Amming, ammeslutt og slitne pupper

LallaC

Glad i forumet
Junilykke2018
Jeg merker at jeg begynner å glede meg ganske mye til å slutte og amme. Synes det er fælt å si det, for det er og har alltid vært veldig koselig å amme. Men etter at jeg begynte å jobbe, synes jeg nesten det har blitt mer pes enn kos. Rekke å amme en pupp og pumpe den andre før jeg går på jobb, sette seg ned og amme med en gang jeg kommer tilbake, såre brystvorter igjen, redd for å miste melk, redd for å få for mye melkespreng og blokkerte melkeveier - jeg synes ikke jeg tenker på annet enn puppene mine om dagen! Jenta blir straks 10 måneder, og sånn som ting er nå tror jeg ikke hun skal ammes noe lenger enn dagen hun fyller ett. Jeg teller ned, nærmest, men føler meg samtidig veldig kjip. Flere som har eller har hatt en sånn periode?
 
Jeg har etter jeg begynte å jobbe vært redd for å miste melken så har drevet og pumpet etter jobb, men har funnet ut at jeg ikke orker å pumpe så mye mer :)
Jobber turnus så litt ulikt hvordan jeg jobber, ved dagvakt blir det morgenpupp og pupp etter jobb, kanskje etter middag også rett før leggetid! Når jeg har kveldsvakt blir det morgenpupp, 9 pupp, og rett før jeg går! Tenker å kose meg med den ammingen jeg får til, forsvinner melken så får den bare gjøre det, har ammet i snart 1 år så da får det være :)
Hvis det bare blir stress så tenker jeg at du og barnet har bedre av å slutte, da kan dere heller tilbringe tiden sammen på andre måter og kose dere :)
 
Hvis du blir stressa av det syns jeg du skal slutte nå :) Jeg slutta etter 6 måneder fordi det tærte skikkelig på meg. Er ikke et nederlag å slutte ved 10 mnd. Det er tross alt de første 4-6 mnd som er viktigst.
 
Takk, dere to ❤️ Det hjelper å ha folk som dere som sier sånt. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, siden jeg ser at hun koser seg og føler seg trygg når hun ligger på puppen. Men så er det en stemme i hodet mitt som på en måte bare ber henne om å bli ferdig. Og det er litt vondt. Jeg skal se an om det er en kneik jeg må over, bare, eller om jeg rett og slett må krype til korset og si meg ferdig. Hun spiser og drikker helt fint ellers, så jeg tror egentlig ikke hun har vondt av det.
 
Jeg har ikkw begynt på jobb igjen ennå,men her ammer jeg påen pupp om morgenen (rundt kl.7) og så er det som regel ikke pupp igjen før utpå ettermiddagen (bare av og til) og så er det amming igjen når han legger seg kl.19. Mitt råd er å stresse ned og bare ta ammingen som det passer... Melkeproduksjonen tilpasser seg jo etter ammingen,så jeg hadde ikke bekymret meg for å miste melken så lenge du ammer før og etter jobb og evt ved leggetid :) jeg kommer også til å jobbe turnus når jeg begynner igjen og tenker også å amme litt sånn "når det passer" ift jobb. Jeg kunne sikkert tatt jobben med ammeslutt,men ammer mest for kos både for meg og lillemann :) det skal jo være kos :) du kan jo prøve å amme på en side før jobb og andre siden når du kommer hjem? Får sikkert litt spreng første dagene,men da kan du jo pumpe av litt slik at det ikke blir så ubehagelig og så har du mye melk i det brystet til du kommer hjem..så er det andre klart til en amming på kvelden :D funker her,men selvsagt ikke sikkert det fungerer for dere :)
 
Jeg er enig med lavaen :) isteden for å stoppe, bare la det regulere seg. Jeg er ikke i jobb men han ammer på morningen rundt 07 også dager vi opp. Også vil han ikke ha før 16 igjen. Så her hadde det gått fint vært borte i jobb, melken er der enda og jeg pumper aldri :)
 
Jeg har gjort som Lavan skriver her ganske lenge nå og det har fungert veldig bra frem til nå.
Nå er jeg gravid igjen da, 13 uker, og har merket mindre melkeproduksjon, så har nettopp begynt med litt mme siden hun våkner på natta/tidlig morgen, og ikke sovner igjen uten mat.
 
Gratulerer med en til på vei :) Dere har nok rett - jeg burde bare stresse ned og la det regulere seg ned selv. Tenker at jeg avvenner ettermiddagspuppen og rett og slett slutter med pumpinga på morningen. Da står bare kvelds- og morgenpuppen igjen, og det skal jeg nok klare et par måneder til. Det er de jeg ser at hun koser seg mest med også.
 
Jeg har gjort som Lavan skriver her ganske lenge nå og det har fungert veldig bra frem til nå.
Nå er jeg gravid igjen da, 13 uker, og har merket mindre melkeproduksjon, så har nettopp begynt med litt mme siden hun våkner på natta/tidlig morgen, og ikke sovner igjen uten mat.
Kor langt på veg var du før du merka at melkeproduksjonen gjekk ned? Og tenkjer du at du skal amme heile vegen?
Så usikker på kva eg ska gjere, jenta mi er jo heilt puppegal. Så ser for meg at eg må avenje ho før nestemann kjem i januar..

Gratulerer med en til på vei :) Dere har nok rett - jeg burde bare stresse ned og la det regulere seg ned selv. Tenker at jeg avvenner ettermiddagspuppen og rett og slett slutter med pumpinga på morningen. Da står bare kvelds- og morgenpuppen igjen, og det skal jeg nok klare et par måneder til. Det er de jeg ser at hun koser seg mest med også.
Det blir omtrent som eg har gjort siste par månadane. Av og til blir det berre morgonpupp og :)
 
Kor langt på veg var du før du merka at melkeproduksjonen gjekk ned? Og tenkjer du at du skal amme heile vegen?
Så usikker på kva eg ska gjere, jenta mi er jo heilt puppegal. Så ser for meg at eg må avenje ho før nestemann kjem i januar..

Har ikke merket det før nå den siste uka egentlig.
Jeg kommer nok til å amme det hun ønsker uansett, men siden det nå er mindre melk så ser jeg for meg at det blir en naturlig avvenning før neste kommer.

Ellers går det vel mest på hva man orker selv tenker jeg. Jordmor sa til meg at jeg fint kunne fortsette, men at jeg burde slutte om jeg merker sammentrekninger under amming.

Gratulerer med en til på vei :)
 
Back
Topp