Amming, ikke en dans på roser

Lykkelig1985

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Uff her sliter vi litt med ammingen. Da lillegutt måtte ligge i lys ett døgn gav de han erstatning, vet ikke om det er grunnen, men han er lite interessert i puppen. Orker liksom ikke suge. Han suger som bare det på lillefingeren min, men trenger lang tid på å koble seg på puppen. Siden det ble mye tull har ikke brystene blitt simulert nok så produksjonen er ikke helt i gang. Forstår jo derfor at han blir sur. I går gav vi littl MME som en siste utvei. I dag var vi på oppfølging til KK pga gulsoten, verdiene var steget noe etter et døgn hjemme, men de var heldigvis under grensen. Jeg tok dette med ammingen opp og må bare skryte av hjelpen jeg fikk der. De rådet meg nå til å kutte ut alt av erstatning og de hadde tro på at dette skulle ordne seg. Men jeg måtte nok stålsette meg på en tøff natt. Vi har allerede hatt noen intense perioder med mye skriking, men vi fikk til noen sugetak også. Virker derimot som puppene har fått mye mer melk på kort tid, for våknet nettopp av at det rant melk nedover det ene brystet. Mye info her, men måtte bare lufte frustrasjonen litt. Svetter som en gris der jeg sitter å nærmest tvinger han på puppen. Stakkar lille.

Termin 30 juli

Kjenner godt din frustrasjon. Jeg sliter fortsatt og lille gutt er 5uker. Kan fortsatt ikke fullamme han, men så var han prematur då så då er det endel startvansker. Mitt råd til deg er å pumpe deg litt inne mellom og rett og slett holde ut så løsner det tilslutt, er ihvertfall slik jeg tenker selvom jeg vil gi opp i blant

Skjønner frustrasjonen, men dere klarer det til slutt. Jeg slet litt med ammingen nå denne gangen, og det er ikke alltid hun har det beste sugegrepet nå heller, men det kommer nok.
Så bare hold ut!

Huff... Det er slitsomt. Her går det også som så. Går stort sett greit om dagen men om natten kåler vi skikkelig. Bare masse søl og hyyyyyyyling. Han blir jo like frustrert som meg stakkars...
Håper det går fort til ammingen blir ''koselig''... For alle oss som sliter.

Noen som vet om korte tungebånd eller hva det heter er arvelig? Faren har jo det og jeg veet at om babyen har det kan det være en grunn til at h*n ikke klarer å suge så lett som de som har vanlige tungebånd...

Huff... Det er slitsomt. Her går det også som så. Går stort sett greit om dagen men om natten kåler vi skikkelig. Bare masse søl og hyyyyyyyling. Han blir jo like frustrert som meg stakkars...
Håper det går fort til ammingen blir ''koselig''... For alle oss som sliter.

Noen som vet om korte tungebånd eller hva det heter er arvelig? Faren har jo det og jeg veet at om babyen har det kan det være en grunn til at h*n ikke klarer å suge så lett som de som har vanlige tungebånd...

Hvordan ser man at babyen har kort tunge bånd?

Leste om korte tungebånd i stad, da jeg mistenker det litt hos min. Det er visst arvelig og forekommer oftest på gutter. Dog bare 5% tror jeg det var.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gutten vår meldte sin ankomst 13/7 ❤ Termin 25/7.

Her hadde lillemann stramt tungebånd. Vi kunne se det fordi han ikke klarte stikke tunga ut av munnen eller løfte den opp mot ganen når han skrek litt. Hvis han prøvde noe av det ble tunga hjerteforma, delt midt på liksom, av det stramme båndet.
Han fikk sugetak, men ikke langt nok inn, og jeg hadde ekstremt såre brystvorter.
Barnelegen var enig, så vi ble henvist til ørenesehals som klippa det før vi dro fra sykehuset, og nå har jeg mye mindre vondt, og babyen får ut mye mer melk av puppen. Ingen av oss tre andre har veldig stramt tungebånd forøvrig, men det er visst arvelig..

Du kan spørre på helsestasjonen eller hos fastlegen, og hvis de synes det ser ut som en mulighet så henviser de nok.. Lykke til!

Her hadde lillemann stramt tungebånd. Vi kunne se det fordi han ikke klarte stikke tunga ut av munnen eller løfte den opp mot ganen når han skrek litt. Hvis han prøvde noe av det ble tunga hjerteforma, delt midt på liksom, av det stramme båndet.
Han fikk sugetak, men ikke langt nok inn, og jeg hadde ekstremt såre brystvorter.
Barnelegen var enig, så vi ble henvist til ørenesehals som klippa det før vi dro fra sykehuset, og nå har jeg mye mindre vondt, og babyen får ut mye mer melk av puppen. Ingen av oss tre andre har veldig stramt tungebånd forøvrig, men det er visst arvelig..

Du kan spørre på helsestasjonen eller hos fastlegen, og hvis de synes det ser ut som en mulighet så henviser de nok.. Lykke til!

