Ammespørsmål

Igloo

Elsker forumet
Himmelbarn
❤ Aprilbarna19 ❤
Nå har jeg snakket med helsesøster, alle jeg kjenner med barn, og lest side opp og side ned på ammehjelpen, men hodet mitt henger ikke helt med for tiden, så kanskje noen kan med dette her:

Den venstre brystvorten min blør, og Liva gulper bare når jeg prøver å få henne til å ta det brystet. Jeg har forstått at jeg skal la det brystet være i fred fra amming en stund, men nå har jeg jo fått skikkelig bryst- og melkespreng.
- Skal jeg håndmelke eller pumpe?
- Hvor mye skal ut?
- Blir ikke det høyre brystet overstimulert når jeg bare ammer fra det?
- Ved brystspreng har jeg lest at en skal legge barnet til ofte (annenhver time), men hva hvis det sover? Skal hun vekkes?

- Hilsen ei med søvnmangel, ammetåke, barselstårer osv.

Her er mine tips, andre foreslår sikkert noe annet.
Vekk aldri et sovende barn!!
Håndmelk blodpuppen til det ikke gjør vondt (altså ikke sprenger) og legg til babyen når det ikke blør lengere. Jeg fikk tips av min jm om p smøre inn puppen med den første melka som kom ut, og så lufttørke. Det hjalp meg.
Mengden melk i puppene balanserer seg ut etterhvert, de fleste unger får en favorittpupp uansett..

Viktigste tipset, stress lite og gjør det som funker ( ikke nødvendigvis det samme som folk mener er riktig)

Lykke til!!

Du bør melke det ja fordi ellers kan du få tette melkeganger og betennelse. Barnets munn og pumpe kan gjøre det mer sårt, men når du håndmelker så presser du jo på areola og lar selve brystvorta være i fred. Dersom du sliter med å melke så prøv å pumpe litt istedenfor å ikke få det ut, ville tømt hele brystet nå. Du kan også prøve brystskjold en periode på det brystet.

Siden det bare er den ene brystvorta som er sår - sliter hun med å ta bryst "den veien"? Har du prøvd å amme andre veien på det brystet? Tvillingstilling...

Du bør melke det ja fordi ellers kan du få tette melkeganger og betennelse. Barnets munn og pumpe kan gjøre det mer sårt, men når du håndmelker så presser du jo på areola og lar selve brystvorta være i fred. Dersom du sliter med å melke så prøv å pumpe litt istedenfor å ikke få det ut, ville tømt hele brystet nå. Du kan også prøve brystskjold en periode på det brystet.

Siden det bare er den ene brystvorta som er sår - sliter hun med å ta bryst "den veien"? Har du prøvd å amme andre veien på det brystet? Tvillingstilling...

Jeg forsto ikke helt. Skal jeg prøve å pumpe litt eller tømme hele brystet nå?

Ja, den ble sår med en gang, og det var med tvillingstilling og liggende amming. Har prøvd litt forskjellige stillinger og det blir bare verre og verre.

Her er mine tips, andre foreslår sikkert noe annet.
Vekk aldri et sovende barn!!
Håndmelk blodpuppen til det ikke gjør vondt (altså ikke sprenger) og legg til babyen når det ikke blør lengere. Jeg fikk tips av min jm om p smøre inn puppen med den første melka som kom ut, og så lufttørke. Det hjalp meg.
Mengden melk i puppene balanserer seg ut etterhvert, de fleste unger får en favorittpupp uansett..

Viktigste tipset, stress lite og gjør det som funker ( ikke nødvendigvis det samme som folk mener er riktig)

Lykke til!!

Jeg prøver å lufttørke, men sliter med å balansere det å skulle la det lufttørke, å holde det varmt, og å unngå at det drypper overalt. Nå går jeg rundt med en morgenkåpe og prøver å holde det litt løst rundt brystene, og når jeg sitter har jeg en gassklut under det brystet.

Det høyre brystet drypper aldri, og jeg må jobbe kanonhardt for å håndmelke en eneste liten dråpe ut før jeg legger henne til. Sånn var det venstre brystet også før jeg pumpet i natt.

Sniker fra april, men etter ammeinnkjøringstrøbbel med førstemann, anbefaler jeg deg å pumpe og tømme den vonde puppen helt. Da unngår du brystbetennelse, tette melkeganger mv. Du risikerer bare å få for mye melk, når puppen er bra igjen og baby kan ta fra begge, men det justerer seg fort ned igjen :)

Sniker fra april, men etter ammeinnkjøringstrøbbel med førstemann, anbefaler jeg deg å pumpe og tømme den vonde puppen helt. Da unngår du brystbetennelse, tette melkeganger mv. Du risikerer bare å få for mye melk, når puppen er bra igjen og baby kan ta fra begge, men det justerer seg fort ned igjen :)

Tror kanskje jeg allerede har fått brystbetennelse. Begynte når jeg sto i dusjen for å håndmelke. Det ble litt mykere men rr fremdeles en knallhard klump der.

