Amming + flaske?

Lenva

Betatt av forumet
Noen her som ihovedsak fullammer, men fått tips fra HS om å prøve litt mme etter amming for å se om ungen vil ha mer etterpå for å få de til å gå mer opp i vekt? Og evt hvordan fikk dere vendt de til å ta flaska?

Var på vekstkontroll med vesla på snart 3 uker i dag og hu hadde bare gått opp 60g på 6dager, og de skal jo helst få opp 200 så HS sa jeg sku enten prøve mme etter ar hun har spist seg fornøyd ved brystet eller få hu til å spise vær tredje time, og så ny vekstkontroll på mandag. Men hu tar jo ikke flaska og blir bare sint. Jeg skal ha nok melk å for det er omtrent så det renner når hu har fått igang utdrivelsen av melka, og etter hun virker ferdig og jeg klemmer ut melk for å se så spruter det omtrent.

Vi vendte poden til flaske de første dagene. :) jeg j
Kjører for øyeblikket et måltid med Nan. Resten pupp

Vi bruker flasker som har en tutt som imiterer pupp og som poden må jobbe med for å drikke av:) funka kjempe bra:)

Har hørt at det er forskjell på melka til folk. Noen har veldig feit melk, og noen har mer "skummet" melk. Så selv om en har nok med melk, kan det henne at den er for lite næringsrik :-/ Vet ikke om det er tilfelle for deg da, håper for din del at det ikke er det :-) Kanskje du har for mye melk, at babyen får for mye formelk? Den mest næringsrike melka kommer jo på slutten.

Går jo an å gi litt på kopp til å begynne med. Det måtte vi med vår eldste noen dager før produksjonen kom skikkelig i gang :-) Ga litt flaske innimellom også (utpumpa), vår tok flaska ganske greit, så har dessverre ikke noen tips der:-/

Her gir vi flaske + ammer. Babyen takler det for så vidt greit. Litt mer styr å legge til brystet fordi han gaper litt lite. Men etter litt kaving så går det ok. Bruker flasketuten til medela som likner litt mer brystet. Og som porsjonerer ut melka litt mer. Kanskje du kan prøve den?
Med nr.1 matet vi med kopp (sånne små beger som er beregnet for det. Fås kjøpt på apoteket. Samme som vi brukte på sykehuset.)

Ellers så er vel eneste å gjøre og gi flaske først når babyen er sulten. Da skjønner de tegninga ganske fort. Men da bør man kanskje ikke gi så mye i frykt for at de blir mett før brystet. (Her er ikke det noe problem.. Han sier ja takk til begge deler uansett rekkefølge.. Sulten ja!)

Håper det bedrer seg raskt og at du slipper å kombinere etter hvert. Litt mindre styr hvis det et enten amming eller flasking. Jeg kjenner iallefall mye på det.

Vil også tipse om nesesprayen som legen kan skrive ut. Den bruker jeg, og melka kommer raskt! Også er det gull med elektrisk pumpe.

Jeg fikk samme beskjed, heldigvis tok hun flaske :) Men du kan jo prøve kopp, evnt kjøp noe liggnende easytran så du kan dryppe i munnen.

Her gir vi flaske + ammer. Babyen takler det for så vidt greit. Litt mer styr å legge til brystet fordi han gaper litt lite. Men etter litt kaving så går det ok. Bruker flasketuten til medela som likner litt mer brystet. Og som porsjonerer ut melka litt mer. Kanskje du kan prøve den?
Med nr.1 matet vi med kopp (sånne små beger som er beregnet for det. Fås kjøpt på apoteket. Samme som vi brukte på sykehuset.)

Ellers så er vel eneste å gjøre og gi flaske først når babyen er sulten. Da skjønner de tegninga ganske fort. Men da bør man kanskje ikke gi så mye i frykt for at de blir mett før brystet. (Her er ikke det noe problem.. Han sier ja takk til begge deler uansett rekkefølge.. Sulten ja!)

Håper det bedrer seg raskt og at du slipper å kombinere etter hvert. Litt mindre styr hvis det et enten amming eller flasking. Jeg kjenner iallefall mye på det.

Vil også tipse om nesesprayen som legen kan skrive ut. Den bruker jeg, og melka kommer raskt! Også er det gull med elektrisk pumpe.

Melka har kommet for fult så det er ikke noe problem og den renner omtrent av seg selv. Håper jeg slipper flaska helt denne gangen. Forrige gang ble det kun flaske for jr var for dårlig til å suge så fikk ikke til amminga.

