Amming når baby er 6 måneder

Mamsen_og_lillegutt

Blir kjent med forumet
Førstegangs mamma med mange spørsmål. Hvor ofte/mye er det vanlig at baby ammer etter etablerte måltider gjennom dagen? Hvis baby ikke er interessert i pupp, må han ha mme eller holder det med vann/grøt/frukt/middag?

En vanlig dag for oss ser ca sånn ut:
(Ca klokkeslett)
06.00 amming og kos i senga
0730-08 morgenstell, grøt, litt lek, pupp og så en dubb(trilletur)
12.00 lunsj(fruktmos med brødsmuler eller grøt), lek og kos, pupp, liten dubb igjen(inne)
16.00 middag(mos stortsett av det samme vi spiser, evt. glass), lek og kos/opprydding på kjøkkenet, pupp og så en mini dubb(15-20 min).
18/19.00 grøt, bading, kos og amming i senga, løfter han over i egen seng når han er forsynt og trøtt.
Han våkner 1-2 ganger på natta for å spise.
Drikker vann av kopp til maten.

Han sover i egen seng på vårt rom og har gjort det i et par måneder (samsov tidligere). Vurderer å legge han inn på eget rom (vegg i vegg med oss) er det for tidlig? Føler han kanskje blir litt forstyrret av oss?

Hvis jeg skal bort kan far evt. Besteforeldre gi mme hvis han vil ta det? Eller må han ikke ha melk når ham får mye mat/vann utenom? Han har tatt mm på flaske fra han var nyfødt så han er vandt med flaska. Jeg har pumpa mye tidligere (han er 9 uker prematur og måtte for å få igang/opprettholde produksjon). Dette lageret begynner å bli tomt og jeg vil helst ikke begynne pån igjen med pumping. Har hatt overproduksjon og brystbetennelser et par ganger for mye;-)

Han er en frisk og rask gutt med god vekst hvis det skulle ha noe å si:)

Litt rotete innlegg, men håper noen orker å ta seg tid til å svare:)

Min ble sju måneder idag.
Her ser vår dag ut ca:

Kl 06-07: pupp
11: pupp
12: middag
15-16: pupp
17.30-18: grøt
18-19: pupp

Om natta blir det litt pupp/kos også.

Han får vann til måltidene, men ikke så veldig interessert enda. ;) Men vi øver.

Hvis han vokser fint og er i godt humør så vil jeg tro alt er bra. :)

Er det vanskelig å amme?
Min tuller fælt med amming, så det bekymrer meg litt. Har det vært mye tull en dag og puppene aldri blir skikkelig tømt så pumper jeg én gang slik at produksjonen holder seg oppe. (De er ganske tomme etter natta, så det er sikkert ingen fare. :P)

Hvis du føler han blir forstyrret av dere så er det ikke noe i veien for å legge han på eget rom. Jeg må ha babyen på vårt rom til han er ett år for å ha kontroll, og så våkner han endel. ;)

Min ble sju måneder idag.
Her ser vår dag ut ca:

Kl 06-07: pupp
11: pupp
12: middag
15-16: pupp
17.30-18: grøt
18-19: pupp

Om natta blir det litt pupp/kos også.

Han får vann til måltidene, men ikke så veldig interessert enda. ;) Men vi øver.

Hvis han vokser fint og er i godt humør så vil jeg tro alt er bra. :)

Er det vanskelig å amme?
Min tuller fælt med amming, så det bekymrer meg litt. Har det vært mye tull en dag og puppene aldri blir skikkelig tømt så pumper jeg én gang slik at produksjonen holder seg oppe. (De er ganske tomme etter natta, så det er sikkert ingen fare. :p)

Hvis du føler han blir forstyrret av dere så er det ikke noe i veien for å legge han på eget rom. Jeg må ha babyen på vårt rom til han er ett år for å ha kontroll, og så våkner han endel. ;)

