Amming, mme og kveldsuro

Bkno2697072

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg har en baby på tre uker som så mange andre babyer er urolig om kvelden. Om natten og frem til ca kl 14 på dagen sover han lenger dupper mellom hver mating, men etter klokka 14 så blir duppene kortere og kortere.

På ettermiddagen og kvelden ammer jeg veldig hyppig, prøver å la det gå en time i mellom på hver enkelt pupp og prøver bæresele med varierende hell for å utsette det. Men det går ikke alltid. I går ammet jeg 19 ganger (av og til begge sidene av og til bare en) på 14 timer.

Det som da er problemet mitt er at jeg tror jeg har liten melkeproduksjon, jeg har i hvertfall veldig dårlig selvtillit på dette området og når kvelden kommer og han virrer fra pupp til pupp så blir jeg bekymret for at han er sulten og ber min mann om å lage flaske. I går tok han da 80ml mme som jeg synes høres veldig mye ut og som ikke akkurat styrker selvtilliten min.

Spiser babyer mer mme enn de gjør med mm?

Ammehjelpens nettsider sier man skal holde ut med ammingen på kvelden for produksjonens skyld og at mme kan ha motsatt hensikt, er det noen her inne som kan gi av sine erfaringer og råd så jeg kan ta et forhåpentligvis enklere valg i kveld?

Ja, de spiser stort sett lettere mme enn fra puppen siden fra flaska renner melka (samme hvor liten tutt, også medelma calma). De fleste babyer suger automatisk om de får tutt i munnen, uansett om de er sultne eller ikke liksom. Også er ikke alle like tydelige på om de er mette og overspiser - særlig fra flaske. Også går de i matkoma og slukner, men det er ikke nødvendigvis det beste liksom :) også trenger de mer mme enn mm for å få all næringen de trenger, mm er mer næringstett og lettere å fordøye. Mme er tyngre å fordøyd og derfor trengs det mer.

Med all sannsynlighet vil dette gå seg til :Heartred har lille et godt sugetak? Kveldsuro handler om andre ting enn sult, mye fordøyelse av inntrykk gjennom dagen. Hvorfor lar du det gå 1 time i mellom amming? Det er et godt måltid på puppen igjen rett etter amming, melka produseres kontinuerlig, og raskest i «tomme» pupper, derfor vil det å utsette måltidet for å fylle opp kunne virke mot sin hensikt. Har du nok melk på dagtid har du nok på kvelden, det er faktisk helt sant :) Hvorvidt babyen et urolig og virrer fra pupp til pupp sier lite og melkemengden din, det eneste som har noe å si der er bleieinnhold og vektoppgang over tid (ikke fra uke til uke). Er det tiss i hver bleie om du skifter 5-6 ganger ila døgnet har du nok melk, ferdig snakka :) også om vekta går oppover såklart.

Det er puppen og babyen din sammen som best vil justere melkeproduksjonen din, all annen innblanding er ikke alltid til hjelp, fordi hodene våre ikke alltid spiller på lag med naturen :) En flaske her og der vil stort sett gå bra, men med mye flaske i tillegg vil man ikke få bygd opp melkeproduksjonen godt nok. For meg hjalp det å se på de første 4-5 ukene som et kontinuerlig økedøgn, og har man nok melk da forsvinner det ikke. Ikke at det er umulig å rette det opp senere, men det er vanskeligere. Jeg delammet fra 0-8 uker med min, men kunne fullamme etter det, så det går det og :)

Kan anbefale direkte kontakt med ammehjelper om du et usikker :)

Jeg holdt på med vindusviskeramming i 2-3 mnd før det roet seg :) satt konstant på puppen fra kl 17-ish til kl 22. Byttet pupper med jevne mellomrom, og smørte godt + lufttørket. Så brukte jeg sele når d ble litt for mye for ho mor ;)
Hold ut, det blir bedre! Og du har nok melk, dette handler om så mye mer enn melka for de små :)

Tusen takk for svar! Jeg ble veldig beroliget av deres erfaringer og råd, og i går gikk jeg vekk i fra mitt eget prinsipp om å vente en time og det veldig fint med vindusvisker-amming. Jeg har hele tiden vært innstilt på et slikt opplegg i noen uker nå. 2-3 mnd er sykt imponerende!

MEN så kom vi på veiing på helsestasjonen i dag og på en uke hadde babyen gått opp kun 10gr og hs vil at vi skal supplere med 40-60 ml mme etter hvert måltid. Til nå i dag har han fått en flaske (50ml) og han var slått ut i nærmere 5 timer etterpå. Jeg vekte han etter 3 timer for pupp og så sov han godt videre.

Hvordan var vektoppgangen for deres små?

Det viktigste for meg er at han får den maten han trenger, men føler de flaskene ødelegger for det opplegget jeg har kjørt i snart fire uker.

