helt horribelt, kan ikke ha vært på en mor-barn-vennlig avdeling du har født?
du burde også hatt tidlig hjemmebesøk av helsesykepleier (dagen etter hjemkomst) med den utreisen der (det er det sykehuset som skal sørge for ved utskrivelse)

Om han tar brystet, så husk at han aldri vil klare å tømme det helt, det produseres melk kontinuerlig, også mens han spiser, og produksjonen er størst de 30 første minuttene etter amming.
 
Last edited:
Min første var 4kg ved fødsel og svææært sugevillig på puppen.. satt stort sett med puppene ute 45-60 min i strekk (altså ammet), før hun sovnet greit fornøyd og kunne våkne igjen etter en time før det var på an igjen. Det er ganske normalt å måtte amme stooore deler av døgnet de første ukene, for å sikre at baby går nok opp i vekt, samt stimulere til riktig mengde melk.
Når du ammer med skjold blir ofte ikke brystet tømt skikkelig, og man må gjerne pumpe litt (1-2 ganger i døgnet) i tillegg for å opprettholde/øke produksjonen noe. Morsmelkserstatning har langt i fra de samme gode egenskapene som morsmelk har, så hvis du orker så prøver du litt til. men det viktigste er å ha en mamma som har det godt!
Jeg kjempet med nebb og klør for å få til ammingen sist, da vi hadde trøbbel med kort tungebånd og enorme sår på brystvortene. Det var verdt det til slutt og vi endte med å amme til hun var 19 måneder. MEN jeg husker i ettertid hvor hardt det var psykisk, at alt dreide seg om amming og smerter. Så jeg har sverget at jeg ikke skal kjempe like hardt om det blir trøbbel denne gangen - fordi det er viktigere for barna å ha en mamma som har det godt :)
 
Sniker :)

Å komme igang med amming kan være beintøft, og spesielt med den starten dere har fått uten etablert amming før hjemreise. Vil bare tipse om Ammehjelpen, bruk de mens du venter på å komme til på ammepoliklinikken. Sjekket de tungebåndet hans før dere dro hjem? Det kan gi helt absurde ammeutfordringer, og kan være verdt å få sjekket opp.
 
Vet ikke så mange har født enda, men flere har kanskje erfaringer allikevel?

fødte en liten gutt på 2875 for en uke siden som det første døgnet måtte mates hver andre time med kopp pga lavt blodsukker og han tok ikke puppen. Døgn to får vi fortsatt ikke han på puppen, pluss at vi må gi han mme på flaske for å ha oversikt på hvor mye han spiser. Ble sendt hjem uten å ha fått til amming, ingen spesiell plan på hvor mye mat han skal ha, og fått beskjed om å mate hver 3 time døgne rundt for å sikre vektoppgang. Han drikker MYE mme, har fått til å amme med skjold, men føler ikke hab blir mett, og får ut en god del melk ved pumping.

det med ammingen tar liv av meg. Jeg gråter hver dag fordi vi ikke får til, og jeg ikke vet hva som er best den ene eller andre veien, og ingen kan gi meg svaret. Skal på ammepoliklinikk på torsdag.

noen med erfaring, samme problemstilling eller som bare har valgt å mate med mme og flaske? Er så redd for å gi opp for tidlig, men vil jo kose meg med babyen i denne tiden, ikke sitte fortvilet og lei meg.

Skjønner så veldig godt at du er sliten og lei, men jeg ville hodlt ut litt til. Man skal ikke presse seg for langt, men det er enda veldig tidlig. Gutten din ble jo akkurat født, og de aller færreste har det enkelt de første 2-4 ukene. Dersom Mn ønsker å amme vil jeg si det er verdt det å forsøke disse ukene, og går det ikke så er det ikke verdens undergang heller, babyen har det like fint, men da vet man at man har prøvd.

Håper og tror du skal få de rådene akkurat du behøver for å komme igang med ammingen.

Kan dele det som funket her, det kan absolutt være det ikke er rådene du behøver, men det kan amme veileder si mer om enn meg som ser hele ammesitiajsonen live.

Særlig emd liten baby er en god pute viktig. En hvor baby ligger stødig og ikke sklir ned fra brysthøyde (slik som feks kan skje emd bbhig me og myke puter, vet en del får til å amme emd denne, men ikke alle) anfabfaler absolutt cosyfix.

Støtte brystet. Hamburgergrep eller C-grep. Sjekk ammehjelpen.no for video

Først bryst også etterfylle med pumpet mm eller mme

Pumpe brystene minst 1 gang per 24t så lenge de ammer med skjold.

Ammepoliklinikken har sikkert gode råd til avvending av skjold etterhvert. Spør etter en omvendt plastsprøyte dersom du har flate/innover endte brystknopper.
Ellers klarer de fleste babyer ofte å amme uten skjold når munnen blir større. For noen går det etter 4 uker, for andre etter 4 mnd.

