Ammetid og søvn

Mailykke2

Forelsket i forumet
Hvor lenge lar dere mini ligge med puppen? Jeg er litt redd keg blir brukt som sutt også sliter jeg med å få henne til å rape:/ Alle tips tas imot med takk! Er helt ny på denne fronten, så føler jeg folket litt i mørket:p Og hvor mye sover mini? Sliter dere med å få h*n til å sove på natten?:p som sagt er jeg ny her også, så jeg tar imot alt av tips og råd:)

Det som gav meg en "A-Ha!" opplevelse når det gjaldt amming, i forholdt til når babyen suger og når den bare sutter, var da jeg leste/ hørte at man kan høre at babyen svelger.
Når babyen ikke svelger lenger ligger den bare å sutter og koser seg, noe som blir slitsomt for oss i lengden og ikke minst så øker det faren for å bli sår. 
Jeg stakk en finger i munnen og tok bort puppen da de begynte sånn.
Om de da sov så lot jeg de sove eventuelt tok jeg de opp for rap. Om det da blir helt drama, så hadde jeg forsøkt med sutt i steden (mine har ikke brukt det, minsten brukte tommelen da).
Du kan ikke regne med noen faste søvnrutiner på en stund enda, jeg har erfart med mine at de har sovet bedre og lengre om de sover sammen med meg, så de første ukene har jeg hatt de i sengen sammen med meg og etterhvert lagt de over i egen seng, som står helt inntil min, det har gått veldig fint.

Hestejenta skrev:
Det som gav meg en "A-Ha!" opplevelse når det gjaldt amming, i forholdt til når babyen suger og når den bare sutter, var da jeg leste/ hørte at man kan høre at babyen svelger.
Når babyen ikke svelger lenger ligger den bare å sutter og koser seg, noe som blir slitsomt for oss i lengden og ikke minst så øker det faren for å bli sår. 
Jeg stakk en finger i munnen og tok bort puppen da de begynte sånn.
Om de da sov så lot jeg de sove eventuelt tok jeg de opp for rap. Om det da blir helt drama, så hadde jeg forsøkt med sutt i steden (mine har ikke brukt det, minsten brukte tommelen da).
Du kan ikke regne med noen faste søvnrutiner på en stund enda, jeg har erfart med mine at de har sovet bedre og lengre om de sover sammen med meg, så de første ukene har jeg hatt de i sengen sammen med meg og etterhvert lagt de over i egen seng, som står helt inntil min, det har gått veldig fint.

Hvordan høres den svelgelyden ut? Klarer ikke helt å skille det fra hverandre:p

He he he, det er litt vanskelig å beskrive en lyd, men en slags "klunk" lyd, som om når du svelger selv mens du lager en lyd.
Du må nesten bare observere/ lytte litt for å finne det ut tror jeg. ;-)

Er heller ikke alle songar like stort behov for å rape. Hvis han gulper mye eller skriker mye (luft i magen) er det tegn på at han kanskje bør rape mer, ellers er det ikke noe problem. Her pleide snuppa å sovne på puppen, da tok jeg den ut så fikk ho sutten i stedet hvis hun begynte å gny.. Jeg sa sov også med snuppa, i begynnelsen satte jeg meg opp i senga med masse puter når jeg skulle amme, men når jeg ikke var sår lenger lærte jeg fort å amme liggende, noe som var gull verdt for da trengte jeg ikke å våkne helt, men lå og halsov mens hun drakk - hendte vel at jeg sovnet selv og da :) Nå sier du ikke noe om hvor mye våken tid det er om natta så litt vanskelig å svare kanskje, men regelmessige måltider (gjerne hver tredje time eller oftere hvis ungen har økedøgn, altså drikker enda oftere for å øke produksjon av melka di) kan du forvente å holde på med lenge. Noen er heldige og får barn som sover 5-6 timer i strekk veldig tidlig, andre må amme hver tredje time i 6mnd ihvertfall og så sjeldnere o sjeldnere, varierer veldig det der.. Men ved 6mnd introduserer man grøt og da kan man krysse fingrene for at babyen sover litt lengre økter. Ellers er det nok vanlig at babyen stort sett bare spiser og sover om natta, ikke har våkentid da hvis ikke han har noen plager da.. Hvis han sover i egen seng, kan det jo være at an trenger mer nærhet kanskje? Ingen spørsmål er dumme, lurt å spørre her da mange av oss har vært gjennom dette før, men forvent mange foskjellige svar for hver opplevelse er unik, så du får sile litt selv hva du velger å høre på ;)

Synes de to svarene over her var veldig gode, signerer disse. Her er det like mye amming natt og dag ennå, det er for tidlig med noe særlig døgnrytme. Men snuppa har mer våkentid på dagen, om natta er det stort sett pupp og soving. Noen ganger vil hun ha pupp igjen etter en halvtime, men så kan det også gå tre timer mellom ammingene, så ikke noe regelmessig. Med forrigemann innførte jeg etter 3-4 mnd (tror jeg) minst 3 og så minst 4 timer mellom hvert måltid. Det fungerte veldig fint og gjorde dagene enklere å planlegge, med faste ammetidspunkter liksom.

Back
Topp