Ammetråden!

Mammaheks

Forelsket i forumet
Planlegger du å amme?
Jeg har hatt skikkelig uhell med ammingen begge mine ganger. Jeg vet ikke om det har noe å si at mine første barn ble tatt med ks, men har hatt veldig dårlig med melk. Med min sønn prøvde jeg å fullamme, og fulgte alle sykehusets råd, men melka var borte etter tre mnd. Da jeg fikk nr 2 leste jeg på internett etter råd istedet for å høre på sykehuset, og bruke elektrisk ammepumpe, ammete og kosttilskudd og holdt på melka i 6 mnd, men da min datter mistet interessen for puppen så tørket den opp etter disse 6 mnd.
Har noen flere løst ammetrøbbel her inne, som kan dele noen tips?
Morsom ting, har allerede fått trollmelk i brystene :P Syntes tiden flyr så fort, plutselig er vi en familie på 5 <3

Jeg planlegger å amme. Har dessverre ikke noen tips, sist gang hadde jeg melk i overflod. Mitt trøbbel var såre brystvorter og sopp...pluss ekstremgulp. Så det var lite kos og mye stress med ammingen de første 5 månedene. Etter det ble det koselig, og jeg fortsatte til jenta mi var 16 måneder.

Dytter opp denne for deg:) Håper du slipper mye krøll :)

Jeg skal inn på ammeklinikken 9 april. Hadde masse problemer sist. Ammet til han ikke ville mer (7 mnd). Men var bare problemer fra første stund. Fikk ikke melk før etter 4 dager og følte jeg sultet ungen min. Fikk brystbetennelse og stor betennelse byll på puppen. Er villig til å prøve, men er mer opptatt av en ammeplan enn en fødeplan for å si det sånn. Kommer ikke til å presse på så mye denne gangen. Følte mye av permen gikk bort til å styre med amming. Syntes da ikke tilknytting til gutten min var like bra, det offrer jeg ikke denne gangen.

Jeg har tenkt å amme. Ammet de to andre i 11 og 16 måneder, uten noe særlige problemer, så veldig lettvint.

Men håper dere andre som har trøblete erfaring og som likevel ønsker forsøke denne gangen, får god hjelp og at det går bedre denne gangen. Ikke vær redd for å be om hjelp fra barsel, helsesøster, ammepoliklinikken eller ammehjelpen. Og går det ikke så går det bra det også [emoji173]

Jeg har tenkt og håper å greie å amme, men vi får se. Jeg tar det som det kommer og håper på det beste[emoji173]️[emoji6]

Har hatt bare gode ammeerfaringer. To keisere fra før. Ammet til de var over et år, begge to. Fullammet til de var 5-6 mnd.
Skal helt klart Amme keiserinnen også! Skal jobbe hardt for det!!![emoji175][emoji175]

Jeg hadde en veldig røff start sist. Hadde nemlig masse morkakerester som vi ikke fant ut av før på 6 ukers kontroll. Dermed var ikke produksjonen ordentlig i gang, men heldigvis var jeg skikkelig stabukk og fortsatte å amme i tillegg til mme (selv om det knapt kom noe). Etter utskrapning fikk vi i gang produksjonen og gikk fort over til fullamming, ammet til snuppa var halvannet år.

Elsker å amme, i tillegg var det litt styrete med mme syntes jeg, selv om vi heldigvis ikke trengte å bruke det så lenge. Håper alt går greit denne gangen også, kommer i allefall til å gjøre alt for å få det til. Begynt å lekke litt de siste ukene, så håper det kan være et bra tegn :)

Satser på det [emoji4] Det gikk over all forventning sist, uten noen slags problemer egentlig. Håper på det denne gangen også [emoji4] Ikke at det er noen stor nedtur for meg å ikke få det til, men det virker som mye styr med mme og koking av flasker osv. Veldig lettvint å bare slenge ut puppen.

Håper å få til å amme denne gangen og.. litt start problemer sist..men melka kom til slutt.. trappet ned ammingen og måtte slutte sist når frøkna var 10mnd-1år pga jobbbstart .
Hadde vært fint å fått d til denne gangen og.. så lettvint å ha maten klar ;)
Men nå har ikke brystene mine vokst noen ting så håper ikke det betyr at d ikke kommer melk..