Jeg ble også sendt hjem uten særlig mer enn et par dråper melk og uten at baby tok puppen. Fikk gode råd på poliklinikken og kom igang med melkeproduksjon for fullt etter 1 ukes tid.

Sjekk også at du har rett skjold, det finnes 3 størrelser så du må ha det som passer best til brystknoppen, ikke til selve puppen.

Om du har sår - purelan etter hver amming og aldri lufttørking
 
Ser du har fått mange gode råd allerede❤️
Syns det er helt forkastelig at du ble sendt hjem uten at ammingen var på plass! Har man et ønske om det SKAL det være prioritert!
Skjønner godt det er sårt og vondt og slitsomt, det er det til og med for de som får til amminga nogenlunde. Den første tiden er beintøff! Håper du får den hjelpa du trenger til å få til amminga. Hvis ikke er det absolutt bedre å gi mme enn at du skal gråte hver dag over å føle at du ikke strekker til osv. Masse lykke til ❤️
 
Amming er tøff! det tar tid å etablere gode rutiner. Hvis hann allerede får flaske synes han det kanskje er lettere en brystet. Han blir trøtt og sliten av å måtte jobbe på brystet.
Positivitet og trua på seg selv og amming er viktig, nok mat og drikke på mamma er viktig, hvile og søvn også. Jeg brukte skjold med første da han ikke fikk tak ellers, fikk flaske på siden grunnet vekt, refluks og oppkast.
Han bør ligge så mye på puppen som det går an, pas på han ikke er for varm og kile han gjerne under føttene og hold han våken ved brystet.
Det er ikke feil å bruke flaske og mme eller pumpe melk og bruke i kombi med mme
Bra du skal på ammepoliklinikk! men viktigst av alt er en mett og glad baby som vokser som den skal

signerer denne! Alltid tilby puppen først. Da har han mer å gi når han er skikkelig sulten.
Amming er en drøm når du først får teken på det! Gi ham litt tid, han er så liten:Heartblue
 
Du kan også søke råd på ammehjelpen sin Facebook gruppe om du ønsker det. Der vil det nok være en del flere som kan gi svar, pluss opplærte ammehjelpere :)
 
Jeg hadde akuratt det samme som deg når jeg fikk nr 1. Hu var 2825gr når hu ble født ved termin og var kjempe sulten, vi prøvde og prøvde med puppen men hu fikk aldri tak. Virket ikke innteresert i det hele tatt og skrek hver gang vi prøvde:sorry: Så vi måtte allerede gi mme på sykehuset for at hu skulle bli mett og få sove. Kjøpte pumpe for å se om det hjalp men jeg hadde veldig lite melk, når vi kom hjem så prøvde jeg i ca 2 mnd med puppen men jeg ga opp for jeg hadde så lite melk at tuppa ikke la på seg så mme ble min livredder:) Så kjøpte vi babybrezza og takk gud for den.. Noen har mye melk andre ikke, så det er opp til deg om du vil amme eller ikke. Det er alt for mye press rundt amming og ingen skal tvinge deg til det, det er du som bestemmer og hva du gjør for deg selv å ungen. Jeg likte ikke å amme så mme ble mye bedre og jeg ble avslappet så jeg fikk nyte å være mor:)
Du skal vite at du har min støtte om du ikke ammer;) Du er uansett en kjempe flink mor selv om ammingen ikke fungerer for deg:happy:
 
Så synd at de sendte deg hjem uten en plan. Bra du skal på ammrpoliklinikk i morgen, men det er så viktig å få hjelp tidlig. Jeg har slitt veldig med amming i starten med begge mine, men etter 4-5/6 uker har det løsnet. Og da har det vært så utrolig verdt det, for når amming fungerer så er det utrolig lettvint og praktisk:) Men man kan ikke sitte alene med smerter og tårer uten å få hjelp, da føles det bare uutholdelig. Jeg tror jeg ville ringt og hørt om du kan komme inn til de i dag. Jeg har alltid fått hjelp på dagen hvis jeg har tatt kontakt med helsesøster og sagt at det er krise.
Vil også tipse om en nesespray som har hjulpet meg veldig, den får melken til å renne og det blir da lettere å få barnet til å drikke. Tror lege må skrive resept på den, men den hjalp meg begge gangene for å komme i gang:Heartred
 
Hvis det har noe å si, så hadde jeg MASSE melk. Speuta overalt, men snuppa fikk ikke tak. Puppene var helt sprengte, og jeg fikk ikke til pumpinga... tok 3 mndr før jeg kunne kutte ut skjoldet og fikk helt teken på ammingen. Hun gikk forresten 3 dager uten mat etter fødsel, fordi jeg ikke fikk det til.
Med nr 2 gikk det fra dag 1.
 
