Amming. Hjelp

Mikke&minni

Betatt av forumet
Mailykke <3
Gutten min er 3,5 måned og har spist hver 2 time siden han kom til verden. Han tømmer brystet på 6-10 minutt og legger på seg godt. Han har spist hver 3-4 time på natten.Men nå de siste tre ukene har han villet ha pupp hver 1,5 time også på natten.Jeg fikk ikke til ammingen med første så jeg er ikkje så erfaren med dette. Jeg kjenner meg sliten og får lyst å gi han litt NAN i løpet av døgnet, men da vil han sikkert etterhvert bare ha det. Hva skal jeg gjør? Jeg vil jo amme, men nå er jeg så sliten. Grøt hjelper ikke. fortvilet rett og slett..

Jeg gir litt NAN på kopp (medisinbeger) når jeg trenger en pause fra amminga. Kanskje du kan stikke innom helsesøster å høre /få noen tips der?

Frøkna mi er også 3,5 mnd og har begynt å spise annenhver time på natta i det siste. Tar det som er tegn på at hu trenger mye mat og at det snart er på tide med grøt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er ikkje bare økedøgn då? Noen har jo det ofte. Når han spiser så ofte øker jo du produksjonen. Ville hørt med helsesøster. De kan jo veie han ofte og se om han får i seg nok med bare din melk. Kan jo og vere han ikkje får nok av den feite melken som gjør de mett. Hvis de får for masse av den tynne melken som kommer først blir de jo kjempe fort sulten igjenn..Hvis han spiser på 10 min kan det jo vere at han trenger å ligge lenger på puppen for å bli skikkelig mett.(vil hvertfall hjelpe produksjonen din at han ligger lengre. Puppen blir jo aldri tom sjøl om det føles sånn. Babyen får ut mer enn vi tror ) Siden han nå sikkert krever mer mat enn for 3 uker siden. Men hos helsesøster får du gjerne noen tips.

Har akkurat hatt en sånn periode som du beskriver. Og endte med at han ikkje la på seg så mye fordi han kun fikk i seg masse formelk og sovnet på puppen før eg fikk i han den melken som metter.

Eg fikk nett beskje om å gi først morsmelk i ca 20-30 min. Så nan etterpå (hvis han ville ha). 4 måltid om dagen i noen dager. Roligere baby . men dette skulle visst øke min produksjon. Så skulle eg tilbake til fullamming.

Last edited:
Er ikkje bare økedøgn då? Noen har jo det ofte. Når han spiser så ofte øker jo du produksjonen. Ville hørt med helsesøster. De kan jo veie han ofte og se om han får i seg nok med bare din melk. Kan jo og vere han ikkje får nok av den feite melken som gjør de mett. Hvis de får for masse av den tynne melken som kommer først blir de jo kjempe fort sulten igjenn..Hvis han spiser på 10 min kan det jo vere at han trenger å ligge lenger på puppen for å bli skikkelig mett.(vil hvertfall hjelpe produksjonen din at han ligger lengre. Puppen blir jo aldri tom sjøl om det føles sånn. Babyen får ut mer enn vi tror ) Siden han nå sikkert krever mer mat enn for 3 uker siden. Men hos helsesøster får du gjerne noen tips.

Har akkurat hatt en sånn periode som du beskriver. Og endte med at han ikkje la på seg så mye fordi han kun fikk i seg masse formelk og sovnet på puppen før eg fikk i han den melken som metter.

Eg fikk nett beskje om å gi først morsmelk i ca 20-30 min. Så nan etterpå (hvis han ville ha). 4 måltid om dagen i noen dager. Roligere baby . men dette skulle visst øke min produksjon. Så skulle eg tilbake til fullamming.
Nei, økedøgn er det ikke. Har hatt det noen ganger nå, og da vil han ha mat hver Halvtime til en time. Han vil ikke spise mer enn 10 min, da er han mett og snur seg bare vekk. Så får ikke til å amme han lenger. Han ligger på gjennomsnittet i vekt, så nok mat får han jo. Men så spiser han jo så ofte også da. Så er godt mulig han bare får mest av den tynne melken og ikke den fete. Får nesten bare ringe helsesøster i morgen å høre. Takk for svar alle sammen :-)

Om det er noe trøst: sånn er min baby også. Spiser veldig ofte. Om natten er det hver halvannen time eller oftere. Og legger normalt, godt på seg. Sånn har det vært hele veien.
Jeg forstår veldig godt at du er sliten. Babyen kan jo ikke tvinges til å spise i 20 min heller, når den er ferdig etter 6 min og nekter spise mer.. Jeg ser du skriver at grøt ikke virker. Vi runder 4 mnd om en uke og kommer til å prøve litt grøt da, men tror det kan bli litt trøbbel med det her i gården også. Gruer og gleder oss på samme tid. Er spent på hva helsesøsteren din sier. Lykke til!

Hei! Jeg har det samme problet, og bestemte meg tilslutt for å kontakte amme hjelpen! Der fikk jeg et supert råd: intervall amming. Kort fortalt er det slik st du skal amme 2-3 måltider på samme bryst slik at babyen får i seg den tykke melken!:-) Her er en link: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Mamma til to prinsesser<3

Back
Topp