Hadde store problemer sist, og måtte gi opp amminga når mini var 3 mnd og hadde berre gått ned i vekt. Fekk ammeskjold på sjukehuset då vi var der, og dårleg hjelp dei første 2 døgna, som eg trur var utslagsgivande for vår del. No veit eg litt meir kva eg vil gjere og korleia, og håpar det går betre denne gong, men om det blir flaskebaby denne gong også så er ikkje det noko stress heller [emoji4]

Hadde også problemer med amminga. Feil sugeteknikk pga stiv nakke, for mye melk og ellers refluks med sprutgulo gjorde at vi delammet frem til 5 mnd. Fikk masse god hjelp, både på helsestasjon, ammepoliklinikk og av Ammehjelpen. Ingenting som hjalp, denne ganga håper jeg det går bedre. Men er det tungt kommer jeg til å gå helt over på flaske, psyken min fikk en alvorlig knekk av den perioden og det er ikke godt verken for mor eller baby.

Håper det går bra for deg denne ganga!

Ammeklinikk :eek: ? Finnes det tilsvarende hjelp i alle fylker?
Vet ikke. Jeg fortalte min jordmor på første time hos henne og hun spurte om jeg ville prate med dem før fødsel og jeg ble glad. Hun bestilte time til meg. Er på samme sykehus jeg skal føde på. Hvor skal du føde Da?

Gleder meg til å amme ! [emoji4] Ammet junior i 15 mnd. Var heldig og hadde en bra greie sist. Skjev venstre nippel, så junior slet med å få tak. Brukte skjold i noen uker til han greide å ta tak der selv!
Noen tips:
- lecitin mot tette melkeganger. Hadde litt problemer med melkeblemmer, men lecitin hjalp! Finnes på helsekost.
- syntocinon er en nesespray som hjelper/kan hjelpe på å få igang melkeutdrivinga, om det tar tid, eller om man har litt problemer med blemmer, antydning til brystbetennelse f.eks. Fåes på resept hos lege!
- Ammehjelpen sine nettsider!
- hud til hud er alltid bra for produksjonen!
- ellers mamming før amming! Hjelper ikke deg og barnet om du sliter med amming og er stresset. Kanskje mme eller mm på flaske kan avlaste og hjelpe deg! Du er ikke en dårlig mamma om du ikke får til/orker å amme! [emoji106][emoji4]

Jeg håper på å amme.. Amming gikk greit med de to første. Eneste var veldig ømme brystvorter. Jeg ville amme lengre en jeg gjorde også. 13 mnd med nr to og 14 mnd med nr en.
Begge mistet interessen selv [emoji17] Jeg vil gjerne amme til nærmere to år.

Hadde det uproblematisk sist, og håper jeg er så heldig at det funker denne gangen også [emoji4]

Fikk trøske/sopp en gang, men fikk medisin til henne og salve til meg, så gikk det kjapt over. Og litt problemer med utdrivningen en periode, men da var den nesesprayen gull verdt [emoji106] Ammet til hun var to år.

Kunnskap er gull, så anbefaler dere å lese så mye dere kommer over ifht amming! Ikke bare teknikker, men også om hva som kan gå gale.
"bryst er best" er en god bok, med DVD!

Ammehjelpen har mye nyttig info:
http://ammehjelpen.no

Gleder meg til å amme ! [emoji4] Ammet junior i 15 mnd. Var heldig og hadde en bra greie sist. Skjev venstre nippel, så junior slet med å få tak. Brukte skjold i noen uker til han greide å ta tak der selv!
Noen tips:
- lecitin mot tette melkeganger. Hadde litt problemer med melkeblemmer, men lecitin hjalp! Finnes på helsekost.
- syntocinon er en nesespray som hjelper/kan hjelpe på å få igang melkeutdrivinga, om det tar tid, eller om man har litt problemer med blemmer, antydning til brystbetennelse f.eks. Fåes på resept hos lege!
- Ammehjelpen sine nettsider!
- hud til hud er alltid bra for produksjonen!
- ellers mamming før amming! Hjelper ikke deg og barnet om du sliter med amming og er stresset. Kanskje mme eller mm på flaske kan avlaste og hjelpe deg! Du er ikke en dårlig mamma om du ikke får til/orker å amme! [emoji106][emoji4]

Det var gode tips, takk!

Back
Topp