ammestopp av tabletter

liv1111

Første møte med forumet
Hei!

Jeg bruker Parlodel tabletter for å stoppe melkeproduksjon. Startet på de ca. 1 uke etter fødsel.
Har gått på tablettene nå i 1 uke og 2 dager. Føler meg veldig svimmel og kvalm etter jeg har inntatt de, og vurderer å legge de bort..
Melkesprengen er helt borte, brystene har krympet men jeg får ut melk når jeg presser på brystvortene (drypper/renner ikke melk utenom).

- Det jeg lurer på er, hvis jeg slutter på de tablettene nå, vil da brystsprengen og melken komme tilbake?? Eller er det stoppet opp nå siden jeg på noen måte IKKE stimulerer melkeproduksjonen?

Hei!

Ammehjelpen kan ikke svare på medisinske spørsmål, men jeg kan si at de fleste opplever å kunne klemme ut melk i lang tid etter at de har sluttet å amme så det i seg selv er helt normalt. Jeg vil anbefale at du snakker med fastlegen din og ber ham/henne å ringe til nasjonal kompetansetjeneste for amming for å få riktig veiledning i forhold til akkurat din problemstilling.

Når du i samråd med lege og nasjonal kompetansetjeneste for amming slutter med tablettene vil jeg anbefale at du bruker en stram sportsBH slik at det er trykk mot brystene hele tiden, trykk mot brystene hemmer melkeproduksjonen så det er postivt nå som du skal holde melken borte. Du kan med fordel bruke det nå som du går på tablettene også.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Back
Topp