Hvordan har vektoppgangen vært frem til nå? Det er vanlig at det går i rykk og napp slik at det ikke er like mye hver uke, bare det er nok over tid :)

Ok. Hvis du orker, så prøv å gi flaskene på dagtid. Hyppig kvelds og særlig nattamming er mest effektivt for produksjonen, og ved lav vektoppgang er det jo gjerne mengden som er problemet (både for stor og for liten produksjon kan gi lav vektoppgang). Som nevnt over delammet jeg min fra 0-8 uker, etter 5-6 uker begynte vi å redusere flaskene litt og litt slik at produksjonen fikk tatt seg opp, og etter det kunne vi fullamme. Så det går an, selv om det er vondt med en vanskelig start :)

Takk for gode råd! De føles betryggende for meg. En flaske eller to på dagen er enklere for meg å fordøye.

Ok. Hvis du orker, så prøv å gi flaskene på dagtid. Hyppig kvelds og særlig nattamming er mest effektivt for produksjonen, og ved lav vektoppgang er det jo gjerne mengden som er problemet (både for stor og for liten produksjon kan gi lav vektoppgang). Som nevnt over delammet jeg min fra 0-8 uker, etter 5-6 uker begynte vi å redusere flaskene litt og litt slik at produksjonen fikk tatt seg opp, og etter det kunne vi fullamme. Så det går an, selv om det er vondt med en vanskelig start :)

Hvordan visste du forresten når det var på tide å trappe ned på flaskene?

Hvordan visste du forresten når det var på tide å trappe ned på flaskene?

Måtte bare begynne å teste, så begynte når vektoppgangen var stabil. Fikk ikke til å pumpe noe særlig, så det var umulig å få økt så lenge flaskene var involvert. Vi tok det gradvis og koppmatet også litt slik at lille skulle være sugevillig og ikke bli lat på flaska :)

Dette er helt normalt, og du skal ikke la det gå en gitt tid mellom ammingen, eller utsette det, da har du fått dårlige råd.
Amming på etterspørsel er det beste for produksjonen, mme det verste. (Dessverre.)
Vindusviskeamming er helt normalt, og babyens måte å spise seg opp til natten, og øke produksjonen.
Amme mer på natten om mulig, eller pumpe. Det øker produksjonen. Kutt ut mme dersom du vil fortsette å amme. :)
(Såfremt babyen ikke trenger det pga vekt, sykdom e.l.)
Prøv å huske på at du fødte et menneske, og ikke en maskin. Babyen vet ikke forskjell på dag og natt, og krever MYE av mor som ammer. De som påstår at man bare trenger å amme et gitt antall ganger, eller at det skal gå en gitt tid mellom ammingene... vel, de vet ikke en dritt. ;)
Du har mest sannsynlig mer enn nok melk, men babyen må få anledning til å styre mengden, og da må du stole på kroppen din, og på babyen. :) Trust the breast! ;)

Takk for gode råd! De føles betryggende for meg. En flaske eller to på dagen er enklere for meg å fordøye.

De bruker gjerne litt tid på å nå fødselsvekt, men fikk beskjed om at de kunne ha lettere for å gå opp etter dette :) det stemte for oss.
Vi ga litt mme de første 2 ukene, også ga jeg pumpet morsmelk på flaske om kvelden fordi han gjerne sovet under amming før han var blitt mett. Gjerde dette første halvannen måneden.

Hei.

Jeg har en baby på tre uker som så mange andre babyer er urolig om kvelden. Om natten og frem til ca kl 14 på dagen sover han lenger dupper mellom hver mating, men etter klokka 14 så blir duppene kortere og kortere.

På ettermiddagen og kvelden ammer jeg veldig hyppig, prøver å la det gå en time i mellom på hver enkelt pupp og prøver bæresele med varierende hell for å utsette det. Men det går ikke alltid. I går ammet jeg 19 ganger (av og til begge sidene av og til bare en) på 14 timer.

Det som da er problemet mitt er at jeg tror jeg har liten melkeproduksjon, jeg har i hvertfall veldig dårlig selvtillit på dette området og når kvelden kommer og han virrer fra pupp til pupp så blir jeg bekymret for at han er sulten og ber min mann om å lage flaske. I går tok han da 80ml mme som jeg synes høres veldig mye ut og som ikke akkurat styrker selvtilliten min.

Spiser babyer mer mme enn de gjør med mm?

Ammehjelpens nettsider sier man skal holde ut med ammingen på kvelden for produksjonens skyld og at mme kan ha motsatt hensikt, er det noen her inne som kan gi av sine erfaringer og råd så jeg kan ta et forhåpentligvis enklere valg i kveld?
Mme er mer tungtfordøyelig og krever mer energi enn mm. Noe som kan føre til økt sult og større magevolum for å Mette. Et tips fra meg er å heller pumpe litt ila dagen og gi dette på kvelden.

Har du fått noen tips om vindusviskeramming eller ikke bytte side før det har gått en time? (To forskjellige metoder(

Back
Topp