Amming i offentlighet - den evige debatten

LadyZ

Gift med forumet

Jeg har funnet ut av jeg vil hive meg på denne debatten om amming i offentlighet.

De første 3 ukene som mamma sleit jeg med å amme forann andre. Bare min samboer som fikk være der når jeg ammet. Så ble jeg litt og litt tøffere... og nå ammer jeg i familieselskap og på kafè. Jeg synes ikke det er noe problem. Det er heller ikke noe problem for meg å se andre som ammer offentlig heller... hvertfall ikke når barna er små. Og med små menner jeg opp til året.

Jeg synes det er en skam at folk ser ned på dette. At det lages grupper på facebook der noen mener at "amming i offentlighet er umoralsk og galt." Hvorfor kan ikke babyen våre få spise når de ønsker... uten at vi som mammaer må gå et sted å gjemme oss?

(hentet fra google)

Det er jo greit at når man ammer på en kafè så trenger man ikke slenge frem hele puppen eller dra opp hele toppen/genseren. Det går ann å skjule litt. Det går ann å øve seg i speilet hjemme på forhånd og finne en måte der man viser minst mulig hud. Jeg pleier å ha på meg en singlet og en genser. Singleten drar jeg ned og genseren opp på ene siden. Så når babyen spiser, så viser jeg nesten ingen hud.

Men hvor går grense?

Jeg tog lokaltoget fra Bergen til Arna en dag. På toget sitter det en småbarns familie. Det er en mamma, en pappa, en jente på rundt 8-9 år, en gutt på rundt 5-6 år og en gutt som må ha vært 2 år ++. Plutselig drar moren frem hele puppen og stappe den inn i munnen på den minste gutten. Gutten lå ikke, men han satt på fanget til moren. Han viste tydelig at han ikke var interessert. Men moren gav seg ikke. Gang på gang stappet hun puppen i munnen på han. Jeg kjente jeg ble kvalm.... når noen skal amme et så stort barn, da trenger de ikke gjøre det offentlig.Denne gutten var så stor at konduktøren spurte hvor gammel barna var, for de får jo bare et barn gratis pr. voksen og de under 3 år er gratis. Desverre hørte jeg ikke hva som ble svart.

Hvor lenge har du planer om å amme?
Hva mener du om denne saken?

( http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1270103/Im-doing-wrong-Mother-defends-decision-breastfeed-year-old-son-peoples-babies.html)

Jeg vil vel påstå at det er litt spesielt.
Men hvor og når folk ammer bryr meg egentlig ikke i det hele tatt.

Har sldri hørt om noen som ammer fordi de vil bli sett på av andre.
Men de gjør dette for mat, relasjonsbygging etc i forhold til sitt barn.
Det er mye annet som bekymrer meg alvorlig mye mer enn amming :)

Jeg ser ikke innlegget ditt :O

Ja, hvor går egentlig den grensen??????

Jeg har null problemer med å amme i offentligheten. Synes det er tull at mødre skal gjemme seg for å amme babyen sin! Det er jo helt naturlig! Og jeg gjør som deg! Enten har jeg genser og singlet ellers en ammetopp! Minst mulig synes!

Men når babyen blir så stor at den kan finne puppen selv.......,ja det synes jeg er litt ekkelt....emoticon
Da er det vel på tide å rulle inn puppen........

Men det er min mening da!emoticon

Må si meg enig med deg!

Selv ammer jeg der jeg vil, men prøver alltid å være diskre'. Ikke alltid lett nå som de søte små er blitt så nysgjerrig på lys og lyd...hehe. Plutselig snur de seg vekk og så sitter man der med geita ute...hehe

junigull*08 skrev:
Må si meg enig med deg!

