Ammetips

Mary Evelyn

Glad i forumet
Syns vi skal ha en tråd ang amming og her er mine råd:

1. Unngå såre bryster
De fleste blir såre den første tiden pga mye suging uten at brystvortene er herdet. Det beste for brystene i denne perioden er mye lufting. Unngå derfor bh i det lengste. Melka spruter i tide og utide, så det kan være ubehagelig, mn det er værre når brystene blør..
Undervurder heller ikke morsmelk som salve for såre bryster. Den er et vidundermiddel!! Smør en dråpe over brystvortene etter hver amming.
Pass også på at babyen aldri drar i brystvortene. Mest mulig av brystet(helst alt det brune) skal inn i munnen.

2. Pumping/Mengde
Brystpumpe burde etter min mening vært forbudt de første månedene av ammingen. Mengden er uvesentlig for om barnet får i seg nok næring. (Du blir selv mettere av fløte enn vann) Samtidig vil babyen tømme brystene langt bedre enn en pumpe, og hva som kommer når du pumper er dermed ikke riktig ift hva barnet får i seg. Pumpingen i seg selv forstyrrer også den fine balansen som naturlig oppstår mellom pupp og baby ved amming og kan i seg selv bli årsaken til at du ikke får det til å fungere med ammingen.
Am barnet minimum hver tredje time den første tiden, vekk barnet om
nødvendig for å få dette til. Da øker du produksjonen av melk.
Am også i minimum 10 minutter i gangen om baby vil. Baby som suger på tilsynelatende tomme bryster sender kraftige signaler om økt produksjon. Og brystene blir faktisk aldri helt tomme. Noen dråper kommer hele tiden:)

3. Brystbetennelse
Vi får nå babyer på vinteren og er dermed i større grad utsatt for brystbetennelse. Det er viktig at barnet tømmer brystene ordentlig med jevne mellomrom. (NB: En pumpe gjør ikke denne jobben like bra!) At baby tømmer brystene ordentlig er også viktig for at de skal få i seg fetmelka som kommer til slutt. Det er denne de vokser av.
Pass på å aldri utsett brystene for direkte kulde. Dette gjelder spesielt i den første tida hvor lufting av puppene er viktig for å unngå sårhet.

4. Morsmelkas innhold/For mye melk
Når melka har kommet igang vil baby i første del av en amming få i seg mye tynn søt melk. Denne øker apetitten, demper tørst og sørger for at baby orker å suge litt til. I siste del av måltidet kommer feitmelka. Dette er den virkelig næringsrike melka som baby legger mye på seg av. Fløten:) Får du for mye melk vil baby være mett før han kommer til feitmelka, og han blir sulten kort tid etter amming fordi det var for lite mat i måltiden han fikk sist. Dette kan ofte skje om man pumper mye og dermed øker produksjonen utover babys behov. Vedvarer dette over flere dager vil bany få vondt i magen av dette, og man kan merke på avføringen etterhvert at den blir grønn og slimete. Her er det viktig å få tømt en del av brystet før man legger baby på. Prøv å unngå amming oftere enn hver tredje time for å få ned produksjonen.
 
Nå er jeg ikke helt enig med deg når det kommer til pumping.. Jeg har veldig ømfintlige vorter som blir såre selv med riktig sugetak. For å unngå at babyens harde suging skulle gjøre det verre var jeg nødt å avlaste med pumpe (får ikke til å håndmelke), prøvde likevel å amme et måltid eller to om dagen på den minst vonde puppen og etter noen dager var jeg endelig bra nok til å kunne fullamme.. Hadde det ikke vært for pumpa måtte jeg rett og slett ha gitt opp hele ammingen..
 
Jo, den ser jeg. Vi har ulik anatomi, og når det blir sånn at vortene ikke tåler suginga er jo pumping et alternativ.

Det er bare så utrolig mange som pumper for å øke produksjon, måle mengde, og lagre melk, at jeg tror mange oppfatter dette som naturlig, mens pumpa nok i realiteten bidrar til mer stress(som i stor grad påvirker melkeproduksjon) og dermed ødelegger mer enn den hjelper.
 
Jo, den ser jeg. Vi har ulik anatomi, og når det blir sånn at vortene ikke tåler suginga er jo pumping et alternativ.

Det er bare så utrolig mange som pumper for å øke produksjon, måle mengde, og lagre melk, at jeg tror mange oppfatter dette som naturlig, mens pumpa nok i realiteten bidrar til mer stress(som i stor grad påvirker melkeproduksjon) og dermed ødelegger mer enn den hjelper.
Blir feil å bruke den sånn, ja.. Sist kunne jeg bare pumpe for jenta tok ikke puppen uansett hva vi prøvde.. Bare slitsomt og stress, så jeg er veldig glad for at det ser ut til å gå seg til med ammingen denne gangen:) Sårt og vondt, men så lettvint at jeg biter tennene sammen og prøver å holde ut til de er blitt mer herdet..
 
Det er bra å prøve, både siden morsmelka er veldig bra for barnet, og fordi det er så lettvint. De fleste i vår generasjon ble oppfostra på MME, og det ble da vitterligen folk av oss også, så man skal jo ikke tøye lidelsene for langt:) Det skal jo være kos og ikke pes:) Selv ble jeg ikke plaget, og jeg beundrer dere som greier å holde ut med smerter i ukesvis.. Er ikke så sikker på at jeg hadde holdt ut så lenge
 
Det er bra å prøve, både siden morsmelka er veldig bra for barnet, og fordi det er så lettvint. De fleste i vår generasjon ble oppfostra på MME, og det ble da vitterligen folk av oss også, så man skal jo ikke tøye lidelsene for langt:) Det skal jo være kos og ikke pes:) Selv ble jeg ikke plaget, og jeg beundrer dere som greier å holde ut med smerter i ukesvis.. Er ikke så sikker på at jeg hadde holdt ut så lenge
Sist holdt jeg ikke ut lenge.. Var ikke forberedt på hvor vondt det er.. Like vondt nå, men har et håp om at det skal gå over innen to uker:) Har fullammet 2,5 døgn nå:)
 
Jeg lurer på en ting med hensyn til amming, når er det man begynner å produsere skikkelig melk? Har hørt det er etter 3 dager men jeg har ikke antydning til litt melk, tok keisersnitt natt til tirsdag. Hun lille suger og suger i flere timer og blir bare frustrert så jordmødrene må gi henne mme etter timer med amming, hver gang. Og hun blir aldri mett. Håper virkelig jeg begynner å produsere melk snart, før vi skal hjem i værtfall. Så mye som jeg lar henne suge så burde det få opp produksjonen :(
 
Det er nok ikke unaturlig at det tar litt lengre tid når du har tatt keisersnitt. Kroppen trenger litt tid på å forstå at baby er ute av kroppen. Det tok tre dager for meg. Kanskje bør du legge inn et par dager ekstra, men ikke gi opp - melka kommer! Kjempebra at baby suger så mye:) Jeg råder også til å vente med å tilby smokk til det har gått en mnd (om du i det hele tatt gjør det).
 
Og så må du passe på å spise og drikke godt selv, og slappe mest mulig av. Stress påvirker produksjonen negativt.
 
Takk for tips! Nei, tenkte å vente med smokk til ammingen fungerer :)
 
Back
Topp