Ammetrøbbel av prematur

Mamsen_og_lillegutt

Blir kjent med forumet
Hei.

Jeg har en gutt som ble født 9 uker for tidlig (31+1) og hadde egentlig termin nå 6/6. Vi har litt problemer med amming/ luft i magen. Kan med en gang si at jeg har vært i kontakt med både helsestasjon og prematur poliklinikk angående problemene og fått beskjed om at det er normalt og at vi må ta tiden til hjelp. Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme og eventuelt har noen gode råd?

Han spiser ca hver annen/tredje time og bruker ofte lang tid på måltidene. Må løfte han opp slik at han får rape flere ganger mellom et måltid og han er ofte urolig når han ligger til. Vi ammer og han får kun mm(for uten multivit, tran og jern). Etter måltid er han også ofte urolig, kaver og gråter helt til han får opp en rap eller promper. Han gulper også mye. Må holde han opp ca 20 min etter amming for å unngå at han gulper opp "hele" måltidet. Vi har pute under madrassen slik at han ikke blir liggende flatt. Når han sover i sengen har jeg lagt merke til at han ofte presser overkroppen frem og hode bakover (nesten som at han prøver å gå opp i bru). Det er nesten kun denne stillingen han ligger i og er rolig.

Som dere sikkert skjønner går det mye tid til dette og store deler av døgnet går til å mate, bysse, stryke og holde. Jeg vet det er en fase vi må i gjennom, men det er allikevel slitsomt mens det står på for jeg får jo lite søvn og hvile selv.

Han går normalt opp i vekt og både urin og avføring er også normalt, så jeg bekymrer meg ikke for at noe er alvorlig galt.

Er det noen med lignende erfaringer som fant noen lure "triks"?

På forhånd takk for svar.
Mvh
Ida

Høres ut som han burde sjekkes av en manuell terapeut eller lignende. Kan være han har noen låsninger eller lignende.

Mtp luft i magen og gråting, så bruker vi minifom. 10 dråper før hvert måltid (orker ikke om natten), og d har hjulpet enormt mye. Du kan jo teste d?

Har ikke tenkt på det med manuell terapeut, men det skal jeg sjekke ut Har prøvd miniform, men da gulpet mini bare enda mer så det måtte vi bare kutte ut.

Takk for svar.

Har du prøvd sukkervatn når han er urolig? Amme te? Syns det høyres ut som kolikk, og da er det jo ekstra viktig kva du et. Min yngste hadde kolikk, og eg måtte vera ekstremt kjedeleg i kosten ein periode.
Manuell terapeut er også eit godt forslag.
Har du mykje melk slik at melka kjem for fort inn i munnen og han sluker den, kan det vere greit å håndmelke ut litt først.
Har du sein utdriving av melk slik at han må jobbe lenge for å få ut melk kan det også føre til luft, da går det an å få ein nasespray som hjelper utdrivingen.
Berre la han gulpe så mykje han vil, så lenge han legger fint på seg er det kun overskuddet som kjem opp, sjølv om det ser ut som alt kjem opp igjen. Hugs at mengden ser mykje meir ut fordi det er blanda med spytt og slim på veg opp.
Kvifor brukar han så lang tid på måltida? Kan det vere at du kan prøve å gi mindre og oftare ein periode og sjå om han blir meir fornøyd med det?
Eg måtte pumpe og gi flaske til førstemann i starten viss ikkje hadde me aldri sovet. Han hadde gulsot og infeksjon så han sovna berre han såg ein pupp;) Fikk ikkje lov å reise heim fra barsel viss eg ikkje gjekk med på å gi flaske. Om ammingen går fint er det jo dumt å måtte begynne med flaske da, så det er ikkje det første eg hadde prøvd.
Oi, dette vart langt. Håpar det kjem seg snart, og at nokre av tipsa du får i tråden hjelper:)

Ville også prøvd manuellterapeut eller aller helst osteopat.

I nakkevirvlene går det nerver som er forbundet med magen.
Nerver i klem i nakken kan gi kolikklignende smerter, så verdt en sjekk.

