Amming av tvillinger

Tvillingmor2B

Flørter med forumet
Jeg er så heldig å være 20 uker på vei med to skjønne jenter i magen, og har spørsmål rundt amming. Jeg kommer til å spørre mye på sykehuset også, men ønsker å forbrede meg så mye som mulig.

Litt historie først. Jeg har to barn fra før. Jeg hadde det veldig tøft med den første og amming. Antakelig diet hun ikke riktig selv om jeg fikk høre på sykehuset at jeg gjorde alt rett. Det endte med såre brystvorter som blødde og hadde sår, brystbetennelse med feber og veldig veldig vondt. Ammerutinen i fire lange uker var at hun ammet på et bryst hver fjerde time. Da ble det åtte timers pause for hvert bryst mellom amming. Jeg håndpumpet det hvilende brystet. Jeg brukte også lanolinsalve. Den femte legen jeg var hos avfeide det jeg trodde var problemet, sopp, men fortalte at hvis det var det kune jeg bare bruke vanlig soppkrem som i underlivet. Jeg brukte da kremen og etter en dag ble jeg tydelig bedre. En ukes tid senere var brystene ganske vanlige og jeg ammet nesten uten smerter.

Det er klart en slik ammestart har satt sine spor og selvom jeg nøt å amme første jenta så var jeg aldri helt avslappet slik jeg ser andre mødre er. Med nr to fikk jeg samme symtomer og brukte soppdrepende krem med en enste gang. Ammingen gikk derfor temmelig greit med henne, men slappet fortsatt ikke av. Begge to ble fullammet fire måneder og sluttet å amme når de var 11 måneder. Da ville de ikke mer.

Nå er utfordringen at jeg har to som skal ha mat. Hva bør jeg passe på for å unngå såre brystvorter? Er litt bekymret for den harde bruken de blir utsatt for... Skal forsøke å få til dobbeltamming, men er veldig usikker grunnet redsel for at det skal gjøre vondt fordi de suger feil, eller jeg holder dem feil.

En annen utfordring er hvor mye må jeg spise og drikke? Jeg har svært dårlig sult og tøstefølelse... Jeg er fornøyd med havregrøt til frokost, to skiver brød til lunsj og middag, men det kan umulig være nok til å amme to babyer. Jeg har tenkt å gi mannen ansvaret for å få i meg nok mat, men da trenger han å vite hvor mye og hvor ofte jeg bør spise...

Gratulerer så mye med to i magen!! :thumright:thumleft

Jeg forstår godt at du bekymrer deg for den forestående ammingen denne gangen når du har slike opplevelser fra før. Det som er positivt er at du nå har verdifulle erfaringer som vil hjelpe deg denne gangen. Du vet hva du skal kjenne etter og kan sette i gang tiltak raskt om det blir problemer..

Det er masse du kan gjøre for å få en god ammestart! Det første er å være forberedt. Det å få barna til å ta et godt tak på brystet er det viktigste for å unngå å bli sår. Tidligere ble det anbefalt å herde brystknoppene i svangerskapet men det har overhodet ikke noe for seg. Vær nøye på at de får et godt tak på brystet, da tåler brystknoppene utrolig mye! Jeg vil anbefale at du ammer en og en til dere har fått til en god teknikk, dvs at du føler du har fått kontrollen på å legge dem til brystet og at de har fått øving i å spise pupp slik at de ikke bruker så lang tid på å koble seg på og at de tar riktig tak. Jeg vil anbefale å skifte på hvilket bryst hver tvilling får slik at barnet ikke alltid må ligge i samme stilling og die, og at brystene blir stimulert av begge barna. Hvis barna har hver sin pupp og du har et barn som dier mye mer enn det andre så vil det ene brystet produsere mer melk enn det andre. Jeg anbefaler deg å snakke med en ammehjelper som har erfaring med tvillinger så du kan få personlig oppfølging :)

Kroppen din vet at det er to barn i magen din og bygger nå i svangerskapet opp næring til at du skal produsere melk til to etter fødselen, det vil si at du ikke vil måtte spise så mye ekstra etterpå. Kjøp inn ting som det er lett å spise til tiden etter fødselen, havregrøt er helt super mat for barselmammaer: Veldig næringsrikt,det går fort å lage og fort å få i seg. Hvis du merker at du får i deg for lite mat så kan du kjøpe noen næringsdrikker på apoteket og fylle på med det. Du trenger ikke bekymre deg for at du får for lite melk av å spise for lite. Dersom du får i deg for lite næring så går du ned i vekt så det er din kropp det "går ut over" om du spiser for lite, det skal svært mye til før melkemengden påvirkes av det.

Søk på youtube på amming av tvillinger, der får du opp treff som viser tvillingmammaer som legger til begge barna, kan være noen lure triks å lære på den måten :)

Jeg ønsker det til lykke med tvillingsvangerskapet og den forestående ammingen. Jeg fyller gjerne på med mer info her etterhvert, du har jo god tid på deg foreløpig så hvis jeg kommer på flere tips eller du har flere spørsmål så fortsetter vi bare på denne tråden :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Tusen takk for lykkeønskninger og for raskt svar og gode tips! Det skal jeg ta med meg videre. Flott hvis du kommer med flere råd senere. Hvis det er noe annet jeg lurer på, så bruker jeg denne tråden jeg og. Kanskje andre tvillingmammaer også har noen spørsmål som vil bruke denne tråden

Ha en super dag :)

Back
Topp