Ammetrøbbel 2 mnd

tally

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Har en gutt på 2 mnd som det har vært litt trøbbel med ammingen i en 4 ukers tid. Han gråter av og til før han får puppen i munnen og klarer ikke å roe seg nok til at han får spist, andre ganger spiser han et par minutter før han slipper og hylgråter, mens andre ganger kan han ligge og spise i evigheter uten problemer. Fryktelig slitsomt, spesielt fordi han nå nesten ikke legger på seg heller. Har pumpet til de verste måltidene de siste dagene, og av flaska spiser han helt rolig av. På natta går det nå ganske bra med ammingen og også på morgenen. Det er verst om kvelden. Jeg gir han pauser og tar han opp og raper om han er urolig, men det ser ikke ut til å hjelpe. Noen som har tips, evt. skjønner hva dette kommer av?

Hei! Det er vanlig at baby er urolig og kavete ved puppen om kvelden. Skulle ønske det kunne opplyses om det på sykehuset!
Prøv å gå litt rundt med han og ro han ned, før du prøver å legge han til på brystet igjen. Det er mindre melk om kvelden, men den er fetere :) Dette kan vare i både 1 og 2 mnd til.
Ang dårlig vektoppgang. Når han er ferdig spist på et bryst, legger du han til på neste? Hvis han tømmer begge, prøv å legg han til igjen på det brystet du ammet på først. Da har sikkert utdrivningsrefleksen startet igjen der, og den melken som kommer da er veldig fet og god :) Du kan fint gjøre det noen ganger ved hver amming. Vindusviskeramming kaller de det.

Last edited by a moderator:
Går litt rundt med han, men vil likevel ikke ta puppen. Har tidligere hatt samme problem på natta og på dagtid. Umulig å få lagt til på andre puppen når han bare skriker..

Jeg hadde litt lignende problemer med jenta mi på 7 uker. Hun skulle ha pupp hele tiden, fikk masse magevondt og gulpet en del. Jeg sendte mail inne på ammehjelpen.no. Fikk svar innen få dager, med tips og hjelp. Bare det å få vite at dette er normalt for babyen i forhold til alderen hjalp meg veldig! Så anbefaler å sende en mail til de �:-) :-) :-) :-)

Sjekket for låsninger?

Siden han spiser roligere fra flaske.

Ammestilinger kan være vonde å ligge i hvis nakken er låst feks. Har han favorittside?

Han ser ut til å ha favorittside, men det skyldes nok form på brystvorta og at det er mer melk. Er sjekket for låsninger og hverken manuell terapeut og kiropraktor har funnet noe. Mistenker vondt i magen som gjør at han ikke klarer å fokusere på maten, for resten av ammingene gikk bra da han fikk en times pause før vi prøvde igjen.

Lille her var også urolig ved amming, men kunne være rolig å få godt tak en gang I blant. Det som ikke ble tenkt på her, som jeg selv ser I ettertid at var problemet, var rett og slett overproduksjon. Han fikk ikke tak, og det kom for fort. Det var et problem som oppsto allerede på sykehuset uten at det var noe vettu hjelp å få.

Tar babyen smokk? Jeg pleier å roe min ned med den når han gråter mye ved mating, da får jeg lurt ut smokken og inn med puppen når han har roet seg;)

Går litt rundt med han, men vil likevel ikke ta puppen. Har tidligere hatt samme problem på natta og på dagtid. Umulig å få lagt til på andre puppen når han bare skriker..
Har du prøvd å legge han til men du går og gå rundt med han? Jeg gjorde det i starten for klarte ikke koble til sittende.. Og en natt ville han ikke roe seg, så da sto og gikk og ammet jeg han på natta...

Ville bare oppdatere. Amminga går stort sett mye bedre, han skriker fortsatt veldig, men det ser ut som dette er forbundet med magevondt, for det gir seg når han har fått bæsjet. Vi putter litt smokk inn i når han skriver som verst og så prøver vi heller å amme litt senere når han skriker som verst. Helt bra er det altså ikke, men det går mye bedre :) Lille er forresten 3,5 mnd nå

Back
Topp