Amming: hjelp :(

Jente92

Flørter med forumet
Dette ble et veldig langt innlegg men håper dere kan hjelpe meg:/

Nå må jeg ty til hjelp her.. Da lillegutt ble født tok han puppen med en eneste gang. Etter hvert som jeg ammet ham ble brystvortene mer å mer sår å til slutt klarte jeg ikke amme han lengre da han søyg så hardt at jeg ble bare sittende å gråte når jeg skulle gi ham mat.. Amming skal jo være koselig for både mor og barn, men det var overhodet ikke koselig på noen måte.. Det var i hovedsak høyre bryst som var mest sårt så jeg prøvde og amme han på venstre å pumpe på høyre, men etter hvert ville han ikke ta brystet uansett hvilke stillinger vi prøvde.. Han søyg i kanskje 2 - 4 minutter, enten sovnet han eller så glapp han bare taket å begynte og gråte..

Nå har jeg så intens brystspreng at jeg har nesten lyst til og gråte av smerte.. De siste to dagene har jeg pumpet og gitt han på flaske for babyen må jo ha mat.. Vi har prøvd å lagt han til puppen jevnlig (den som ikke er like sår som den andre) men han vil ikke å blir bare liggende og lete etter brystknoppen og gråte.. Nå er det jo overproduksjonen som stopper han fra å suge samtidig som han sikkert har funnet ut at det er enklere med flaske.. Brystene er så harde og så fulle i melk at han klarer jo selvfølgelig ikke få tak lengre med den lille munnen sin..

Nå har vi også tenkt at jeg skulle pumpe så lenge som mulig for det er jo morsmelk som er det beste, å det spiller jo egentlig ingen rolle om han drikker det fra pupp eller flaske så lenge det er morsmelk. Men å gå med den intense brystsprengen klarer jeg ikke mye lengre.. Så vi tenkte å pumpe ut ca 30ml av begge puppene til sammens hver gang han skal spise, for da blir det jo slik at melkproduksjonen stiller seg inn etter hvor mye han spiser, men da blir jeg gående med intens melkspreng hele tiden.
hvis jeg ikke skal ha brystspreng så må jeg pumpe omtrent hver andre time å da går jo ikke melkeproduksjonen ned, da blir den jo bare værre og værre.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :( Jeg trenger virkelig hjelp.

For øyeblikket har jeg mest lyst til og slutte helt med pumpinga og starte med MME i stedet, men hvordan får jeg da brystsprengen til og gi seg uten å pumpe?
Å jeg har jo veldig lyst til og amme han, i værtfall koseamme innimellom, men hvordan kan jeg få ned melkeproduksjonen når jeg er nødt til og pumpe for og ikke gå å vri meg i smerte hele tiden? Å om jeg ikke pumper så blir kan jeg ikke gå ut blandt folk heller for da lekker det jo melk som bare det å gjennom alt av klær å ammeinlegg... Det tar jo under en halvtime så er jeg klissvåt i melk gjennom inleggene å klær :(
 
Kjære deg!
Dette hørtes helt forferdelig vondt ut :(
Takk for at du har skrevet så langt, det er bra å få mest mulig opplysninger så jeg får dannet meg et bilde av hva som er problemet. Når man blir så sår som du er så er det stort sett alltid dietaket som er problemet, noen ganger har man fått infeksjon i tillegg som gjør det enda verre. Du skriver at sårheten begynte med en gang så han har nok hatt for lite bryst i munnen- det er ikke så lett å få dem til å gape over nok bryst i begynnelsen men det er veldig viktig at de har riktig dietak, hvis ikke blir mor sår. Hvor gammel er babyen din nå? Legger han godt på seg? Har du snakket med helsesøster om problemene dere har med ammingen?

