Ammetrøbbel

Frøken83

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg har en liten jente på 3,5 uke. Hun legger godt på seg, men vi sliter med ammingen likevel..
Hun foretrekker det høyre brystet fremfor det venstre. Hun tar venstre side 1-3 ganger i døgnet, aldri på natten. Hun gråter og skubber meg vekk og sliter med å få tak.
Hun spiser veldig fort, mellom 5-10 minutter pr måltid. Hun kaver en del på kveldene når hun ammer. Pumper venstre bryst 1-2 ganger om dagen for å holde produksjonen ved like, da kommer det 80-100 ml.
Snakket med en jordmor på helsestasjonen som mente at det var fasongen på venstre brystvorte som var problemet, og at jeg bare fikk fortsette som nå. Men dette stresser meg likevel, jeg vil gjerne amme og er redd for å miste melka. I tillegg er det ikke særlig koselig når hun alltid gråter ved måltidene..

Hei!

Gratulerer så mye med den lille piken :)

Når barnet avviser det ene brystet så kan det ha forskjellige årsaker. De vanligste er at barnet får vondt når det ligger på den ene siden og derfor avviser det brystet hvor det må ligge på den vonde siden for å die. En annen årsak er at det brystet gir barnet enten for svak eller for kraftig melkestrøm i forhold til hvordan barnet liker det. Ofte kan det nok begynne med den første årsaken her og så ender det opp med at det blir lite melk i brystet og da vil ikke barnet ha det av den grunn. Veldig bra at du pumper deg for å beskytte produksjonen!

For å teste ut om årsaken er at barnet får vondt på noe vis er å legge barnet til i tvillingstilling på den siden hun ikke vil ha. Hvis hun spiser fint av brystet da så er løsningen å amme i den stillingen på den siden og evt sjekke om barnet har skjevheter i nakken eller andre steder som bør korrigeres. http://ammehjelpen.no/artikkel/146/Tvillingstilling

Hvis det er brystet som gir for kraftig melkestrøm så skulle jeg gjerne visst om du har andre tegn på overproduksjon? Les ammehjelpens artikkel her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon
Gi meg en tilbakemelding på hvordan det går å amme i tvillingstilling og hvordan du vurderer barnet ditt i forhold til det som står i artikkelen om overproduksjon så nøster vi oss videre frem til årsaken derfra :)

PS; Jeg kan og sette deg i kontakt med en ammehjelper som kan følge deg opp personlig på mail el telefon, gi i såfall beskjed så fikser jeg det :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Takk for rask tilbakemelding! Jeg skal prøve tvillingstilling når hun skal ha mat etterpå, og gi en tilbakemelding på det. Jeg vil jo si at jeg kjenner igjen noen av tingene i den artikkelen om overproduksjon. Det lekker mye fra det venstre brystet. Hun spiser glupsk og fort og vil gjerne ha mat igjen fort, og kaver veldig og kobler seg av og på hele veien. Hun har avføring stort sett hver gang jeg ammer..
Jeg har for øvrig svært store bryster, hvis det har noe å si. Har derfor sjelden eller aldri brystspreng.

Prøvde med tvillingstilling, men fikk det ikke helt til, og da ble hun så sint at hun i alle fall ikke ville ta den venstre siden. Men jeg ser at hun ikke gaper helt skikkelig, og tar bare ikke tak, det er såvidt hun prøver. Hun har skikkelig tak på den andre siden, men hvis jeg prøver venstre side først også høyre etterpå, så er hun blitt så oppkavet at hun bare stresser der også. Føler jeg stresser sånn med dette at hele melkeproduksjonen går ned..

Hvor mye legger hun på seg i uka? Har du forsøkt å legge henne til venstre bryst like etter at du har pumpet noen gang? Dersom hun da spiser fint av det så er det sanansynligvis melkemengden som plager henne.

Det kan være at hun ikke vil ta tak fordi hun vet at hun får alt for mye melk i munnen når hun tar tak på brystet men det kan og være at det har sin årsak i at hun ikke får til å åpne munnen mer, vanskelig å si uten at jeg ser dere. Jeg tenker at det hadde vært bra for deg å snakke med en ammehjelper som kan få mer informasjon og som kan vurdere dette. Gi beskjed om du ønsker det :) Det er og mulig at en manuellterapeut/ kiropraktor som er spesialist på babyer kan vurdere om det er noen årsak til at hun ikke gaper :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Hei igjen.
Var og veide henne idag, og helsesøster var ikke helt fornøyd med vektøkningen, 400 gram på 3 uker. Hun anbefalte å gi litt erstatning i tillegg til amming og pumping slik at vesla blir litt mer fornøyd og dermed roer seg ned ved amming og får mer av den feite melka til slutt i stedet for å gi opp etter 5 minutters amming.
Har prøvd å legge til etter pumping ja, og hun tar ikke tak da heller. Noen dager forrige uke fikk hun tak etter at jeg hadde jobbet og styrt med det i opp mot 10 minutter.
Har tatt kontakt med manuell terapeut nå som er spedbarnsekspert, syns hun virker stiv i kroppen av og til.
Jeg kan gjerne få kontakt med en ammehjelper ja, vil gjerne få orden på dette!

Back
Topp