Ammetråden!

Slet med ammingen forrige gang. Hun fikk ikke skikkelig tak så det ble sårt, ikke nok melk med en gang. Men etter litt tid helammet jeg, og det gjorde jeg til hun var ca 9-10 mnd. Pga svangerskapsdiabetesen fikk hun også morsmelkerstatning i begynnelsen.
 
Jeg planlegger å amme. Har dessverre ikke noen tips, sist gang hadde jeg melk i overflod. Mitt trøbbel var såre brystvorter og sopp...pluss ekstremgulp. Så det var lite kos og mye stress med ammingen de første 5 månedene. Etter det ble det koselig, og jeg fortsatte til jenta mi var 16 måneder.
Jeg leste at du hadde melk i utfloden (og ikke i overflod). Hahahaha :p

Jeg sleit også med sopp sist! Guriland! Det er noe av det verste!! For noen smerter!

Jeg har sagt til meg selv at om jeg får det igjen nå, kommer jeg ikke til å klare å amme. Husker bare at jeg hylskrek når babyen tok tak og jeg gråt meg gjennom hele ammingen.
 
Hadde det uproblematisk sist, og håper jeg er så heldig at det funker denne gangen også [emoji4]

Fikk trøske/sopp en gang, men fikk medisin til henne og salve til meg, så gikk det kjapt over. Og litt problemer med utdrivningen en periode, men da var den nesesprayen gull verdt [emoji106] Ammet til hun var to år.
Uff, jeg sleit med sopp i én mnd. Og kjenner jeg er skikkelig redd for å få det igjen.
 
Gleder meg til å amme ! [emoji4] Ammet junior i 15 mnd. Var heldig og hadde en bra greie sist. Skjev venstre nippel, så junior slet med å få tak. Brukte skjold i noen uker til han greide å ta tak der selv!
Noen tips:
- lecitin mot tette melkeganger. Hadde litt problemer med melkeblemmer, men lecitin hjalp! Finnes på helsekost.
- syntocinon er en nesespray som hjelper/kan hjelpe på å få igang melkeutdrivinga, om det tar tid, eller om man har litt problemer med blemmer, antydning til brystbetennelse f.eks. Fåes på resept hos lege!
- Ammehjelpen sine nettsider!
- hud til hud er alltid bra for produksjonen!
- ellers mamming før amming! Hjelper ikke deg og barnet om du sliter med amming og er stresset. Kanskje mme eller mm på flaske kan avlaste og hjelpe deg! Du er ikke en dårlig mamma om du ikke får til/orker å amme! [emoji106][emoji4]
Mamming før amming er absolutt viktig å få frem! Er så mange som stresser og føler de feiler.
 
Uff, jeg sleit med sopp i én mnd. Og kjenner jeg er skikkelig redd for å få det igjen.

Det var ille vondt de dagene det stod på, før jeg forsto hva det var og oppsøkte lege. Men med det stoffet jeg skulle pensle i munnen til babyen og canesten på brystvortene mine, så tok det bare en dag eller to før det var mer eller mindre bra igjen heldigvis [emoji4]
 
Det var ille vondt de dagene det stod på, før jeg forsto hva det var og oppsøkte lege. Men med det stoffet jeg skulle pensle i munnen til babyen og canesten på brystvortene mine, så tok det bare en dag eller to før det var mer eller mindre bra igjen heldigvis [emoji4]
Åh, da var du heldig! Jeg brukte både sånn krystallfiolett greie på brystene, Canesten og det greiene i munnen til babyen - men ville liksom ikke gi seg. Får håpe jeg bare var Max uheldig da - og at om jeg er uheldig å få det igjen at det ikke blir SÅ ille.
 
Slet veldig i starten med første og kjente på et veldig ammepress fra jordmødrene på sykehuset. Sov nesten ingenting pga amming, pumping, erstatning og 3 timer mellom hver amming. Vekt og et skikkelig styr siden melken kom sent. Kom hjem og søkte hjelp på helsestasjonen der de roet meg ned og var mye mer forståelsesfulle enn damene på sykehuset. Men så kom plutselig melken når ting roet seg og amming gikk lett. Ammet første til hun var 1 år. Grudde meg når andremann kom, men samtidig mer trygg på at jeg visste best om mitt barn og at det ikke hjalp å slite seg ut. Så det er mitt råd. Sliter du deg helt ut kommer gjerne melken enda senere... Mamming foran amming ja. Andremann ammet jeg fullt i ca 2,5 mnd og til han var 4 mnd. Da hadde jeg mistet hele melken (tror pga stress og ny allergi). Var litt sårt men gikk helt greit med flaske. Denne gangen får jeg nesten bare se hvordan ting går. Men orker ikke drive å styre, da får det heller bli delamming ... Skal kjøpe noe erstatning og ha hjemme i tilfelle amming ikke går så bra. Veldig lettvindt med amming da så krysser fingrene. Skal også kle meg godt for fikk raskt brystbetennelse. Håper det går greit for dere damer:) hvis ikke amming går er vi heldige som kan gi alternativer og det blir sterke barn av det også :)
 
Jeg leste at du hadde melk i utfloden (og ikke i overflod). Hahahaha [emoji14]

Jeg sleit også med sopp sist! Guriland! Det er noe av det verste!! For noen smerter!

Jeg har sagt til meg selv at om jeg får det igjen nå, kommer jeg ikke til å klare å amme. Husker bare at jeg hylskrek når babyen tok tak og jeg gråt meg gjennom hele ammingen.

Hahahaha, ingen melk i utfloden, selv om det nesten kan virke slik nå [emoji23][emoji87]

Sopp er forferdelig vondt, ja. Heldigvis var det bare ene brystet som ble rammet, så jeg hadde en "god" pupp også. Men i likhet med deg tror jeg ikke jeg vil orke så mye styr denne gangen. Mamming er viktigere enn amming [emoji173]
 
Ammet begge jentene til de var rundt 20 mnd, både natt og dag. Med første fikk jeg det ikke til i starten men møtte på en streng sykepleier på KK som absolutt ville bruke alle triksene i boken samtidig (skjold, pumping, sprøyte -you name it) og jeg ville vise henne at dette skulle jeg klare -og det gjorde jeg. Alltid hatt mye melk, spruten står rett ut på det verste. Må bruke innlegg hele veien og kluter på det brystet som ikke er i munnen for det renner. Med yngste fikk jeg brystbetennelse (sandaler den ene fine sommerdagen), men ammingen gikk seg til. Det ER hardt arbeid, men jeg trives veldig med det og har ikke peiling på flaske eller erstatning. Håper det går så «greit» som med jentene denne gangen og[emoji4]
 
Back
Topp