Amming av barn over 1 år

AnnLykkelig

Juni12s Inkluderende
VIP
Aprilbarna`15
Frøkna er nå passert 1 år og vi ammer fortsatt på natten. Hun er våken flere ganger i løpet av natten. Ammeslutt hadde sikkert ikke gjort at hun sover bedre! Men har vært innom tanken :p

Dere som har ammet over 1 år, hvordan sluttet dere? Stoppet det seg selv ved at barnet ikke hadde mer interesse? Eller sa dere stopp? :)

Stoppet rundt 1årsdagen fordi han bare tullet med puppen, sugde i noen sekunder, så ble han distrahert og illsint om han ikke fikk suge mer, men tullet like mye. Da gadd jeg ikke mer og sa stopp. Tok noen dager så aksepterte han det.
Lillebror skal få holde på så lenge han selv ønsker, men jeg sier stopp der også om det blir mer tull enn kos.

Her stoppa begge av seg sjølv da dei var rundt året. Amming på natt trappa me ned på fra ca sju mnd alder. Mannen gav vatn i stadenfor, og det var ikkje like populært;) Det tok litt tid, og var ingen skrikekurer involvert. Dei sov mykje bedre etter at nattammingen vart kutta ut, så det er absolutt verdt det:)

Måtte si stopp på dagen da eldste var rundt 14 mnd og ammet da kun morgen og kveld til hun var nesten 17 mnd. Kuttet ut dagammingen på dagen da hun bare ble forvirret av tidspunktene hun kunne få melk.

Med lillesøster kuttet jeg ut på dagen da hun også var 14 mnd, men kuttet ut ammingen totalt da hun sov dårlig og jeg var i full jobb. Var noen tøffe 3-4 første netter, men det gikk veldig fint. Hun sov gjennom natten etter det.

Lykke til ;)

Han sluttet av seg selv rett før han fylte 2. :)

Her ammet vi jo også bare natt (bare utpå morraskvisten da) frem til hun var nesten 2 ;-)
Men hun sov jo bra ellers, så var ikke noe styr i grunnen.

Og så stoppet det av seg selv i påsken for 2 år siden. (da var den senere)

Men likevel kommer hun inn til oss på natta, så ingen automatikk i at hun vil sove natta gjennom i egen seng likevel ;-)

Her ammet vi jo også bare natt (bare utpå morraskvisten da) frem til hun var nesten 2 ;-)
Men hun sov jo bra ellers, så var ikke noe styr i grunnen.

Og så stoppet det av seg selv i påsken for 2 år siden. (da var den senere)

Men likevel kommer hun inn til oss på natta, så ingen automatikk i at hun vil sove natta gjennom i egen seng likevel ;-)
Nesten som jeg kunne sagt det selv.

Min var dog passert to, i påsken for tre år siden.

Storebroren ammet jeg til han var 22 mnd. Med begge var den "det er ikke morgen helt enda" ammingen sånn i 4-5 tiden den siste vi hadde igjen.

Nesten som jeg kunne sagt det selv.

Min var dog passert to, i påsken for tre år siden.

Storebroren ammet jeg til han var 22 mnd. Med begge var den "det er ikke morgen helt enda" ammingen sånn i 4-5 tiden den siste vi hadde igjen.
Hun var vel omtrent 22 mnd hun her også når vi sluttet. Hun kom fortsatt inn, men hun sluttet å finne puppen. Jeg gikk nok litt inn for avslutning også, for sov med t-skjorte. Og da gadd hun ikke, bare sovnet i armkroken. ;-)
Men da hadde hun den siste uka bare suttet noen få ganger før hun slapp også. Så jeg følte at hun egentlig var ferdig.

Hun er 2 og har enda ikke stoppet. Ammer bare på morgenen og innimellom på ettermiddagen. Har merket at det har redusert seg av seg selv og regner med morgenpuppen også minsker etterhvert. "Må" ikke amme på morgenen lenger. Men det er jo så deilig å våkne på den måten. Har alltid måtte hoppe ut av senga med en gang og stå opp, nå får jeg ligget å våknet litt:)

Ved 23 mnd avsluttet jeg nattammingen fordi jeg merket hun ikke var så sulten når hun diet. Gikk veldig fint å sovne igjen uten, tidligere da hun var sulten på natten var det helt anderledes. Jeg vet ikke om hun sover bedre, hører hun noen ganger sutrer/gråter litt men blir stille innen få sekunder. Så det kan godt hende hun våkner like ofte, men hun er ikke sulten så da sover hun bare igjen (med få unntak der jeg må gå inn og gi en klem).