Selv ammer jeg der jeg vil, men prøver alltid å være diskre'. Ikke alltid lett nå som de søte små er blitt så nysgjerrig på lys og lyd...hehe. Plutselig snur de seg vekk og så sitter man der med geita ute...hehe

emoticon

jeg er også enig i at når ungen finner frem selv, så kan de gjøre d hjemme. om de er sultne, så kan de vel kanskje få annen mat der og da?

da jeg ammet, satt jeg hvor som helst, og hvis noe av huden min viste med de klærne jeg hadde på meg, hadde jeg et teppe over. stakkars babyer. de må da få mat som oss andre om de sulten. når de ikke kan få annet enn melk, ja hva skal vi gjøre? er enormt kjedelig å sitte på et ammerom. og ikke minst LUKTER d av skittbleier. hvis folk er så imot d, burde d gjerne fins seperate ammerom overalt. ikke bare på et senter, og vi må da løpe der for å unngå lukten. for andres skittlukt, er ikke den samme som ens egen baby. dette er vel fordi jeg har nesten brekt meg en gang el to da jeg har vært på et amme-/stellerom og noen har byttet bleie samtidig, og åpnet d forferdelige boss (søppel) spannetemoticon

LadyZ skrev:

Jeg har funnet ut av jeg vil hive meg på denne debatten om amming i offentlighet.

De første 3 ukene som mamma sleit jeg med å amme forann andre. Bare min samboer som fikk være der når jeg ammet. Så ble jeg litt og litt tøffere... og nå ammer jeg i familieselskap og på kafè. Jeg synes ikke det er noe problem. Det er heller ikke noe problem for meg å se andre som ammer offentlig heller... hvertfall ikke når barna er små. Og med små menner jeg opp til året.

Jeg synes det er en skam at folk ser ned på dette. At det lages grupper på facebook der noen mener at "amming i offentlighet er umoralsk og galt." Hvorfor kan ikke babyen våre få spise når de ønsker... uten at vi som mammaer må gå et sted å gjemme oss?

(hentet fra google)

Det er jo greit at når man ammer på en kafè så trenger man ikke slenge frem hele puppen eller dra opp hele toppen/genseren. Det går ann å skjule litt. Det går ann å øve seg i speilet hjemme på forhånd og finne en måte der man viser minst mulig hud. Jeg pleier å ha på meg en singlet og en genser. Singleten drar jeg ned og genseren opp på ene siden. Så når babyen spiser, så viser jeg nesten ingen hud.

Men hvor går grense?

Jeg tog lokaltoget fra Bergen til Arna en dag. På toget sitter det en småbarns familie. Det er en mamma, en pappa, en jente på rundt 8-9 år, en gutt på rundt 5-6 år og en gutt som må ha vært 2 år ++. Plutselig drar moren frem hele puppen og stappe den inn i munnen på den minste gutten. Gutten lå ikke, men han satt på fanget til moren. Han viste tydelig at han ikke var interessert. Men moren gav seg ikke. Gang på gang stappet hun puppen i munnen på han. Jeg kjente jeg ble kvalm.... når noen skal amme et så stort barn, da trenger de ikke gjøre det offentlig.Denne gutten var så stor at konduktøren spurte hvor gammel barna var, for de får jo bare et barn gratis pr. voksen og de under 3 år er gratis. Desverre hørte jeg ikke hva som ble svart.

Hvor lenge har du planer om å amme?
Hva mener du om denne saken?

( http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1270103/Im-doing-wrong-Mother-defends-decision-breastfeed-year-old-son-peoples-babies.html)

Får dere sett nå a tro ?

Får ikke se innlegget jeg! Men mener at offentlig amming er helt greit så lenge man er litt diskrè. Går ann å sette seg inn i en krok på en kafe e.l...
Her om dagen såg jeg ei som satt midt i travleste gangen på senteret å amma den ganske så nyfødte ungen sin. Virket som hun slet litt med å legge han til.. Stussa litt på hvorfor hun ikke satt seg opp på kafeen i etasjen over eller noe sånt. Må jo ha vert stressende å prøve å amme en illsint baby mens tusenvis av folk gikk forbi.. Sikkert mange som reagerte på det der!

Jeg ammer over alt! Senest igår på legekontoret ammet jeg og måtte reise meg å gå med puppen ute og en unge hengende fast på den.
Om det plager noen får de snu seg vekk!
Enkelt og greit!

Jeg forstår ikke at noen kan synes noe negativt om at en mor ammer sitt barn (og da mener jeg også innen en rimelig alder da). Og de som synes det bryr jeg meg rett og slett ikke om! Jeg ammer når babyen min er sulten, og det får folk mene det de vil om;)

Back
Topp