Amming!!! Diskuter jenter (men ikke vær ekkel hehe)

hemmeligennsålenge

September 2013 <3
Da setter jeg startskuddet for diskusjonen om amming.
Skal dere amme?
Dem som sier nei, hvorfor ikke?
Hvor lenge vil dere amme?
Gode tips til å opprettholde melkeproduksjon?
For dere som ikke vil amme, hvilke flasker ønsker dere å bruke?
Vil dere koke vannet til mme, evt hvor lenge???

Ok, da har jeg kommet med forslg så nå kan vi slå oss løs hehe

Jeg vil veldig gjerne amme denne gang. Med Angelica så hadde jeg lite melk grunnet dårlig ammeteknikk og lite hjelp fra sykehuset. Til slutt gikk jeg tom og måtte begynne med mme når hun var 8 uker gammel.
Dette var en forferdelig nedtur for meg som førstegangs mamma, men jeg ser nå i ettertid at det var det eneste valget jeg hadde, ungen måtte jo ha mat!
Jeg anbefaler dr. brown sine flasker fordi dem har en patent (rør) inni som minsker vakuum i flasken dermed får barnet mindre luft i magen.
Hvis jeg får melkeproduksjonen skikkelig igang vil jeg fullamme frem til barnet er 4-6 mnd og så del amme til barnet er 1 år, dersom ikke barnet vil slutte før da :) jeg skal ikke tvangsfore h*n pupp :P

denne gangen skal jeg nok kjempe litt hvis det må til. forrige gang hadde jeg masse melk, men velsa ville ikke suge. super frustrerende :( ga opp til slutt.

Håper denne babyen er en skikkelig amme baby da :) Det er jo så kos å amme, får så ufattelig god kontakt med babyen. Men det er jo kos å gi flaske også (når jeg ikke hadde andre valg hehe)

Jeg trivdes ikke i det hele tatt med å amme sist av mange grunner. Ammet frem til hun va ca 3mnd men melken hadde ikke stabilisert seg til da og hvert måltid var et stress for meg på 1,5 time per gang. Begynte med mme fra hun da var ca 3 mnd etter at jeg heller ikke klarte pumpe.
Har bestemt at jeg skal amme h*n i begynnelsen men dersom ikke hele synet mitt endrer seg kommer jeg til enten å pumpe (forhåpentligvis) eller gi mme. Anbefaler også Dr.Brown sine flasker, superfornøyd med dem sist. :) Kokte vannet til mme sist og kommer til å gjøre det denne gangen også. Kokte det bare opp og kjølte det litt før jeg blandet. Steriliserte jo flaskene også så da følte jeg det hadde blitt litt feil å ikke koke vannet? :)

Jeg trivdes ikke i det hele tatt med å amme sist av mange grunner. Ammet frem til hun va ca 3mnd men melken hadde ikke stabilisert seg til da og hvert måltid var et stress for meg på 1,5 time per gang. Begynte med mme fra hun da var ca 3 mnd etter at jeg heller ikke klarte pumpe.
Har bestemt at jeg skal amme h*n i begynnelsen men dersom ikke hele synet mitt endrer seg kommer jeg til enten å pumpe (forhåpentligvis) eller gi mme. Anbefaler også Dr.Brown sine flasker, superfornøyd med dem sist. :) Kokte vannet til mme sist og kommer til å gjøre det denne gangen også. Kokte det bare opp og kjølte det litt før jeg blandet. Steriliserte jo flaskene også så da følte jeg det hadde blitt litt feil å ikke koke vannet? :)

jeg kokte også vannet til mme frem til hun var 9 mnd, men etter det fikk hun varmt vann fra springen :) Jeg puttet flaskene hennes i oppvaskemaskinen etter hun var 1 år, men frem til da vasket jeg dem for hånd og kokte dem etterpå...

Fullammet til 6 mnd og ammer morgen og kveld enda(han er 1 år) Sleit i begynnelsen og endte med å bruke ammeskjold de første 6 mnd. Et skikkelig styr, for han klarte ikke ta tak uten. Men så plutselig rev han det vekk og fikk skikkelig tak. Glad jeg holdt ut, for hadde aldri orka vasking og koking av flasker...MEn det er sikkert en vane det og!

