amming eller ikke amming

Lulu

Flørter med forumet
Når eg fikk datteren min for 3 år siden slet eg skikkelig med ammingen. Hun var så tett i nesen etter fødselen og fikk ikke til å suge. Tok mange dager før vi var i gang, men så fikk eg plutselig så høg feber og smerter i det ene brystet. Viste seg jo å være brystbetennelse, og etter ferdig kur med antibiotika så fikk eg brystbetennelse i det andre brystet. Var heilt forderdelig, og eg gruer meg så vannvittig til amming. Var så vondt. Har vurdert om eg bare skal unngå det denne gangen, men er jo viktig at han får morsmelk også....veit ikke heilt hva eg vil gjøre...noen med samme erfaring?

Hva med å bare prøve og går det ikke så går det ikke?? Det blir faktisk folk av mme babyer og, det har jo du personlig erfart. Jeg skal prøve ¨å amme , men går det ikke så er det ikke verdens undergang
Har jo verdens beste unge , som nesten ikke har smakt mm , bare mme. Det blir jo ikke dårligere barn av mme.
Og får du til ammingen så er jo det kjempe flott!!!!Jeg pleier å si : Mm er best for barnet, men mme er bra nok !!!

med nr 1 så fikk jeg ikke til amminga i det hele tatt. ungen nekta å suge så jeg brukte pumpe i 3 mnd før jeg gikk over på mme.

med nr 2 så fikk jeg brystbetennelse dagen etter jeg kom hjem ifra sykehuset. fortsatte amming. etter ca 3 mnd så fikk både ungen og jeg trøske. fikk store åpne sår som blødde på brystvortene. det var en smule smertefullt for å si det mildt. fortsatte da også ammingen og ammet til ungen var 12 mnd.

med nr 3 så ammet jeg han til han var 16 mnd. ingen brystbetennelse og ingen trøske. var rene drømmen i forhold.

satser på at jeg får til ammingen denne gangen.

Jeg ville nok ikke bestemt meg for å ikke prøve. Det er så vanvittig lettvint med MORSMELK!! du har den klar bestandig. MEn som de andre sier så kan du jo bruke mme. Men gi det et forsøk! Inegn barn er like. Ognår det gjelder brystbetennelse.. da ville jeg overdrivd det å kle meg godt for å ikke få det

gutten min ville heller ikke suge, mn jeg styrte og styrte, mn fikk ikke til amminga, så ga opp å ga flaske... mn jeg kommer absolutt til å prøve igjen denne gangen, var lettvint med flaske, mn ble ikke den nærheten som da man ammer..., mn kommer ikke til å prøve å amme en mnd etterpå denne gangen da, ser jeg det ikke går går det ikke :)

Her ble det MME forrige gang, av diverse grunner men jeg har bestemt meg for å gi det et forsøk denne gangen. Går det bra, så er jeg kjempeheldig, går det ikke så har jeg lavere terskel for å stoppe og vet at det ikke gjør noe, men gjorde et forsøk:-) Så får vi se :-D

Her blir det amming, føler meg ganske så sikker på det;-) Har tidligere ikke hatt større problemer enn man kan regne med av sårhet og spreng i starten, men etter første par ukene ordna det seg.. Har hatt b.betennelse 1 gang, men det gikk fort over og forstyrret ikke ammingen. Mine unger har aldri fått mme, har aldri følt behove for det, de har alltid lagt på seg godt og "fest og morro" har vi utsatt til barna har sovet over natta uten pupp ca 6-7 mnd..

jeg også brukte mme innimellom første mnd, og hele tiden etterpå, orket ikke det styret med pumping ;)

Det er litt dumt hvis man bare bestemmer seg for å ikke prøve. Man får heller prøve også finner man ut at enten så går det eller ikke. Her var vi heldige og amminga fungerte kjempefint. Fordelen er jo at da hadde man jo med maten til babyen hele tiden, trengte ikke varme den opp eller vaske flasker eller ta med eller kjøpe.. Man må også huske at ingen ganger er like. Ungene er forskjellige, kroppen er forskjellig. Selv om man f.eks fikk brystbetennelse forrige gang eller ungen ikke klarte suge så er det ikke bestemt at slik blir det denne gangen også. Man må bare ta det som det kommer tenker jeg. Det blir ikke bedre av å gå å bekymre seg eller utroe seg for det før man er der i fasen og får prøvd. 

Jeg slet med ammingen da Thea ikke ville ta puppen,de gjorde alt og hjalp meg sikkelig med ammingen på sykehuset,takket være de ammet jeg henne i nesten 1 år :)
Jeg ga rett og slett ikke opp,så har villet prøvd denne gangen,men vis det ikke funker så funker det jo ikke.Ikke stress hvertfall og prøv å nyt det

Som mange andre sleit jeg med amminga i starten. Hadde mest lyst til å gi opp. Blødende brystvorter og en baby som gikk ned i vekt- istede for å gå opp var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg på forhånd. Men etter et par uker så hadde det gått seg til. Jeg fikk tak på amminga og var utrolig glad for å slippe flaskestyret. Det er utrolig praktisk å amme. Slipper å vaske flasker og tenke på om man har med seg nok mat. Når det er sagt så tror jeg ikke noe har vondt av å få flaske.Jeg tror at barnet får i seg den næringen det trenger og at man kan få den samme nærheten og kosen. Men jeg vil anbefale alle å prøve å amme :) Fordi, når man får det til, så er det det meste lettvinne :)

Synes du skal prøve og se jeg.

Jeg hadde 5 runder med brystbetennelse i løpet av de 3 første månedene sist. De siste gangene jeg fikk det begynte jeg bare å grine når jeg kjente feberen kom. Det var helt forferdelig, men vurderte faktisk aldri å droppe ammingen. Nå hadde ikke han noen problemer med å amme da, var nok bare at jeg hadde sykt mye melk og dårlig immunforsvar den perioden. Etter de tre månedene gikk det som en lek og jeg ammet til han var 1 år.

Så jeg skal bare prøve så godt jeg kan denne gangen og. Og skulle det av en eller annen grunn ikke funke, så stresser jeg ikke med det heller. :)

Back
Topp