Kan være litt vanskelig med amming noen ganger, er egentlig kun interessert i pupp når han er trøtt også blir han lett forstyrret av andre lyder. Men tror han får i seg det han skal ha i løpet av døgnet:-)
Spørs om vi må prøve eget rom snart, går det ikke så får han heller komme tilbake;-)

Jeg ville gitt han mm/mme når har har barnevakt :) det er jo retningslinjene, men uansett tenker jeg at man da er enda mer sikker på at babyen får i seg nok væske. Det er jo veldig viktig, og viktigere enn mat sånn sett :)

Hvis dere føler dere komfortable med å ha han på eget rom er det jo bare å flytte han over og se hvordan det går(kanskje ha babycall så dere hører om det skulle være noe). Noen slutter jo da helt med nattammingen fordi ungen våkner ikke til puppelukten :) andre må opp og amme :)

Jeg ville gitt han mm/mme når har har barnevakt :) det er jo retningslinjene, men uansett tenker jeg at man da er enda mer sikker på at babyen får i seg nok væske. Det er jo veldig viktig, og viktigere enn mat sånn sett :)

Hvis dere føler dere komfortable med å ha han på eget rom er det jo bare å flytte han over og se hvordan det går(kanskje ha babycall så dere hører om det skulle være noe). Noen slutter jo da helt med nattammingen fordi ungen våkner ikke til puppelukten :) andre må opp og amme :)

Det er det jeg har tenkt også i forhold til væske;-) Vi skal ha barnevakt i desember så får øve litt på mme til det:)

Har hørt noen sier det, så det blir spennende å se hvordan han reagerer;-) Mamsen er nok den med bekymringene:p

Førstegangs mamma med mange spørsmål. Hvor ofte/mye er det vanlig at baby ammer etter etablerte måltider gjennom dagen? Hvis baby ikke er interessert i pupp, må han ha mme eller holder det med vann/grøt/frukt/middag?

En vanlig dag for oss ser ca sånn ut:
(Ca klokkeslett)
06.00 amming og kos i senga
0730-08 morgenstell, grøt, litt lek, pupp og så en dubb(trilletur)
12.00 lunsj(fruktmos med brødsmuler eller grøt), lek og kos, pupp, liten dubb igjen(inne)
16.00 middag(mos stortsett av det samme vi spiser, evt. glass), lek og kos/opprydding på kjøkkenet, pupp og så en mini dubb(15-20 min).
18/19.00 grøt, bading, kos og amming i senga, løfter han over i egen seng når han er forsynt og trøtt.
Han våkner 1-2 ganger på natta for å spise.
Drikker vann av kopp til maten.

Han sover i egen seng på vårt rom og har gjort det i et par måneder (samsov tidligere). Vurderer å legge han inn på eget rom (vegg i vegg med oss) er det for tidlig? Føler han kanskje blir litt forstyrret av oss?

Hvis jeg skal bort kan far evt. Besteforeldre gi mme hvis han vil ta det? Eller må han ikke ha melk når ham får mye mat/vann utenom? Han har tatt mm på flaske fra han var nyfødt så han er vandt med flaska. Jeg har pumpa mye tidligere (han er 9 uker prematur og måtte for å få igang/opprettholde produksjon). Dette lageret begynner å bli tomt og jeg vil helst ikke begynne pån igjen med pumping. Har hatt overproduksjon og brystbetennelser et par ganger for mye;-)

Han er en frisk og rask gutt med god vekst hvis det skulle ha noe å si:)

Litt rotete innlegg, men håper noen orker å ta seg tid til å svare:)

Jeg har gjort som deg hele veien. Ga mat først også pupp etter og ved alle dupper+ natta. Men ifølge anmehjelpen skal man visstnok gi pupp før mat. Men om du, som meg, slet med overproduksjon ser jeg ikke det som et problem ;) Jeg ville personlig latt de gi han mme ja. Men vær obs på at noen ikke liker/vil ha det med engang. Så må gjerne øve på smaken. Forøvrig er det helt normalt å ikke ha tid til pupp i den alderen. Det går over etter en stund som regel! Min ble puppegal igjen etter kort tid. Og har vært det siden ( 15 mnd nå ;) ).

Her gikk det nedover etter 6-7 måneders alder, og vi sluttet å amme da han var 9 måneder ca.. Da nektet han helt.. Da begynte jeg heller ikke med mme, fordi han ikke ville ha det selv.

Ang soving på eget rom har vi bare hatt positive erfaringer med det. La han på eget rom da han var 2 måneder faktisk.. Hadde sett for meg at jeg kom til å ha han inne hos oss i ett år eller noe :p Men det gikk veldig bra! Er vegg i vegg, og hadde babycall i tillegg. Han sov mye bedre, og merker godt om han sover med oss at han blir veldig forstyrret.

Fra 6-12 mnd skal de ha ca 300-600ml med morsmelk i døgnet. Dvs 3-6 fulle puppemåltider. Var det begge hs sa til meg. Og da er det gjerne rundt 600ml ved 6 mnd og ned mot 300 ved 12 mnd.

Har faktisk skrevet opp døgnrytmen med søvn og mat rett før hun fylte 6 mnd:
ImageUploadedByBV Forum1446149017.004761.jpg

Når jeg begynte med fast føde fikk hun en kvart-halv posjon grøt kl 20 og så pupp som vanlig 20:30 etter kveldsstell i mellom. Etterhvert ble det kvart/halv grøtposjon til 8:30 måltidet på morgenen også før pupp og legging. Så senere ble det frukt/grønnsaksmos i tillegg i 16:30 tiden. Økte gradvis over et par måneder.

Jeg har gjort som deg hele veien. Ga mat først også pupp etter og ved alle dupper+ natta. Men ifølge anmehjelpen skal man visstnok gi pupp før mat. Men om du, som meg, slet med overproduksjon ser jeg ikke det som et problem ;) Jeg ville personlig latt de gi han mme ja. Men vær obs på at noen ikke liker/vil ha det med engang. Så må gjerne øve på smaken. Forøvrig er det helt normalt å ikke ha tid til pupp i den alderen. Det går over etter en stund som regel! Min ble puppegal igjen etter kort tid. Og har vært det siden ( 15 mnd nå ;) ).

Godt å høre jeg ikke er den eneste som ikke følger boka helt til punkt og prikke;-) Han har fått smake på mme og det virker som han liker det og klarer å roe seg med flasken også:-)

Fra 6-12 mnd skal de ha ca 300-600ml med morsmelk i døgnet. Dvs 3-6 fulle puppemåltider. Var det begge hs sa til meg. Og da er det gjerne rundt 600ml ved 6 mnd og ned mot 300 ved 12 mnd.

Ja, jeg har lest litt om hvor mye og hvor ofte de bør/skal ha, men vet det er flere som slutter/går ned på ammingen når andre måltider er etablert. Jeg ønsker egentlig å amme han til han I hvertfall er ett år da mm er så viktig byggesten i kostholdet hans, men merker det er vanskelig hvis vi ikke er hjemme eller om det er besøk som prater. Noen ganger må jeg gå opp på soverommet for at han skal få nok ro hvis vi har besøk eller så blir han bare liggende å gråte fordi han egentlig vil ha, men ikke klarer å finne roen... Menmen, det er jo ikke akkurat krise så det bør jo gå fint:-)

Har faktisk skrevet opp døgnrytmen med søvn og mat rett før hun fylte 6 mnd:
Vis vedlegget 143292

Når jeg begynte med fast føde fikk hun en kvart-halv posjon grøt kl 20 og så pupp som vanlig 20:30 etter kveldsstell i mellom. Etterhvert ble det kvart/halv grøtposjon til 8:30 måltidet på morgenen også før pupp og legging. Så senere ble det frukt/grønnsaksmos i tillegg i 16:30 tiden. Økte gradvis over et par måneder.