Har du prøvd sukkervatn når han er urolig? Amme te? Syns det høyres ut som kolikk, og da er det jo ekstra viktig kva du et. Min yngste hadde kolikk, og eg måtte vera ekstremt kjedeleg i kosten ein periode.
Manuell terapeut er også eit godt forslag.
Har du mykje melk slik at melka kjem for fort inn i munnen og han sluker den, kan det vere greit å håndmelke ut litt først.
Har du sein utdriving av melk slik at han må jobbe lenge for å få ut melk kan det også føre til luft, da går det an å få ein nasespray som hjelper utdrivingen.
Berre la han gulpe så mykje han vil, så lenge han legger fint på seg er det kun overskuddet som kjem opp, sjølv om det ser ut som alt kjem opp igjen. Hugs at mengden ser mykje meir ut fordi det er blanda med spytt og slim på veg opp.
Kvifor brukar han så lang tid på måltida? Kan det vere at du kan prøve å gi mindre og oftare ein periode og sjå om han blir meir fornøyd med det?
Eg måtte pumpe og gi flaske til førstemann i starten viss ikkje hadde me aldri sovet. Han hadde gulsot og infeksjon så han sovna berre han såg ein pupp;) Fikk ikkje lov å reise heim fra barsel viss eg ikkje gjekk med på å gi flaske. Om ammingen går fint er det jo dumt å måtte begynne med flaske da, så det er ikkje det første eg hadde prøvd.
Oi, dette vart langt. Håpar det kjem seg snart, og at nokre av tipsa du får i tråden hjelper:)
Takk for mange tips. Har verken prøvd ammete eller sukkervann så det skal jeg teste:-) Jeg har et rimelig kjedelig kosthold selv, gullet reagerer på krydret mat så det er lite spennende for mor om dagen. Men sånn er det jo bare for en periode. Han bruker lang tid på måltidet for det første fordi han er umoden, koordinasjon mellom pusting, suging og svelging er veldig ofte umoden hos premature så han stopper ofte opp for å ha pustepause. Også har han mye luft og trenger å rape flere ganger gjennom et måltid.
Har nok litt mye melk så pleier å pumpe litt før han spiser hvis brystet er hardt. Ellers føler jeg det begynner å justere seg ganske bra nå som ham spiser litt mer.

Hei! Vesla er født 36+0, så er "mindre" prematur enn din, men vi sleit med mye av det samme. Vesla hadde umodne tarmer og var plaget mye med luft, generelt urolig, vanskelig å få til å rape, gulpet endel og brukte timesvis på å spise. Ett måltid tok som regel 1.5-2t, før det var 1/2-1t pause og på an igjen. Meget slitsomt med andre ord... Hun var sugesvak, så ho brukte laaaang tid og blei aldri mett. Selve amminga gikk seg til rundt 2.5-3mnd. :)
Angående umodne tarmer og luftplager, så begynte vi med behandlinger hos kiropraktor. Dette hjalp vesla. Så startet vi med minifom, noe som var til stor hjelp for vår. Eg startet samtidig med ammete, og følte selv at dette hadde effekt. Eg hadde som deg et ganske kjedelig kosthold, da løk og sterke krydder bl.a. forverret symptomene. Vi masserte også magen mye når hun var veldig urolig. Brukte lang tid på raping. Ellers leste eg en del på ammehjelpen.no, der det er nyttig info og tips ang. amming og urolige barn :)

Takk for mange tips. Har verken prøvd ammete eller sukkervann så det skal jeg teste:-) Jeg har et rimelig kjedelig kosthold selv, gullet reagerer på krydret mat så det er lite spennende for mor om dagen. Men sånn er det jo bare for en periode. Han bruker lang tid på måltidet for det første fordi han er umoden, koordinasjon mellom pusting, suging og svelging er veldig ofte umoden hos premature så han stopper ofte opp for å ha pustepause. Også har han mye luft og trenger å rape flere ganger gjennom et måltid.
Har nok litt mye melk så pleier å pumpe litt før han spiser hvis brystet er hardt. Ellers føler jeg det begynner å justere seg ganske bra nå som ham spiser litt mer.