Vil prøve å amme denne gangen å. Sist jeg ammet min sønn så reiste vi til USA uten han. Da han var 2 uker gammel. Det ødla alt og han la ikke på seg av melka jeg kom tilbake med. Så etter iherdig forsøk på å amme i fire uker til. Så sluttet jeg. Meeen nå er sjangsen der igjen, og ingen reising med ammebarn føør alt er i orden. Så vil prøve å fullamme frem til 4-6 mder og man begynner med grøt å slikt. Å så delamme frem til tennene kommer :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Vil prøve å amme denne gangen å. Sist jeg ammet min sønn så reiste vi til USA uten han. Da han var 2 uker gammel. Det ødla alt og han la ikke på seg av melka jeg kom tilbake med. Så etter iherdig forsøk på å amme i fire uker til. Så sluttet jeg. Meeen nå er sjangsen der igjen, og ingen reising med ammebarn føør alt er i orden. Så vil prøve å fullamme frem til 4-6 mder og man begynner med grøt å slikt. Å så delamme frem til tennene kommer :)

hehe hvis jeg hadde hatt nok melk til Angelica og skulle amme frem til tenne kom som måtte jeg sluttet når hun var 3,5-4 mnd gammel hehe

Har amma begge mine, første i 10 mnd og andre i 7mnd, reiste vekk ei helg når minste var 7mnd og når jeg kom hjem ville han ikke ha mer, derfor vi slutta så tidlig. Har vært et helvete i starten med begge ungene og jeg gruer meg for det blir neppe enklere denne gangen.. Sår, tårer, snørr og blod er vel stikkord for den første tida med amming og nyfødt unge her i huset.. Første gangen endte vi opp med skjold som vi brukte et par måneder, sist beit jeg tenna sammen. pumpa litt og gav på flaske til begge for å avlaste de sprukne brystvortene litt og etter et par måneder så var ting bedre :) kjekt at de ble tidlig vant med flaske så det har aldri vært noe problem. Har kjempa mye for å holde ut amminga den første tida, men når det først går seg til så er det jo såå koselig og ikke minst bra for babyen, men får se denne gangen hvordan det blir og hvor mye jeg orker å gå igjennom når jeg har to små til som skal taes vare på:) Blir det for ille så er mme i dag et godt alternativ til morsmelken :) men å lage mme av varmtvann fra springen?? Lager ikke noe som helst av varmtvann rett fra springen, koker jo alt vi voksne skal ha i oss av varm drikke osv så gjør det til ungene også :)

Vil prøve å amme denne gangen å. Sist jeg ammet min sønn så reiste vi til USA uten han. Da han var 2 uker gammel. Det ødla alt og han la ikke på seg av melka jeg kom tilbake med. Så etter iherdig forsøk på å amme i fire uker til. Så sluttet jeg. Meeen nå er sjangsen der igjen, og ingen reising med ammebarn føør alt er i orden. Så vil prøve å fullamme frem til 4-6 mder og man begynner med grøt å slikt. Å så delamme frem til tennene kommer :-)

Kan jeg spørre hvorfor og hvordan du klarte reise fra din baby på to uker helt til USA ? :)

Har amma begge mine, første i 10 mnd og andre i 7mnd, reiste vekk ei helg når minste var 7mnd og når jeg kom hjem ville han ikke ha mer, derfor vi slutta så tidlig. Har vært et helvete i starten med begge ungene og jeg gruer meg for det blir neppe enklere denne gangen.. Sår, tårer, snørr og blod er vel stikkord for den første tida med amming og nyfødt unge her i huset.. Første gangen endte vi opp med skjold som vi brukte et par måneder, sist beit jeg tenna sammen. pumpa litt og gav på flaske til begge for å avlaste de sprukne brystvortene litt og etter et par måneder så var ting bedre :) kjekt at de ble tidlig vant med flaske så det har aldri vært noe problem. Har kjempa mye for å holde ut amminga den første tida, men når det først går seg til så er det jo såå koselig og ikke minst bra for babyen, men får se denne gangen hvordan det blir og hvor mye jeg orker å gå igjennom når jeg har to små til som skal taes vare på:) Blir det for ille så er mme i dag et godt alternativ til morsmelken :) men å lage mme av varmtvann fra springen?? Lager ikke noe som helst av varmtvann rett fra springen, koker jo alt vi voksne skal ha i oss av varm drikke osv så gjør det til ungene også :)

Hehe når jeg tok varmtvann fra springen, så var det for at jeg ikke hadde tilgang på kokt vann om jeg var ute, men hadde alltid kokt vann her hjemme både til teen min og mme ;)
Men det var når hun var 9 mnd så sa hs at det ikke var farlig å gi vann fra springen som tørstedrikk og derfor kunne jeg gi henne varmtvann fra springen når kokt vann ikke var tilgjengelig og hun har klart seg mer enn bra nok for det om ;)

Hehe når jeg tok varmtvann fra springen, så var det for at jeg ikke hadde tilgang på kokt vann om jeg var ute, men hadde alltid kokt vann her hjemme både til teen min og mme ;)
Men det var når hun var 9 mnd så sa hs at det ikke var farlig å gi vann fra springen som tørstedrikk og derfor kunne jeg gi henne varmtvann fra springen når kokt vann ikke var tilgjengelig og hun har klart seg mer enn bra nok for det om ;)
Hehe, okey, ja man tar det man har :)

jeg vil gjerne amme:-) sist hadde jeg ett rent hel...te med amming. så håper virkelig det går bedre denne gangen:-)

<3 venter gull nr 2 sept 2013 <3

jeg vil gjerne amme:) sist hadde jeg ett rent hel...te med amming. så håper virkelig det går bedre denne gangen:)

<3 venter gull nr 2 sept 2013 <3

Få jm din til å skrive det på helsekortet ditt når den tid kommer, at du slet med ammingen sist. det gjorde jm for meg når jeg gikk med aron (men nå fikk jo ikke jeg testet ut dette da) , men hun sa det at dersom det står på helsekortet at du slet med ammingen sist og ønsker god ammehjelp så er dem veldig flink å hjelpe og legge tilrette på sykehuset etter fødsel

Håper jeg får amme igjenn, så koselig syns jeg. :-) selv om jeg var sikker på at nipplene skulle ha falt av i perioder... Hehe... Var bra vondt i flekkene...

Få jm din til å skrive det på helsekortet ditt når den tid kommer, at du slet med ammingen sist. det gjorde jm for meg når jeg gikk med aron (men nå fikk jo ikke jeg testet ut dette da) , men hun sa det at dersom det står på helsekortet at du slet med ammingen sist og ønsker god ammehjelp så er dem veldig flink å hjelpe og legge tilrette på sykehuset etter fødsel

Det som er er att denne gangen vil jeg ikke ha hjelp, pga det var det som ødelagtedet sist for meg. Ingen av pleierne på sykehuset hadde lik mening om hvordan jeg skulle amme. For hvert vaktskifte så var det en ny mening om hvordan jeg skulle amme, og sånn som hun på skiftet før hadde vist meg var jo helt feil. De røsket å dro i meg og den lille. Å jeg var så sår på dag 3 att brystvortene føltes som om de skulle dette av. Det ble til 4 uker med ett rent amme helvete... men jeg ville ikke gi opp pga jeg ville så gjerne amme. Så jeg satt og grein hver eneste amming i 4 uker... da slapp det endelig taket, men da begynte mini å tulle, og sånn holdt det på til han var 4 mnd, da gikk jeg over til delamming for så å slutte helt da han var 5, 5 mnd...

Så denne gangen skal ingen røre i meg før jeg spør om hjelp..! :)

Sent from my GT-P5110 using BV Forum

Det som er er att denne gangen vil jeg ikke ha hjelp, pga det var det som ødelagtedet sist for meg. Ingen av pleierne på sykehuset hadde lik mening om hvordan jeg skulle amme. For hvert vaktskifte så var det en ny mening om hvordan jeg skulle amme, og sånn som hun på skiftet før hadde vist meg var jo helt feil. De røsket å dro i meg og den lille. Å jeg var så sår på dag 3 att brystvortene føltes som om de skulle dette av. Det ble til 4 uker med ett rent amme helvete... men jeg ville ikke gi opp pga jeg ville så gjerne amme. Så jeg satt og grein hver eneste amming i 4 uker... da slapp det endelig taket, men da begynte mini å tulle, og sånn holdt det på til han var 4 mnd, da gikk jeg over til delamming for så å slutte helt da han var 5, 5 mnd...

Så denne gangen skal ingen røre i meg før jeg spør om hjelp..! :)

Sent from my GT-P5110 using BV Forum

Ja da forstår jeg.
Da er det gjerne bedre å prøve seg frem selv....

Håper det går bedre med amminga denne gangen.
Ga opp amminga helt sist etter 10 dager med bare stress.

Slet med melkproduksjonen, guttungen hadde noe som jeg fikk vite i etterkant var brystvegring,
pluss at de foret han opp på mme på sykehuset og dålig ammehjelp.

Brukte ca 1time hver gang jeg skulle amme med å få han til å ta brystet for så flaske etterpå.

Bestemte meg da for at dette ikke var noe kos for meg og guttungen, så da pumpa jeg meg i stedet så lenge det gikk
slik at han fikk i seg mest mulig morsmelk ;)

Brukte DrBrown sine flasker siden han slet med kolikk.

Back
Topp