Jeg er helt klar til å gi opp nå. Til og med mannen brøt sammen nå i kveld

Termin 3. februar

Sniker litt men vil gjerne hjelpe. Om du tømmer puppen helt vil den fortsette å fylle seg opp igjen fullt. Om du prøver å få ut halvparten ca så minker du produksjonen der midlertidig for så å øke den igjen når sårene er grodd. At hun gulper av den puppen kan være at hun får for mye melk av det brystet, at det brystet produserer mer enn det andre foreløpig. Også at melken kommer fortere enn hun greier å svelge unna, da vil hun få mye luft og kan få feilstilling på brystet, jeg var også imot det å vekke et sovende barn, men det er på natten. På dagtid bør de spise med to timers mellomrom fra ammeslutt til ny ammestart. Og etter behov selvsagt. Og når du ammer på det friske brystet kan det være lurt å la det andre brystet henge fritt og bare la melken flomme ut mens utdrivningsreflexxen jobber. Da får du tømt det mest overflødige på den puppen samtidig. Amming kan være sårt og slitsomt i starten, dette har noe med alle hormonene i sving hos oss damer. Og husk det er ikke rart om mannen din bryter sammen også, for det er sårt for han å se at du har det vondt. prøv å massere på de harde punktene i puppen mens du sitter med den løst så kan det hende melken slipper etterhvert av seg selv sånn at du ikke må jobbe sånn for å få den ut. Kontakt legevakt evt for å få nesespray som gjør at melken slipper av seg selv. og å massere rundt brystvorten på det feltet som er rundt dette kan også gjøre at melken slipper. Smør på brystmelk og la puppen lufttørke, så skal det bli fort bedre, sist ammet jeg meg gjennom blod svette og tårer, men hjalp frøkna å få nytt suge tak på den puppen i mellomtiden, og etter hvert ble det mye bedre. Husk det er lov å gråte, og husk du er ikke alene om å føle sånn som du nå gjør. Og prøv å tenke at det blir bedre etterhvert.

Om det er plagsomt at puppen drypper så finnes det slike melkeoppsamlingsplastdingser til å ha på den puppen du ikke ammer med. Jeg måtte alltid bruke det for det lakk så fælt. Mener det var avent som hadde dem. Jeg brukte bare 5 min på å lufttørke og rakk ikke bli veldig kald på den tida..

Og ang hel eller halvtømming av puppen, jeg sleit veldig med pumping, både med hånd og vanlig så jeg hadde aldri greid å tømme en pupp. Funka med bare halvtom også. Da var jeg både lei og sår. Melkemengden tok seg fort opp.

Ellers er det mange gode tips her, bruk dem du tenker er lure.

Masse gode råd og tips her :-) Jeg hadde en sånn pupp med min første, det er fryktelig vondt altså... Det som funket for meg var å håndmelke den vonde puppen mens baby spiste av den andre. Pumpen gjorde det mye være, så styrte unna den. De harde klumpene i puppen strøk jeg nedover mot brystvorten og hadde varme omslag på. Når jeg melket puppen gjorde jeg det til den var halv full ca (tror jeg da, får jo ikke målt, så det var jo bare ut ifra hva det føltes som). Så smørte jeg med morsmelken og lufttørket i maks fem min, og heller ofte... Det viktigste du kan gjøre er som nevnt øverst her, ikke stress med det. Jeg skjønner godt at du har vondt og at det er slitsomt, men blir du stresset blir det bare værre... Masse lykke til! Håper det retter seg for dere snart :-)

Håndmelking funker absolutt ikke for meg. Jeg jobber meg halvt ihjel for å få ut et par dråper, selv med nesespray og brystspreng.

Jeg har fått betennelse i begge bryst, og da jeg prøvde å amme etter å ha vært hos legen i dag begynte jeg å silblø fra begge. Liva måtte gå i nesten 6 timer uten mat før vi kom oss hjem, og da var hun helt desperat så vi satt å gråt begge to.