Tusen takk for svar! Da kan det virke som at han har det, ut i fra hva jeg ser. Han klarer jo knapt å løfte tunga oppover før strengen holder igjen. Pappaen og har det sånn, han klarer ikke geipe en gang. :P
Vi får undersøke dette da.
Var det fælt å klippe? Høres så ukoselig ut...

Vår har kort tungebånd, han kan ikke rekke tunge og rekker han den ut kommer den ut som toppen av et hjerte;)

Det skapte ikke sugeproblemer. Og da det senere heller ikke skapte tale vansker så valgte de ikke å gjøre noe med det;)

Fikk ei tulle 4. Juli 2013

Nå har vi slitt masse med å få prinsen til å koble seg på puppen. Han tar to sug så slipper han taket. Etter mye blod svette og tårer (bokstavelig talt) leste jeg om noen som fikk babyen deres til å ta puppen med anmeskjold. Jeg nærmest løp til apoteket for å teste. Og yes endelig, han tok puppen i går på sin 6 dag. Men jeg må pumpe endel enda for å øke produksjonen. Den er ikke kommet dit den skal være enda. Men virker som han er fornøyd etter å ha diet på det ene brystet for han sovner søtt. Gav i går erstatning i tillegg da jeg fikk så lite ut, men i dag har han bare fått pupp da vi var på KK for å veie og han hadde endelig gått litt opp i vekt etter å ha ammet og gitt tilskudd hver 3 time.

Ammer dere babyen på begge puppene hver gang eller tar dere det annen hver gang?

Termin 30 juli

Tusen takk for svar! Da kan det virke som at han har det, ut i fra hva jeg ser. Han klarer jo knapt å løfte tunga oppover før strengen holder igjen. Pappaen og har det sånn, han klarer ikke geipe en gang. :p
Vi får undersøke dette da.
Var det fælt å klippe? Høres så ukoselig ut...

Jeg synes ikke det var fælt, men hadde lest og blitt fortalt at det var veldig udramatisk, les f.eks om det på ammehjelpen.no. Legen tok på litt lokalbedøvelse, dytta tunga opp med en trepinne og klipte strengen med en spesialsaks. Johann gråt fordi de holdt hodet hans fast, fikk etpar dråper sukkervann rett etterpå og sovna på armen min to tre minutter senere. Har ikke vist tegn til ubehag siden.

Legen mente forøvrig at det ikke var et veldig stramt tungebånd, men siden jordmødrene insistere på at det hadde god effekt på ammingen så klipte han. Det hjelper visst for ca 50%.. Kan jo hende vi hadde klart oss uten, men hvorfor risikere taleproblemer og spiseproblemer? For ikke å snakke om det å ta fra de muligheten til å rekke tunge da... :-P

Nå har vi slitt masse med å få prinsen til å koble seg på puppen. Han tar to sug så slipper han taket. Etter mye blod svette og tårer (bokstavelig talt) leste jeg om noen som fikk babyen deres til å ta puppen med anmeskjold. Jeg nærmest løp til apoteket for å teste. Og yes endelig, han tok puppen i går på sin 6 dag. Men jeg må pumpe endel enda for å øke produksjonen. Den er ikke kommet dit den skal være enda. Men virker som han er fornøyd etter å ha diet på det ene brystet for han sovner søtt. Gav i går erstatning i tillegg da jeg fikk så lite ut, men i dag har han bare fått pupp da vi var på KK for å veie og han hadde endelig gått litt opp i vekt etter å ha ammet og gitt tilskudd hver 3 time.

Ammer dere babyen på begge puppene hver gang eller tar dere det annen hver gang?

Termin 30 juli

Så bra at brystskjold hjalp dere. Og wohoo for at han har gått opp i vekt :)
Her ammes det kun på et bryst av gangen. ;)

Prøvde nettopp uten skjoldet og jeg kan nesten ikke tro det. Han tok puppen. han slapp den noen gangen i starten men så satt det. Kan være at skjolde hjalp han til å skjønne hva han skulle gjøre :) Er så lykkelig nå! Nå gjelder det bare å se om han får nok mat, har startet tellingen av tisse og bæsjebleier.

Amming er ikke alltid en dans på roser nei! Jeg kom sent igang med min melkeproduksjon, og ble nødt til å supplere med MME. Merket med engang jeg skulle prøve amming etter han hadde fått MME, så var han blitt "lat", gadd ikke jobbe så veldig for å få tak på puppen(mye lettere å få tak på flaska). Så måtte jobbe endel før han ville ta ordentlig tak igjen på puppen..

Ser du har kuttet ut skjold, mener på jeg har lest at noen barn sliter med å få tak dersom man bruker skjold. Så håper det blir bra nå:) Om du blir sår; det forsvinner! Jeg måtte holde ut i 10-12 dager, og så plutselig var det ikke et tema mere:D

Jeg måtte også gi MME da hab lå i lys og produksjonen lot

Termin 30 juli, gutten kom 21.07.2013 :)

... Vente på seg, men gav MME på kopp istede for flaske. Men nå er 2 ammerunder unnagjort uten skjold :) sår er jeg allerde etter all prøvingen men biter tenna sammen. Er mest i starten det er vondt.