En nyfødt baby trenger faktisk veldig lite melk :) ikke mer enn noen ml om gangen men ved amming så skal baby nesten ligge på mor kontinuerlig og ved bryst i starten for å stimulere melk. Jeg fikk full melkeproduksjon etter rundt 3 dager men jeg hadde ikke problemer eller bekymring rundt amming.
Om du vil amme så er det bare å kjøpe en skikkelig god ammepute, en anbefaler cozyfix over og den er veldig god! Jeg har både en sånn og en bbhugme som jeg bruker til rygg og armlener.

og ikke tenke på mengder! Om du pumper og får ut en del melk så har du mer en nok :) om baby er vant til flaske så kan han nok bli litt «lat» og utålmodig ved å jobbe for føden :)

her lå baby ved brystet sikkert 12 timer i døgnet, og jeg slappet helt av den første uken. Hadde lite klær på overkropp for mest mulig hud. Jeg stresset aldri med hvor mye baby spiste . Man tenker at de skal bli mett og holde seg til neste måltid tre timer senere men sånn gjør ikke babyer før senere.
Så om du vil amme så ville jeg startet med å forkaste alle formaninger om fort opp o vekt på baby og hvor mye hun/han spiser- om babyen suger og du vet du har melk så senk skuldrene og kos deg med følelsen av baby på brystet! Slapp av, vit at du er en fantastisk mor uansett om du ammer eller ei!
En venninne av meg brukte to uker på å få til amming, pumpet og stresset . Fikk det til og fant ut at det ikke var for henne og sluttet.

en baby spiser ved 10-30 ml gangen i starten tror jeg. Ca hver time. Så i starten er du egentlig bare en melkemaskin sånn sett med puppen ute.

om du kjenner at det fortsetter å være skjipt så gjør du det som er best for deg!!
En god mamma er en mor med et varmt fang og kjærlighet, ikke om du ammer eller ei <3 lykke til!
 
Ved fødsel er det plass til ca 5ml i en babymage. Ved en mnd er magesekken på str med et egg. Så det er ikke så mye som skal til. Om det gis flaske og masse MME vil magen være full hele tiden. Det er også to heeelt ulike sugeteknikker barnet trenger å kunne for å veksle mellom pupp og flaske, og barnet blir gjerne sugeforvirret og frustrert når flaske gis for tidlig. MME er også tyngre for barnet å fordøye og metthetsfølelsen varer derfor lenger.
Det er viktig å tilby puppen da barnet viser tegn på sult, ved å smatte, stikke ut tunga, virre med hodet osv. Aldri vent til barnet skriker når ammingen skal i gang, da er det «for seint», gråt er det siste tegnet på sult, og barnet vil være desperat og kavete. Det er helt vanlig å sitte med puppen ute nærmest hele døgnet i starten, ikke bry deg om klokka, legg til oftest mulig. Barselperioden varer i seks uker, og da er det unntakstilstand, sånn er det bare...

hilsen Ammehjelper
 
Så leit at du har det sånn! Min gutt var også født med lav kroppsvekt og lavt blodsukker, han fikk sonde og ble matet hver andre time først, så hver tredje time. Da var det lett å måle opp hvor mange ml han fikk i seg. Han fikk 12-18 % av kroppsvekten per døgn, fordelt på alle måltidene. Det er ikke mange ml i gangen!
Når han begynte å amme selv måtte jeg veie ham før og etter amming for å se hvor mange gram han hadde gått opp. 1 gram = 1 ml.

Kjempebra at du får hjelp på ammepoliklinikk, men helt utrolig at de har sendt deg hjem uten en plan! Håper du holder ut og at dere finner ut av det, i hvertfall at du føler du har fått den hjelpen du trenger, og at hvis du gir opp amming er det ikke fordi du ikke fikk rådgiving og støtte nok! Klem til deg!
 
Jeg ser at mange skriver at de trenger så lite melk i starten uansett, og det stemmer jo, men min baby gikk ned 500 gr på 5 dager fordi jeg faktisk hadde SÅ lite melk. Ved pumping i flere uker etterpå i tillegg til amming kom det bare noen få ml hver gang. Så jo - noen produserer faktisk for lite.

Kjenn etter hva som blir rett for deg og dine. Vi ble også sendt hjem og måtte deretter legges inn igjen pga det store vekttapet. Det var kjempetøft for en førstegangsmor og preget meg i flere måneder. Det er det ikke verdt! Flaske med MME er kjempebra når forholdene ikke ligger til rette for amming :) Og det er helt supert å gi flaske når alle er fornøyde og lykkelige!
 
Back
Topp