Husk at de kan reagere på koffein. Jeg drikker ikke kaffe fra før, men har helt kutta ut cola også for mi reagerer når jeg drikker cola.

Det er nok dessverre veldig vanlig at premature sliter med umoden tarm og derfor har mye luft og mageknip.

Men!!! Kontakt ammehjelpen! Der får man råd og veiledning ved problemer med ammingen. De vil kunne hjelpe det til å finne ut om han har feil sugetak og sluker unødig mye luft etc. :)

Styr underveis i amminga kjenner jeg alt til, dersom barnet har luft/mageknip mens det spiser er det fort at de lærer å forbinde mageknip med puppen og dermed får aversjon mot brystet. Håper dere slipper det iallfall.

Det som fungerte mot mageknip hos vår frøken var at jeg kuttet alt av meieriprodukter og melkeprotein. Da ble melka mi melkefri og babyen fikk mye mindre luft og mageknip. Men det forutsatt at babyen ikke tåler melk, noe man ikke finner utav før man har prøvd. Da gulpa hun også betydelig mindre.

Sist men ikke minst kan det hende at babyen din har refluks. Det vil gjøre at han gulper overdrevet, får vondt når han spiser og ikke minst når han ligger. Refluks behandles med medisiner. Så det bør du absolutt ta opp med lege/barnelege.

Masse lykke til!

Prøv å ha han mer "sittende" når du ammer, da svelger de ikke så mye luft, og lufta kommer opp igjen med en gang.

Ellers bruker vi semper-dråper og dette har fungert på magen asså! Er visst det eneste hjelpemiddelet som beviselig roer mage og tarm sier forskninga :) får kjøpt de på apoteket. Det jeg synes er det beste med semper-dråpene er at det ikke er medisin men mer et kosttilskudd (melkesyrebakterier) :)

Har også kuttet ut meieriprodukt... Begge mine barn har reagert på dette, og nå skriker hun med en gang jeg har spist noe med melk i. Heldigvis gir det seg som oftest ved 3-4 mnd alder :)

Jeg hadde forresten også for mye melk, så jeg blokkammet en periode, hjalp som bare rakkern både på produksjonen og magen til mini :)

Vi har nå prøvd noen dager med bakoverlent amming og det har hatt veldig god effekt. Har også fått henvisning til sykehuset for å sjekke om han har umoden reflux. Takk for mange gode råd, det har hjulpet mye for oss :-)

Hei! Vesla er født 36+0, så er "mindre" prematur enn din, men vi sleit med mye av det samme. Vesla hadde umodne tarmer og var plaget mye med luft, generelt urolig, vanskelig å få til å rape, gulpet endel og brukte timesvis på å spise. Ett måltid tok som regel 1.5-2t, før det var 1/2-1t pause og på an igjen. Meget slitsomt med andre ord... Hun var sugesvak, så ho brukte laaaang tid og blei aldri mett. Selve amminga gikk seg til rundt 2.5-3mnd. :)
Angående umodne tarmer og luftplager, så begynte vi med behandlinger hos kiropraktor. Dette hjalp vesla. Så startet vi med minifom, noe som var til stor hjelp for vår. Eg startet samtidig med ammete, og følte selv at dette hadde effekt. Eg hadde som deg et ganske kjedelig kosthold, da løk og sterke krydder bl.a. forverret symptomene. Vi masserte også magen mye når hun var veldig urolig. Brukte lang tid på raping. Ellers leste eg en del på ammehjelpen.no, der det er nyttig info og tips ang. amming og urolige barn :)
Kjenner meg godt igjen, gjør ikke stort annet enn å amme og hjelpe han med magen... Men nå ser det ut som at bakoverlent amming har fungert. Jeg har også begynt med ammete så kan hende det også har hjulpet litt. Slitsomt nå når det står på, men er heldigvis ikke så mye annet vi skal rekke så da går det jo an å drive sånn:-)

Back
Topp