Termin 30 juli, gutten kom 21.07.2013 :)

Jeg synes ikke det var fælt, men hadde lest og blitt fortalt at det var veldig udramatisk, les f.eks om det på ammehjelpen.no. Legen tok på litt lokalbedøvelse, dytta tunga opp med en trepinne og klipte strengen med en spesialsaks. Johann gråt fordi de holdt hodet hans fast, fikk etpar dråper sukkervann rett etterpå og sovna på armen min to tre minutter senere. Har ikke vist tegn til ubehag siden.

Legen mente forøvrig at det ikke var et veldig stramt tungebånd, men siden jordmødrene insistere på at det hadde god effekt på ammingen så klipte han. Det hjelper visst for ca 50%.. Kan jo hende vi hadde klart oss uten, men hvorfor risikere taleproblemer og spiseproblemer? For ikke å snakke om det å ta fra de muligheten til å rekke tunge da... :p

fikk du komme til hos øre nese hals spesialist fort?

fikk du komme til hos øre nese hals spesialist fort?

Dagen etter legesjekk. Regner med at det går litt fortere/enklere når man allerede er på huset. I alle fall sa de på helsestasjonen min at det var bra de hadde tatt det før vi dro fra sykehuset fordi det gjerne tok litt tid når man ble henvist fra helsestasjonen :-/

Jeg har veldig mye melk og har vært nødt til å pumpe en del pga melkespreng. Hun har tatt pupp og flaske omhverandre fra vi kom hjem fra sykehuset, men forrige dagen ville hun plutselig ikke ha puppen. Når jeg prøver å koble henne på så klikker hun fullstendig. Glemmer nesten å puste, så sinna blir hun. Hun har aldri fått erstatning på flaske, kun morsmelk. Grunnen til at jeg har gitt henne morsmelk på flaske er også fordi hun blir så misfornøyd om hun ikke får nok mat, for hun trenger alt fra 100-150 ml for å bli fornøyd og hun sovner fra puppen lenge før hun har fått i seg det. Og når jeg prøver å legge henne fra meg, våkner hun og finner ut at hun ikke var mett likevel og jeg hadde ikke fått gjort annet enn å amme. Når jeg gir flaske, får hun i seg nok og hun sover godt i 3 timer. Hun veide 2966 da hun ble født og nå veier hun 3960 og er 3,5 uker.
Prøvde ammeskjold nå og hun tok den etter noen forsøk og klarte å henge på i 12 min før hun sovnet. Prøvde å stimulere hender, føtter, kinn og rett over øret, men sove skulle hun. Denne gangen fikk jeg lagt henne ned uten at hun våknet, men er spent på hvor lenge hun sover nå. Må vel amme hver time jeg da.. Hehe :) får bruke skjold noen ganger til da og deretter droppe den... Hvor lenge henger deres på puppen før dem sovner?

Født ei perfekt frøken 5. juli, med termin 8. Juli :-)

Jeg har veldig mye melk og har vært nødt til å pumpe en del pga melkespreng. Hun har tatt pupp og flaske omhverandre fra vi kom hjem fra sykehuset, men forrige dagen ville hun plutselig ikke ha puppen. Når jeg prøver å koble henne på så klikker hun fullstendig. Glemmer nesten å puste, så sinna blir hun. Hun har aldri fått erstatning på flaske, kun morsmelk. Grunnen til at jeg har gitt henne morsmelk på flaske er også fordi hun blir så misfornøyd om hun ikke får nok mat, for hun trenger alt fra 100-150 ml for å bli fornøyd og hun sovner fra puppen lenge før hun har fått i seg det. Og når jeg prøver å legge henne fra meg, våkner hun og finner ut at hun ikke var mett likevel og jeg hadde ikke fått gjort annet enn å amme. Når jeg gir flaske, får hun i seg nok og hun sover godt i 3 timer. Hun veide 2966 da hun ble født og nå veier hun 3960 og er 3,5 uker.
Prøvde ammeskjold nå og hun tok den etter noen forsøk og klarte å henge på i 12 min før hun sovnet. Prøvde å stimulere hender, føtter, kinn og rett over øret, men sove skulle hun. Denne gangen fikk jeg lagt henne ned uten at hun våknet, men er spent på hvor lenge hun sover nå. Må vel amme hver time jeg da.. Hehe :) får bruke skjold noen ganger til da og deretter droppe den... Hvor lenge henger deres på puppen før dem sovner?

Født ei perfekt frøken 5. juli, med termin 8. Juli :)

høres ikke enkelt ut. Jeg gir også pupp og flaske. Han var prematur og ikke sterk nok til å fullammes men nå begynner det å løsne seg. Vi har problemer med flasken fordi han svelger så mye luft å blir uvel. Vi skal nå til øre nese hals pga kort tungebånd. Har du sjekket henne for det? da blir de urolig ved brystet ford de ikke får sikkelig tak og mor blir sår. men det er jo veldig slitsomt når de sovnet hele tiden, det gjorde min nr 1 og han hadde nok kort tunge bånd han også.

Back
Topp