Amming eller flaske (pumping) om natta

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei!
Jeg fikk spørsmål fra mannen om hvordan vi kunne gjør det på natta med nyfødt. Han lurte på om det er mulig at vi fordeler dette med mating, altså at han kan mate henne med flaske slik at jeg får sove? Jeg hadde egentlig ikke tenkt på dette da jeg trodde/ tenkte at babyen kun skal ammes fra pupp de første mnd? (dersom jeg får det til/ kan). Ser at man vertfall skal vente 5-6 uker med flaske til ammingen er kommet godt i gang.

Spørsmålet er om det er mulig å både gi flaske og amme om en annen, eller vil dette ha noen negativ effekt på vanlig amming fra bryst? Hvor kan jeg eventuelt lese litt om dette?

Noen med erfaring eller tips? :):Heartpink
 
Sjekk ammehjelpen.no og meld deg inn i ammehjelpen.no gruppen på Facebook :)
 
Jeg har brukt både flaske og pupp helt fra starten med alle mine tre barn :) Gikk veldig fint det..
 
Har delammet fra starten. Han er 6 mnd om 20 dager :) Har aldri vært noe problem å veksle mellom flaske og pupp, men jeg vil anbefale deg å uansett pumpe på natten i starten for å sikre produksjonen. Selv må jeg innimellom fortsatt opp å pumpe når han sover hele natten
 
Det kan gå fint og det kan gå dårlig. Amming er beste for å øke melkeproduksjonen og for å øke til riktig nivå, spesielt amming på kveld og natt. Så dermed må du i prinsippet uansett opp hvem gang baby skal ha mat for å amme eller for å pumpe. Hvis dere ikke praktiserer langsom flaskemating kan baby begynne å favorisere flaska, da hen slipper å jobbe for melka. Evt. Også overspise. En gang i blandt går nok helt fint, men vær forberedt på veldig vonde og sprengte bryst når du våkner :hilarious:
 
Hei!
Jeg fikk spørsmål fra mannen om hvordan vi kunne gjør det på natta med nyfødt. Han lurte på om det er mulig at vi fordeler dette med mating, altså at han kan mate henne med flaske slik at jeg får sove? Jeg hadde egentlig ikke tenkt på dette da jeg trodde/ tenkte at babyen kun skal ammes fra pupp de første mnd? (dersom jeg får det til/ kan). Ser at man vertfall skal vente 5-6 uker med flaske til ammingen er kommet godt i gang.

Spørsmålet er om det er mulig å både gi flaske og amme om en annen, eller vil dette ha noen negativ effekt på vanlig amming fra bryst? Hvor kan jeg eventuelt lese litt om dette?

Noen med erfaring eller tips? :):Heartpink
Les gjerne på ammehjelpen.no
Ammingen om natta kan være ganske viktig for produksjonen, viktigere enn ammingen på dagtid, men det betyr jo ikke at du ikke kan pumpe ut en gang iblant og la far ta ett av måltidene. Men det tenker jeg du fort ser, hvordan det fungerer for din produksjon og om babyen godtar både pupp og flaske :)

Når det gjelder produksjon så er tilbud lik etterspørsel,så om du hopper over et måltid på natt må du pumpe senere. Selv synes jeg å pumpe var så slitsomt at det var lettere å bare ta all amming på natt også kunne heller far stå opp så jeg kunne sove litt ekstra iblant.

Lykke til ❤️
 
Jeg har delammet begge mine og har måttet avslutte ammingen fordi de har foretrukket flaska og derfor nektet pupp.. jeg ville derfor aldri valgt den løsningen hvis jeg hadde kunnet amme
 
Melkeproduksjonen tilpasser seg raskt til etterspørselen. Det gjør den også etter når på døgnet det tømmes. (For meg personlig har gjerne 3 dager vært omstillingstiden til puppene både for å øke mengde og å slutte med melkespreng for gitt tid på døgnet). Så om man skal bytte på nettene, tenker jeg du enten bør pumpe på det tidspunktet ungen drikker på natta, eller at dere begge gir morsmelkserstatning. Du kan sikkert ha flaks med pupper som klarer bytting, men jeg vil tro de fleste opplever enten tap av melkeproduksjon eller melkesprengsmerter. Å ikke amme/pumpe på natt, _kan_ gi for liten produksjon over døgnet.

Delamming kan ha både fordeler og ulemper. Fordeler ved å gi deg mer frihet til å sove i fred/ finne på noe uten ungen. Ulempe ved at det kan være tøft for enkelte babymager. MME fungerer dog fint for de fleste.

Jeg har drevet med å pumpe på natta for en av mine som var dårlig på amming i en periode etter opphold på NFI. Jeg anbefaler virkelig ikke nattpumping. Siden jeg måtte pumpe flere ganger per natt, måtte jeg også sterilisere flasker på natta, og det var den delen som virkelig var pes... Det var en lettelse å bare kunne slenge ut puppen etterhvert når han mestret selvbetjening.
 
Her har begge mine nektet pupp etter å ha forsøkt flaske, så jeg ville ikke anbefalt det.. utrolig frustrerende når de begynner å nekte puppen og bli frustrerte, fordi de synes det var enklest/best med flaske.
 
Back
Topp