Da han var 14 mnd ble jeg bare lei. Amming var ikke kos lenger, han skulle ha puppen uten å være tørst/sulten, og han bet hver gang. Så han fikk dra til tanta si ei hel helg. Gikk overraskende bra etterpå, fikk puppen to-tre ganget den kommende uka og etterpå var han ferdig.

*Sukk* heldig dere er som har barn som vil ha puppen.
Min sluttet tvert da han var 4 mnd. Både natt og dag. Men enkelte morgene kunne jeg få han til å ta puppen frem til han var rundt 4.5 mnd. Da var det ikke mer å hente fra puppene. (bare et lite hjertesukk) :)

Min sluttet tvert da han var 4 mnd. Både natt og dag. Men enkelte morgene kunne jeg få han til å ta puppen frem til han var rundt 4.5 mnd. Da var det ikke mer å hente fra puppene. (bare et lite hjertesukk) :)

Følte det samme med første. Bare tull med puppen og tårer fra oss begge fra hun var to uker til jeg ga opp ved 6 måneder.

Følte det samme med første. Bare tull med puppen og tårer fra oss begge fra hun var to uker til jeg ga opp ved 6 måneder.
Min gutt har bestandig "avsluttet" babyting selv. F.eks amming, mme, nattmat, bleier osv. Så det er jeg som har slitt mest med at han har blitt større ;) Føler meg litt snytt på overgangen fra baby til stor gutt :P

Min gutt har bestandig "avsluttet" babyting selv. F.eks amming, mme, nattmat, bleier osv. Så det er jeg som har slitt mest med at han har blitt større ;) Føler meg litt snytt på overgangen fra baby til stor gutt :P

Det skjønner jeg. :)

Klem til deg :) 4 mnd med amming er jo veldig bra! Når det var sånn så var det jo ikke mye annet å gjøre! :)

Tenker hun kanskje hadde sovet litt bedre uten nattamming. Men hvis jeg kutter ut nattamming tror jeg det blir ammeslutt for godt.

Hva med å kun amme én gang og resten av natta bysses hun eller får vann på flaske?

Vi ammer også veldig ofte på natt. :P Kun for kosen.

Jeg ammer min på 2 fortsatt, og har ikke tenkt å slutte helt ennå. Men snart så:)

Hun er 2 og har enda ikke stoppet. Ammer bare på morgenen og innimellom på ettermiddagen. Har merket at det har redusert seg av seg selv og regner med morgenpuppen også minsker etterhvert. "Må" ikke amme på morgenen lenger. Men det er jo så deilig å våkne på den måten. Har alltid måtte hoppe ut av senga med en gang og stå opp, nå får jeg ligget å våknet litt:)

Ved 23 mnd avsluttet jeg nattammingen fordi jeg merket hun ikke var så sulten når hun diet. Gikk veldig fint å sovne igjen uten, tidligere da hun var sulten på natten var det helt anderledes. Jeg vet ikke om hun sover bedre, hører hun noen ganger sutrer/gråter litt men blir stille innen få sekunder. Så det kan godt hende hun våkner like ofte, men hun er ikke sulten så da sover hun bare igjen (med få unntak der jeg må gå inn og gi en klem).
De rolige morgenstundene er jeg også veldig glad i. Er en av grunnene til at jeg fortsatt ammer.
Når jeg jobber seint og ikke må opp tidlig er det veldig deilig å ligge i senga til 8-9 på morgenen.

Tenker hun kanskje hadde sovet litt bedre uten nattamming. Men hvis jeg kutter ut nattamming tror jeg det blir ammeslutt for godt.
Jeg ammet ikke på natten de siste månedene med amming, og hadde fortsatt en del melk når poden ikke ville die lenger.
Hvis du ammer nok på dagen, kan produksjonen holde seg oppe allikevel. :)

Back
Topp