Vi begynte også forsiktig med grøt på morgenen, så litt på kvelden og etter hvert middag og lunsj. Vi begynte med litt grøt når han var 4,5 måned da han ikke la på seg godt nok av bare mm, så vi har brukt god til på å etablere 4 måltider:-) Han spiser egentlig mye av det samme som oss, eller i hvert fall noen elementer av det og det har egentlig fungert fint. Lykken er å få sitte sammen med oss rundt bordet og spise selv;-) hehe

Her gikk det nedover etter 6-7 måneders alder, og vi sluttet å amme da han var 9 måneder ca.. Da nektet han helt.. Da begynte jeg heller ikke med mme, fordi han ikke ville ha det selv.

Ang soving på eget rom har vi bare hatt positive erfaringer med det. La han på eget rom da han var 2 måneder faktisk.. Hadde sett for meg at jeg kom til å ha han inne hos oss i ett år eller noe :p Men det gikk veldig bra! Er vegg i vegg, og hadde babycall i tillegg. Han sov mye bedre, og merker godt om han sover med oss at han blir veldig forstyrret.

Ei jeg kjenner som også sluttet å amme tidlig da minsten ikke ville mer, og hu ønsket heller ikke mme. Blitt ei frisk og rask jente på snart 2 år hu så det har ikke vært noe problem for de:-)
Vi skal prøve til helgen, og se hvordan det går. Tenker det egentlig blir bra for han også, for da får han kanskje sovet litt bedre. Merker spesielt når han våkner og gråter/knirker litt så er det ofte i forbindelse med at vi legger oss, pappa som snorker eller når papsen står opp for å dra på jobb.

Ja, jeg har lest litt om hvor mye og hvor ofte de bør/skal ha, men vet det er flere som slutter/går ned på ammingen når andre måltider er etablert. Jeg ønsker egentlig å amme han til han I hvertfall er ett år da mm er så viktig byggesten i kostholdet hans, men merker det er vanskelig hvis vi ikke er hjemme eller om det er besøk som prater. Noen ganger må jeg gå opp på soverommet for at han skal få nok ro hvis vi har besøk eller så blir han bare liggende å gråte fordi han egentlig vil ha, men ikke klarer å finne roen... Menmen, det er jo ikke akkurat krise så det bør jo gå fint:-)
Det er veldig vanlig i den alderen. Å finne en rolig krok når han nettopp har våknet eller skal sove er lurt:)

Jenta mi var ekstrem på det området fra 3 mnd til ca 9 mnd. Ammer masse enda og hun er 21 mnd.

Ja mm er en viktig del av kostholdet og skal være en betydelig del av kostholdet fram til 12 mnd. Med eldste gikk melkemengden ned og til slutt helt borte da nattammingen sluttet ved 10mnd så måtte over på mme.

Da vår var 6-7 mnd og fikk 3 måltider om dagen med fast føde ammet jeg fremdeles 5-7 ganger i døgnet. Hun fikk vann til måltidene. Pupp før fast føde funket ikke her, da gulpet hun bare opp igjen alt, og vi måtte vente en stund etter måltidet før hun fikk pupp også. Men hun fikk altså mye melk. Nå er hun 9 mnd og det er ikke mye igjen av melkeproduksjonen min, så hun får MME 2-3 ganger per dag (120-150ml). Ammer om natta enda, alt fra 1 til 4-5 ganger, men er nok ikke mye hun får i seg, er mest for kosen.

Angående å legge babyen på eget rom så er det jo strengt tatt ikke anbefalt før 1 år, men vi flyttet jenta vår da hun var 6 mnd, vegg i vegg og med babycallen på hele natta. Jeg ender dog ofte opp på rommet hennes, vi har en dobbeltseng stående der, men hun slipper i alle fall å våkne 10-15 ganger hver natt av farens snorking.

Back
Topp