Amming hver andre time gjennom døgnet?

Agnete

Forumet er livet
Hjalp det med fast føde? Jeg begynner å bli trøtt og sliten av å være matstasjon hele døgnet, og lurer nå litt på om tiden er inne for å prøve noe nytt! Så i morgen er planen å gi litt grøt. Når dere begynte å gi fast føde, ble det litt lenger tid mellom ammingene da? :)

Alle mine sov bedre om natta i allefall :) På dagtid var det pupp en del ganger uansett. :)

Hvor gammelt er barnet? I starten så må man jo tilvenne ungen fast føde, men du kan ikke håpe på resultat allerede i morgen. I en overgangsperiode vil du nok måtte amme like ofte. Unger "maser" ofte om pupp fordi dem ikke vet om noe annet. Har du prøvd å leke med barnet? Sette deg på gulvet og ha samlingstund og synge morsomme sanger man kan gjøre håndbevegelser til eller andre ting? Kanskje barnet er trøtt? Mine ser alltid sulten ut, når de faktisk bare er trøtt... Prøv å strekk ut tiden slik at du kan få til amming hver tredje time isteden?

Hvor gammelt er barnet? I starten så må man jo tilvenne ungen fast føde, men du kan ikke håpe på resultat allerede i morgen. I en overgangsperiode vil du nok måtte amme like ofte. Unger "maser" ofte om pupp fordi dem ikke vet om noe annet. Har du prøvd å leke med barnet? Sette deg på gulvet og ha samlingstund og synge morsomme sanger man kan gjøre håndbevegelser til eller andre ting? Kanskje barnet er trøtt? Mine ser alltid sulten ut, når de faktisk bare er trøtt... Prøv å strekk ut tiden slik at du kan få til amming hver tredje time isteden?

Det er jeg fullt klar over, man begynner jo bare med en liten smak og øker. Tilvenning av mat har jeg gjort noen ganger :p
Men jeg husker ikke om det hjalp noe på hvor ofte jeg ammet :)
Barnet har meg som smokk så derfor babyen krever pupp ofte, spesielt i perioder med tannfrembrudd, vaksiner osv
Nytter ikke å leke eller avlede om denne babyen har bestemt seg :p
Men ja prøver å drøye alt jeg kan på dagen, men natten er det ingen lek og det er der jeg vil ha lenger sove økter. Kan godt amme annenhver time hele dagen, men har behov for søvn da jeg har to andre som står opp tidlig så får jo ikke tatt igjen noe :o

Last edited:
Nei.
Begynte ved 6 mnd med eldste og 4 mnd ved yngste. De ville ikke ha fast føde. Ammet annenhver time til de var godt over året begge to, i tillegg til sakte gradvis mer og mer mat. Eldste ammet jeg bare 1 gang på natten mellom 7 og 10 mnd, så stoppet nattammingen. Yngste ammer jeg bare 2 ganger mellom 2 og 6 mnd, men så økte det og siden 6 mnd (altså det siste året) har jeg ammer henne 2-3 ganger ila natta eller annenhver time på det værste. Altså det ble faktiske bare værre og værre ettersom morsmelk ble byttet ut med fast føde på dagen.

Begynte med 4 måneder med smaksprøver men syns ikke han sover særlig mye bedre på natten for det:-/. Har tenner på vei nå så ekstra klengete i tillegg.

Tja, etterhvert blir det jo mer mat og mindre amming, men jeg ammet ikke mindre i tilvenningsperioden. Skulle ønske jeg kunne trøste deg med et "Ja, nå blir det mindre amming!", men sånn var det altså ikke her. Men så klart, så fort du kan gi ordentlige måltider, så blir det jo bedre. :)

Ammet annenhver time døgnet rundt første mndene. Tok lang tid fra vi begynte med fast føde til det blei mindre pupp....

Ved 9 mnd ca kom vi ned i en gang på natta....

Hmtja. Jeg delammer, og vi begynte med fast føde allerede ved 4 mnd. fordi lillingen nektet å drikke mer MME. Ammer fortsatt hver tredje time likevel. Han sover minst 6 timer i strekk om natta, da, men det begynte han med før vi begynte med fast føde. Har inntrykk av at hvorvidt de sover hele natta eller ei ikke nødvendigvis har med mat å gjøre.

Om noen måneder vil det sannsynligvis være annerledes, spise- og sovemønster endrer seg når babyen blir større. I mellomtiden har du kanskje mulighet til å få avlastning på de to andre på dagtid, så du får tatt deg en liten dupp?

Har ikke andre barn som krever oppmerksomhet, men jeg ammesover/soveammer ved behov, altså ganske ofte i løpet av et døgn. Ammer ofte liggende i dobbeltsenga, og han er så stor nå at det bare er å slenge fram puppen, så finner han ut av det selv. Samsover, så samme metode benyttes hvis han skulle våkne på natta. Føler at jeg får mer søvn på den måten, men jeg skjønner jo at det ikke passer for alle.

Back
Topp