Viss du liker øl så burde du drikke en alkoholfri øl rundt tre tiden. Da skal melka på kvelden gen bli ekstra næringsrik og litt mer fetende.... jordmor fortalte meg dette da jeg gikk gravid. Nå er jeg ikke glad i øl men drikker nå dette ene glasset midt på dagen:)

?men husk alkohol fritt øl. :p

Jeg fant ut lell, søkte på google bare, men kanskje bedre enn flaske for å slippe å lære hu det, men samtidig så får hu den ekstra næringa likevel. :)

Ja. Er jo ikke så stor så går fint inni munnen. Viss hun viser tegn til at hun er mett etter du har ammet så tror jeg den vil fungere bare for å få i det lille ekstra. Jeg tenkte ikke på det før etter vi hadde brukt flaske noen ganger, heldigvis tar hun forsatt pupp og vi fikk beskjed i dag om å slutte med det lille ekstra. Lykketil vertfall, så håper jeg din lille går fort opp<3

Kan lege skrive den ut bare for at du skal få melk? Sliter litt med melk her, skulle gjerne vert litt mer :)

Kan lege skrive den ut bare for at du skal få melk? Sliter litt med melk her, skulle gjerne vert litt mer :)
Den skal bedre utdrivningen og er helt ufarlig :) Verd å prøve tenker jeg. Var helsestasjon som sa jeg skulle ringe til lege å få resept. Heter syntocinon eller noe sånt :)

Noen her som ihovedsak fullammer, men fått tips fra HS om å prøve litt mme etter amming for å se om ungen vil ha mer etterpå for å få de til å gå mer opp i vekt? Og evt hvordan fikk dere vendt de til å ta flaska?

Var på vekstkontroll med vesla på snart 3 uker i dag og hu hadde bare gått opp 60g på 6dager, og de skal jo helst få opp 200 så HS sa jeg sku enten prøve mme etter ar hun har spist seg fornøyd ved brystet eller få hu til å spise vær tredje time, og så ny vekstkontroll på mandag. Men hu tar jo ikke flaska og blir bare sint. Jeg skal ha nok melk å for det er omtrent så det renner når hu har fått igang utdrivelsen av melka, og etter hun virker ferdig og jeg klemmer ut melk for å se så spruter det omtrent.

Babyer som får morsmelk vokser litt i rykk og napp, mange hs er alt for raske til å mase om tilskudd! Om det er misstanke om for lite melk er første bud å amme oftere for å øke produksjon, ikke gi tilskudd. Høres ut som du har nok melk egentlig, så så lenge baby er fornøyd og har godt med våte bleier ville jeg bare senket skuldrene og ammet ivei, kan amme litt oftere ei stund om du vil :) og legg gjerne til på samme brystet igjen etter en rapepause når du merker det er mye melk igjen, er melka som kommer på slutten som er fetest. Uansett er melka di næringsrik nok, perfekt sammensatt for din baby :) les gjerne litt på ammehjelpen.no, mye bra info der :)

Og ikke gå i fella med å veie for ofte så lenge baby er fornøyd og har våte bleier. Veier man ofte blir det så små marginer at bare det at baby nettopp har tisset/bæsjet kan slå negativt ut på vekta. Du MÅ ikke veie ofte selv om HS sier det, det er frivillig :)

Hadde heller jobbet med å amme mer, oftere eller lenger evt om du har for mye melk les på ammehjelpen.no om heltømming og blokkamming.

Hvorfor gi tillegg når du har melk?

Skal prøve å gi hu flaske 1-2 ganger for å se. For ga hu kun flaske istad og da tok hu den med engang og var mett og fornøyd etterpå. Jeg stresser ikke, men føler ikke melka gir alt hu trenger, så derfor prøver jeg med litt ekstra for å se om det har noe virkning eller ikke. :) det viktigste for meg er uansett at hu får i seg det hu trenger. :)

Man må gjøre det som passer for en selv og babyen. Her blir melka mi skummet ved ca 3 uker og produksjonen gir seg av seg selv. Så har gitt mm til begge mine barn i 3 uker for så å begynne på mme. Fikk en annen reaksjon av hs med forrige. Hu maste om å gi meg det ene med det andre for at jeg skulle få melk. Stol på magefølelsen din og sier den at det går fint med amming så gir du f i flaska. Men sier den at babyen får for lite mat og du må gi flaske så gjør du det. Alle har forskjellige erfaringer ang amming og produksjon så magefølelsen er veldig viktig.

Back
Topp