Ammeslutt

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Jeg slutta å amme jenta mi på straks 8mnd for noen dager siden, i håp om å få sove om natt (blitt litt bedre). Men brystene er så innmari vonde, jeg kan ikke bære jentungen helt inntil uten at det er vondt. De er ikke veldig harde heller, men jeg kjenner at det er noe inni der. Hvordan skal man kunne slutte å amme, hvis man må amme/pumpe for å tømme hele tiden? Da produserer man jo bare mer?! (Og nei, jeg vil ikke høre om hvorfor jeg burde fortsette, det klarer jeg fint å bestemme selv)!

Du bør trappe ned med pumping. Feks om du ammet tre ganger i døgnet før så pumper du bare en gang - da vil melkemengden redusere seg. Så etterhvert bare annenhver dag og så sjeldnere ved behov. Bare pump ut sprengen - det produseres melk ut fra hvor mye barnet drikker. Hvis det tappes mindre mengde melk enn før så vil det reduseres.

Dersom du har vondt og ikke ammet eller pumpet på flere dager, ville jeg tømt de helt nå en gang for å forhindre tette melkeganger. Deretter bare pumpet vekk sprengen de neste dagene.

Melka kan du gi i kopp til brødskive :)

Jeg tror du bare må holde ut, det går over. Kroppen må få med seg at den ikke skal produsere melk lenger. Du kan håndmelke den verste sprengen, og vær obs på brystbetennelse osv.

Jeg pumpa ut det værste nå, hun vil ikke ha puppen lenger så sa må jeg pumpe. Gikk fint :) Hun har ikke fått pupp på 3-4 dager, så da ville hun ikke ha nå:P

Kvitt deg med melka som fyller puppen. Men ikkje tøm puppen for melk. Bare amme litt eller pumpe litt så du slipper og ha ubehag. Så reduseres melke produksjonen seg selv :)

Back
Topp