Hei!
Nei det er virkelig ikke rart man blir forvirret!! Jeg ble nesten litt forvirret selv ved første øyekast da jeg så den overskriften, helt til jeg leste litt mer. Dette er en studie av syke barn som har B12 mangel og de har studert om disse barna har effekt av å få en sprøyte med B12, resultatet av studien er at disse barna hadde god effekt av sprøyten. Alle disse barna ble ikke fullammet og det står ingenting om barnas og mors kosthold, om mor har B-12 mangel og studien er ikke gjennomført med en kontrollgruppe av friske barn. Man kan altså ikke trekke konklusjoner angående fullamming på bakgrunn av denne studien. Nå holder de på å revidere "anbefalinger for spedbarnsernæring" i Norge og der er det en gruppe som jobber spesielt med akkurat dette om fullamming, de ser på all tilgjengelig forskning på området og vil så komme med en anbefaling om hvorvidt den nye anbefalingen skal være fullamming i 6 mnd eller om den skal reduseres til 4 mnd. I USA har faktisk barnelegeforeningen ganske nylig endret sin anbefaling til at barn bør fullammes i 6 mnd. Frem til de nye norske anbefalingene foreligger så forholder vi oss til gjeldende anbefalinger og det er fullamming i 6 mnd og det er ingenting som tilsier at det skal være skadelig på noen måte
Masse lykke til med den forestående ammingen! Husk at du alltid er velkommen til å kontakte ammehjelpen, enten på telefon, mail eller her på forumet
Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg