Amming - dette må du være klar over!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
Nei det gjør jeg ikke, gikk så greit sist at jeg skal nok få det til denne gangen også. Må bare ha tålmodighet så ordner det seg :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Prøvde i 2,5 mnd og ga opp te slutt. Fikk det ikke til. Men ska prøve igjen denna gangen også!

Som førstegangs trudde eg at dette "gikk av seg sjølv" men det gjer det ikkje! Eit slit var det i starten, men kom meg gjennom det! Over 10 veker med smerter, sår, blod, tårer, frustrasjon og uendelig hjelpe fra helsestasjon, barnepleiere, jordmødre og andre velmeinande! Denne gangen skal eg prøve å "herde" brystvortene litt i tiden før, ha krem og albueskjell klart i tilfelle, og mase og mase og mase til eg er heilt sikker på at alt er greit før dame på barsel får fred fra meg! De var raske og sei at alt ser fint ut, og så var det ikkje fint likevel! Men kom meg gjennom det, og og er stolt av det den dag i dag!!

Jeg gruer meg litt, for det var ikke bare enkelt sist. Det ble over 6 uker med max 2 timer søvn sammenhengende, og jeg var helt kake :( med en unge som skulle ha mat hver 3 time hele døgnet, og måtte pumpe meg i tillegg ble det litt mye. Men vi fikk det til til slutt.

Men tror nok ikke jeg kommer til å prøve så mye og lenge, og bli så utslitt neste gang. Da har jeg jo tross alt en 3 åring også

Her gikk ammingen fint hele veien. Hadde en veldig sugevillig gutt, så heldigvis gikk det fint. Sluttet å amme han da han var 10mnd. Håper det ordner seg denne gangen også!! Men som nevnt over kommet jeg ikke til å slite meg ut pga ammeproblemer, da jeg har en til som trenger oppmerksomhet.

J hadde hundre og ørten barnepleiere som hadde ulike meninger om amminga og som skulle prøve ulike metoder. Vortenene mine var sånn og slik og bla bla bla!! Dette gjorde jo meg meget forvirra og frustrert. Endte opp med skjold og en meget forvirra baby.. ingen god opplevelse.. og jeg var for redd og usikker til å spørre om skikklig hjelp. Jeg vet bedre nå!!

Gråt og slo hodet i veggen i det "babyen koblet seg på" i 4 uker grunnet kjøttsår.. Meeeen, når bare det grodde, så gikk ammingen som en drøm. Gleder meg! Satser på at det blir lettere denne gangen...

Jeg gleder meg og håper det går greit denne gangen også! Men om jeg får problemer orker jeg ikke slite meg ut. Da kjører vi på med flaske istedet.

Savner den kosen med ammingen <3

åh! jeg husker de første ukene var helt jævlige!!! jeg hadde ikke nok melk og niplene blødde. usj. men det gikk seg til etterhvert. måtte ty til noen ml nan pr dag de første 3 ukene for at hans kulle bli mett. men så økte produksjonen min, og jeg klarte å fullamme leeeenge :) ble en skikkelig god og rund baby :P
håper på å klare det nå og. alledere fått litt råmelk faktisk :P

Jeg gleder meg veldig til å amme, og håper det går like bra som sist:) var imidlertig ikke forberedt på at det skulle ta 4-5 dager før melken kom skikkelig. Det var stress! Sulten baby, og jeg følte meg både utslitt og mislykket. Men det gikk seg til. Denne gangen skal jeg amme enda tettere de første døgnene, så kanskje det kan gå litt raskere.

Jeg gruer litt, for jeg slet såå mye sist :-( masse infeksjon, lite melk, og jeg gruet meg til å legge han til hver gang i tre mnd. Det ble urolig baby og urolig mamma. Jeg skal være flinkere til å forhindre såre brystvorter helt i fra starten av nå, og ikke legge til baby hver eneste gang det kommer lyd :-D

Jeg hadde fløte i puppene umiddelbart etter fødsel med begge gutta. Aldri hatt såre brystvorter eller noen andre problemer :) håper det kan gå like knirkefritt denne gangen også :)

Jeg leste denne tråden for noen dager siden, og natta etter hadde jeg mareritt om at jeg ALDRI kom til å få til å amme. Kjæresten min lurte på om det egentlig var så sunt å bruke tid på dette nettforumet ;-) he he

Jeg leste denne tråden for noen dager siden, og natta etter hadde jeg mareritt om at jeg ALDRI kom til å få til å amme. Kjæresten min lurte på om det egentlig var så sunt å bruke tid på dette nettforumet ;-) he he
Klart det er sunnt;) Det er jo ikke alle forunt å få til ammingen. Begge mine barn er oppvokst på mme. Jeg jobbet hardt begge gangene, men det gikk bare ikke. Føles som verdens undergang der og da, men det går veldig bra:)

Jeg ammet første i 3 uker. Da gråt jeg mens jeg ammet for det gjorde så vondt. Med 2.mann orket jeg ikke begynne en gang. Satt alt for friskt i minnet. Denne gangen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Er egentlig livredd for å prøve.

Jeg er heeeelt fersk i dette gamet så har jo selvsagt hundre spørsmål ;) Ser at en del nevner å herde brystvortene - hvordan gjøres dette og tid begynner man? Tid er det vanlig å få råmelk? Ser at noen allerede har fått det 7 uker på vei..

Jeg er heeeelt fersk i dette gamet så har jo selvsagt hundre spørsmål ;) Ser at en del nevner å herde brystvortene - hvordan gjøres dette og tid begynner man? Tid er det vanlig å få råmelk? Ser at noen allerede har fått det 7 uker på vei..
Når man får råmelk avhenger fra person til person, antall svangerskap man har bak seg osv. Ei venninne av meg smurte brystvortene med brystvortekrem hver kveld og dro litt i dem frem mot fødsel, hun mener det hjalp og jeg tenker å prøve det neste gang, men har jo ingen garantier.

Når man får råmelk avhenger fra person til person, antall svangerskap man har bak seg osv. Ei venninne av meg smurte brystvortene med brystvortekrem hver kveld og dro litt i dem frem mot fødsel, hun mener det hjalp og jeg tenker å prøve det neste gang, men har jo ingen garantier.

Takk for info :) Her har jeg aldeles ingen planer om å dra i dem!!!! ;) Grøsser bare med tanken på å ta på de sinnssykt ømme brystvortene!

Håper å kunne fullamme denne gangen. Hadde alt for lite melk sist. Å det i sammensetning med en stor baby var ikke noe bra :( Dem ga han hele veien ekstra på sykhuset, men ingen som sa noe om at det kunne være lurt å kjøpe nan hjem. Så 5min før stengetid lørdag fikk vi kjøpt inn å fikk en helt by baby i hus. Hadde ikke noe råmelk før han ble født, så får se om det kommer tidligere denne gangen :)

Back
Topp