I natt skal hun få mme og jeg skal pumpe. Har fått forskjellige råd, alt fra pump det tomt, til pump vekk sprengen. Aner ikke helt hva jeg skal gjøre og kjenner at jeg har snart nådd grensen. Blodtrykket mitt er også altfor høyt, jeg har feber, fryser, og jeg er konstant anspent. Mannen min drar tilbake til Bergen på jobb neste uke, og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare dette alene. :(

Vet dette høres forferdelig sytete ut, men jeg klarer ikke å nyte noe av denne tiden. Jeg var helt pro-amming før dette og hadde litt fordommer mot de som gir opp amming og går over på mme, men jeg har snudd tvert om.

Høres tungt ut. Jeg sender deg en megastor klem å håper det ordner seg.

Uff, kjære deg, som du står på! Du er virkelig kjempeflink som prøver og biter tenna sammen! Kanskje du bør gi deg selv en slags tidsfrist? F. Eks. Går det ikke i løpet av et par dager nå eller ut uka, så er det kanskje best og la det være siden du blir alene etter det. God klem til deg!

Uff... Så ille, det høres ikke ut som du har det veldig lett... Jeg håper du finner en løsning som fungerer for dere slik at du/dere får det mye bedre snart. Mange positive tanker sendes din vei... :-/

Huff, stakkars deg :-( amming kan virkelig være vondt og vanskelig i starten. Jeg hadde det ikke så ille som deg, men da jeg slet med førstemann, syns jeg det hjalp å ha på varme omslag og massere brystet mens barnet drakk. Etterhvert kjøpte jeg varmeputer på ammehjelpen. Håper det ordner seg for dere!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg hadde det også veldig tøff i begynnelsen men jeg blødde fra begge og det var jo slik i 3 uker ;( var flere ganger hos jordmor for å få råd, det virket som at barnets grep var riktig og de dyrket melken for å sjekke om det kanskje var soppinfeksjon men til slutt fant de ikke noe forklaring for mine såre brystvorter :( det som hjalp meg og gjorde mulig å amme var avent sine silikon brystsjolder Etter noen dager var det ikke vondt lenger og jeg brukte de for en måned til og deretter slutta gradvis :) jeg fikk amme hele året og var veldig fornøyd at jeg prøvde men begynnelsen var veldig tøff og ikke noe bra opplevelse Men den gangen hadde jeg tid for det var jo første barnet men blir det slik nå vil jeg prøve brystskjoldene med en gang o Hjelper det ikke må jeg kanskje slutte for nå har jeg et barn til som trenger mamma:) Husk at amming er gull verdt men at det må fungere for hele familien ! Lykke til!

Som helsesøstra mi sa forrige gang: amming er bra, men ikke for enhver pris!

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Tuse takk for gode råd! Etter hun fikk mme sovnet hun fornøyd uten desperat skriking, og sov i 4 timer i strekk frem til neste måltid. Etter det sovnet hun igjen og sov i nye 4 timer. I tillegg har hun vært våken uten å hylskrike. Tror knapt jeg har sett henne med åpne øyne siden hun ble født. Både jeg og mannen fikk mer hvile, så jeg føler meg bedre på tross av feberen.

Jeg pumper samtidig med at hun får mat sånn at jeg opprettholder en viss produksjon. Snakte med en ammeveileder på helsestasjonen, og hun bekreftet at dette var mer enn bare startproblemer, og at selv om jeg bør gå tilbake til amming senere er ikke dette noe jeg skal tenke på nå.

Tror i så fall at jeg vil prøve ammeskjold. Føler meg litt traumatisert av de voldsomme sårene.

Tuse takk for gode råd! Etter hun fikk mme sovnet hun fornøyd uten desperat skriking, og sov i 4 timer i strekk frem til neste måltid. Etter det sovnet hun igjen og sov i nye 4 timer. I tillegg har hun vært våken uten å hylskrike. Tror knapt jeg har sett henne med åpne øyne siden hun ble født. Både jeg og mannen fikk mer hvile, så jeg føler meg bedre på tross av feberen.

Jeg pumper samtidig med at hun får mat sånn at jeg opprettholder en viss produksjon. Snakte med en ammeveileder på helsestasjonen, og hun bekreftet at dette var mer enn bare startproblemer, og at selv om jeg bør gå tilbake til amming senere er ikke dette noe jeg skal tenke på nå.

Tror i så fall at jeg vil prøve ammeskjold. Føler meg litt traumatisert av de voldsomme sårene.
Prøv ammesjold og om det ikke hjelper gjør det du synes er best for dere uten dårlig samvittighet:) men husk at vellykket amming er faktisk mye enklere enn bruk av mme - ingen flasker og melken er alltid tilgjengelig og klar til bruk derfor det lønner seg å prøve litt til :)) masse lykke til !!

Back
Topp