Når du har så mye melk så vil det være vanskelig for ham å ta tak på brystet. Han vil få for lite bryst i munnen og du vil bli sår.... Når den første brystsprengen etter fødselen står på så anbefaler vi noe som kalles Cottermans håndgrep, det gjør at brystknoppen blir mer tydelig for babyen og det blir lettere for ham å ta tak på brystet. Du kan lese om det her: http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep
Når det gjelder overproduksjon så har vi i ammehjelpen fått utrolig gode tilbakemeldinger på en metode som kalles intervallamming. Før har man anbefalt å pumpe litt før måltidene ved overproduksjon for å bare få bort den verste sprengen men mange har bare fått enda større produksjon av det, intervallamming viser seg å være langt mer effektivt og mye mer behagelig for mor. Det som skjer når du gjennomfører denne metoden er at du får synkronisert produksjonen din med babyens behov. Det første du skal gjøre er å pumpe deg til brystene kjennes helt myke ut. Når du er ferdig å pumpe så legger du babyen til brystet med en gang og lar ham die så lenge han vil fra begge bryst. Da får han kun i seg den fete ettermelken og mange opplever at babyer som har måttet drikke av veldig fulle bryst tidliere setter pris på å få drikke av bryst som ikke har så kraftig utdrivning. Etter at du har pumpet og babyen har fått drukket så mye han vil av brystene så skal du i gang med intervallene, det betyr at du kun ammer fra ett bryst de neste 3-4 timene (minst to måltider fra dette ene brystet). Hvis du feks begynner med høyre bryst så legger du ham til dette brystet neste gang han vil ha mat og lar ham drikke så lenge han vil. De neste timene får han bare drikke av høyre bryst. Hvis han dier mange ganger så kan du bytte til det andre brystet etter 3 timer, hvis han bare har spist en gang når det har gått 3 timer så venter du til han har spist enda en gang av det brystet før du bytter bryst. Så er det venstre bryst sin tur i like mange timer før du igjen bytter tilbake til høyre. Du skal bare tømme brystene med pumpe EN gang, ikke før hver gang du ammer og ikke hver dag. De fleste merker at produksjonen innstiller seg etter barnets behov ganske raskt.

Du kan lese en nøye beskrivelse av metoden på ammehjelpens nettside her: Intervallamming

Jeg tror også at babyen vil få et mye bedre dietak når du har tømt brystene godt med pumpe. Siden du er veldig sår så vil jeg anbefale deg en annen ammestilling enn den du pleier å bruke, da vil han ta tak på en annen måte på brystknoppen og det området som er mest sårt vil bli avlastet. Litt avhengig av hvor gammel babyen din er så vil jeg anbefale deg å forsøke "tilbakelent amming", altså at du legger deg godt bakover på ryggen, for eksempel i en stressless eller lignende stol, eller i sengen og bygger deg litt opp med puter under ryggen og hodet. Legg babyen på magen oppå magen/brystet ditt, da vil de medfødte instinktene som alle babyer har for å klare å finne brystet på egenhånd stimuleres og han vil begynne å lete etter brystet selv. La ham bare få god tid til å lete seg frem og se om han ikke vil ta tak på brystet selv, hjelp til minst mulig. Det er veldig gunstig når de får ta brystet sånn rett ovenfra for tyngdekraften gjør at kjeven og tunga trekkes lenger nedover slik at de får et mye større gap og får da mer bryst inn i munnen sin.

Du kan lese om såre brystknopper her: Såre brystknopper

Og her kan du lese mer om tilbakelent amming: Biological nurturing eller du kan google Biological nurturing så finner du filmer som viser metoden.

Håper du har fått litt tips nå, jeg vil gjerne ha tilbakemelding på om dette har noen effekt for dere. Dersom du føler at dette fortsatt er veldig vondt og vanskelig og uoverkommelig eller du ikke får hjelp av det jeg har foreslått så håper jeg at du vil ta kontakt med en av våre ammehjelpere :) Du finner navn og telefonnummer inne på ammehjelpens nettside: http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp Vi har ingen vaktordning så du ringer bare en av dem som er på lista (det trenger ikke være en som bor i ditt fylke), evt så kan du sende en sms først og høre om det er et tidspunkt som passer for dem å ta telefonen.

Masse lykke til! Håper du får litt hjelp av det jeg har foreslått.

Vennlig hilsen ammehjelper Ingebjørg
 
Han er en uke i morgen bare.. Nå pumper jeg fortsatt og gir på flaske åsså har brystvortene blitt litt bedre så han får suge litt innimellom.. :)
 
I dag har han spist fra puppen åsså fikk han flaske med min melk på til kveds.. pumpa tomt i morgest å har ikke pumpa noe mere i dag :D begynner og se lyst på dette igjen :D
 
Back
Topp